Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
Descripción del Articulo
In order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by&...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/19244 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | intercultural higher education higher education and indigenous people intercultural universities higher education policy educación superior intercultural educación superior y pueblos indígenas universidades interculturales política de educación superior |
id |
REVPUCP_ec5a398d8ab6adf720b59a0f93c19b6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/19244 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiencesEducación Superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar las experiencias del dossierOlivera Rodríguez, InésDietz, Guntherintercultural higher educationhigher education and indigenous peopleintercultural universitieshigher education policyeducación superior interculturaleducación superior y pueblos indígenasuniversidades interculturalespolítica de educación superiorIn order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by our conviction that what has been achieved is a result of a larger process of indigenous struggles and claims, their translation into public policy and its implementation inside higher education institutions. Accordingly, this text introduces the cases of Mexico and Peru through two dimensions: the emergence of the specific claims, on the one hand, and the respective construction of intercultural higher education for indigenous people, on the other hand.Con la intensión de ofrecer el marco de referencia para comprender y comparar las experiencias canalizadas en este número, el siguiente texto presenta la situación de los jóvenes indígenas en la educación superior en México y Perú. Esta descripción contextual ha sido construida desde la comprensión de que todo lo avanzado en esta materia ha sido el resultado de procesos de configuración de una demanda, su traducción como política pública y su re-traducción en la gestión, aplicación o uso de la misma. De esta forma, el texto presenta los casos de México y Perú en dos ejes: la formulación de la demanda y la construcción de la oferta de educación superior intercultural o para pueblos indígenas.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1924410.18800/anthropologica.201702.001Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 5-242224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244/19633http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/192442020-08-01T01:38:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences Educación Superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar las experiencias del dossier |
title |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences |
spellingShingle |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences Olivera Rodríguez, Inés intercultural higher education higher education and indigenous people intercultural universities higher education policy educación superior intercultural educación superior y pueblos indígenas universidades interculturales política de educación superior |
title_short |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences |
title_full |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences |
title_fullStr |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences |
title_full_unstemmed |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences |
title_sort |
Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Olivera Rodríguez, Inés Dietz, Gunther |
author |
Olivera Rodríguez, Inés |
author_facet |
Olivera Rodríguez, Inés Dietz, Gunther |
author_role |
author |
author2 |
Dietz, Gunther |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
intercultural higher education higher education and indigenous people intercultural universities higher education policy educación superior intercultural educación superior y pueblos indígenas universidades interculturales política de educación superior |
topic |
intercultural higher education higher education and indigenous people intercultural universities higher education policy educación superior intercultural educación superior y pueblos indígenas universidades interculturales política de educación superior |
description |
In order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by our conviction that what has been achieved is a result of a larger process of indigenous struggles and claims, their translation into public policy and its implementation inside higher education institutions. Accordingly, this text introduces the cases of Mexico and Peru through two dimensions: the emergence of the specific claims, on the one hand, and the respective construction of intercultural higher education for indigenous people, on the other hand. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244 10.18800/anthropologica.201702.001 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244 |
identifier_str_mv |
10.18800/anthropologica.201702.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244/19633 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 5-24 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900200547221504 |
score |
12.854484 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).