Collaborative construction using chat in different tasks

Descripción del Articulo

The objective of this research was to characterize the chat collaborative interaction of two partners in six kinds of cognitive tasks. The central hypothesis was that the task nature determines a particular kind of collaborative interaction. The six tasks tested were: to solve a logical problem, to...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Roselli, Néstor
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2011
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1142
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Collaborative learning
sociocognitive interaction
socioconstructivism
intellectual cooperation
aprendizaje colaborativo
interacción sociocognitiva
socioconstructivismo
cooperación intelectual
id REVPUCP_f0c3eae6876ff89b7ac87f866cd03980
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1142
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Collaborative construction using chat in different tasksProceso de construcción colaborativa a través del chat según el tipo de tareaRoselli, NéstorCollaborative learningsociocognitive interactionsocioconstructivismintellectual cooperationaprendizaje colaborativointeracción sociocognitivasocioconstructivismocooperación intelectualThe objective of this research was to characterize the chat collaborative interaction of two partners in six kinds of cognitive tasks. The central hypothesis was that the task nature determines a particular kind of collaborative interaction. The six tasks tested were: to solve a logical problem, to compose a story, to read a data table, to rank opinions, to bring a scientific explanation of a domestic situation, to interpret the signification of a literature text. The 11 dyads of the sample were formed by university students. Results show significant differences between the tasks concerning the sociocognitive interaction, specially the logical-intelligent tasks related the open-interpretative tasks. Finally, there is a great difference between tasks in the personal evaluation of the difficulty and interest of each one.El objetivo fue caracterizar la interacción colaborativa de díadas, a través del chat, en seis tareas cognitivas: resolver un problema lógico, elaborar una historia, leer una tabla de datos, ordenar jerárquicamente opiniones, brindar una explicación científica de un hecho fáctico e interpretar un texto literario. La hipótesis central era que el tipo de tarea implica distintos tipos de intercambio colaborativo. Se examinaron 11 díadas de estudiantes universitarios. Los resultados muestran diferencias muy significativas entre las seis tareas en lo que hace al patrón sociocognitivo, sobre todo entre las tareas lógico-inteligentes y las tareas abiertas o interpretativas. Finalmente, hay diferencias muy notorias en la evaluación metacognitiva que hacen los participantes del grado de dificultad e interés de cada tarea.Pontificia Universidad Católica del Perú2011-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142Revista de Psicología; Vol. 29 Núm. 1 (2011); 3-36Revista de Psicología; v. 29 n. 1 (2011); 3-362223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142/1103info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11422020-03-10T18:51:57Z
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative construction using chat in different tasks
Proceso de construcción colaborativa a través del chat según el tipo de tarea
title Collaborative construction using chat in different tasks
spellingShingle Collaborative construction using chat in different tasks
Roselli, Néstor
Collaborative learning
sociocognitive interaction
socioconstructivism
intellectual cooperation
aprendizaje colaborativo
interacción sociocognitiva
socioconstructivismo
cooperación intelectual
title_short Collaborative construction using chat in different tasks
title_full Collaborative construction using chat in different tasks
title_fullStr Collaborative construction using chat in different tasks
title_full_unstemmed Collaborative construction using chat in different tasks
title_sort Collaborative construction using chat in different tasks
dc.creator.none.fl_str_mv Roselli, Néstor
author Roselli, Néstor
author_facet Roselli, Néstor
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Collaborative learning
sociocognitive interaction
socioconstructivism
intellectual cooperation
aprendizaje colaborativo
interacción sociocognitiva
socioconstructivismo
cooperación intelectual
topic Collaborative learning
sociocognitive interaction
socioconstructivism
intellectual cooperation
aprendizaje colaborativo
interacción sociocognitiva
socioconstructivismo
cooperación intelectual
description The objective of this research was to characterize the chat collaborative interaction of two partners in six kinds of cognitive tasks. The central hypothesis was that the task nature determines a particular kind of collaborative interaction. The six tasks tested were: to solve a logical problem, to compose a story, to read a data table, to rank opinions, to bring a scientific explanation of a domestic situation, to interpret the signification of a literature text. The 11 dyads of the sample were formed by university students. Results show significant differences between the tasks concerning the sociocognitive interaction, specially the logical-intelligent tasks related the open-interpretative tasks. Finally, there is a great difference between tasks in the personal evaluation of the difficulty and interest of each one.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142/1103
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 29 Núm. 1 (2011); 3-36
Revista de Psicología; v. 29 n. 1 (2011); 3-36
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844072383277694976
score 13.360325
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).