Collaborative construction using chat in different tasks
Descripción del Articulo
The objective of this research was to characterize the chat collaborative interaction of two partners in six kinds of cognitive tasks. The central hypothesis was that the task nature determines a particular kind of collaborative interaction. The six tasks tested were: to solve a logical problem, to...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2011 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1142 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Collaborative learning sociocognitive interaction socioconstructivism intellectual cooperation aprendizaje colaborativo interacción sociocognitiva socioconstructivismo cooperación intelectual |
id |
REVPUCP_f0c3eae6876ff89b7ac87f866cd03980 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1142 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Collaborative construction using chat in different tasksProceso de construcción colaborativa a través del chat según el tipo de tareaRoselli, NéstorCollaborative learningsociocognitive interactionsocioconstructivismintellectual cooperationaprendizaje colaborativointeracción sociocognitivasocioconstructivismocooperación intelectualThe objective of this research was to characterize the chat collaborative interaction of two partners in six kinds of cognitive tasks. The central hypothesis was that the task nature determines a particular kind of collaborative interaction. The six tasks tested were: to solve a logical problem, to compose a story, to read a data table, to rank opinions, to bring a scientific explanation of a domestic situation, to interpret the signification of a literature text. The 11 dyads of the sample were formed by university students. Results show significant differences between the tasks concerning the sociocognitive interaction, specially the logical-intelligent tasks related the open-interpretative tasks. Finally, there is a great difference between tasks in the personal evaluation of the difficulty and interest of each one.El objetivo fue caracterizar la interacción colaborativa de díadas, a través del chat, en seis tareas cognitivas: resolver un problema lógico, elaborar una historia, leer una tabla de datos, ordenar jerárquicamente opiniones, brindar una explicación científica de un hecho fáctico e interpretar un texto literario. La hipótesis central era que el tipo de tarea implica distintos tipos de intercambio colaborativo. Se examinaron 11 díadas de estudiantes universitarios. Los resultados muestran diferencias muy significativas entre las seis tareas en lo que hace al patrón sociocognitivo, sobre todo entre las tareas lógico-inteligentes y las tareas abiertas o interpretativas. Finalmente, hay diferencias muy notorias en la evaluación metacognitiva que hacen los participantes del grado de dificultad e interés de cada tarea.Pontificia Universidad Católica del Perú2011-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142Revista de Psicología; Vol. 29 Núm. 1 (2011); 3-36Revista de Psicología; v. 29 n. 1 (2011); 3-362223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142/1103info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11422020-03-10T18:51:57Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collaborative construction using chat in different tasks Proceso de construcción colaborativa a través del chat según el tipo de tarea |
title |
Collaborative construction using chat in different tasks |
spellingShingle |
Collaborative construction using chat in different tasks Roselli, Néstor Collaborative learning sociocognitive interaction socioconstructivism intellectual cooperation aprendizaje colaborativo interacción sociocognitiva socioconstructivismo cooperación intelectual |
title_short |
Collaborative construction using chat in different tasks |
title_full |
Collaborative construction using chat in different tasks |
title_fullStr |
Collaborative construction using chat in different tasks |
title_full_unstemmed |
Collaborative construction using chat in different tasks |
title_sort |
Collaborative construction using chat in different tasks |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Roselli, Néstor |
author |
Roselli, Néstor |
author_facet |
Roselli, Néstor |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Collaborative learning sociocognitive interaction socioconstructivism intellectual cooperation aprendizaje colaborativo interacción sociocognitiva socioconstructivismo cooperación intelectual |
topic |
Collaborative learning sociocognitive interaction socioconstructivism intellectual cooperation aprendizaje colaborativo interacción sociocognitiva socioconstructivismo cooperación intelectual |
description |
The objective of this research was to characterize the chat collaborative interaction of two partners in six kinds of cognitive tasks. The central hypothesis was that the task nature determines a particular kind of collaborative interaction. The six tasks tested were: to solve a logical problem, to compose a story, to read a data table, to rank opinions, to bring a scientific explanation of a domestic situation, to interpret the signification of a literature text. The 11 dyads of the sample were formed by university students. Results show significant differences between the tasks concerning the sociocognitive interaction, specially the logical-intelligent tasks related the open-interpretative tasks. Finally, there is a great difference between tasks in the personal evaluation of the difficulty and interest of each one. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/1142/1103 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 29 Núm. 1 (2011); 3-36 Revista de Psicología; v. 29 n. 1 (2011); 3-36 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844072383277694976 |
score |
13.360325 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).