Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences

Descripción del Articulo

In order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by&...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Olivera Rodríguez, Inés, Dietz, Gunther
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/19244
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:intercultural higher education
higher education and indigenous people
intercultural universities
higher education policy
educación superior intercultural
educación superior y pueblos indígenas
universidades interculturales
política de educación superior
id REVPUCP_ec5a398d8ab6adf720b59a0f93c19b6f
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/19244
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiencesEducación Superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar las experiencias del dossierOlivera Rodríguez, InésDietz, Guntherintercultural higher educationhigher education and indigenous peopleintercultural universitieshigher education policyeducación superior interculturaleducación superior y pueblos indígenasuniversidades interculturalespolítica de educación superiorIn order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by our conviction that what has been achieved is a result of a larger process of indigenous struggles and claims, their translation into public policy and its implementation inside higher education institutions. Accordingly, this text introduces the cases of Mexico and Peru through two dimensions: the emergence of the specific claims, on the one hand, and the respective construction of intercultural higher education for indigenous people, on the other hand.Con la intensión de ofrecer el marco de referencia para comprender y comparar las experiencias canalizadas en este número, el siguiente texto presenta la situación de los jóvenes indígenas en la educación superior en México y Perú. Esta descripción contextual ha sido construida desde la comprensión de que todo lo avanzado en esta materia ha sido el resultado de procesos de configuración de una demanda, su traducción como política pública y su re-traducción en la gestión, aplicación o uso de la misma. De esta forma, el texto presenta los casos de México y Perú en dos ejes: la formulación de la demanda y la construcción de la oferta de educación superior intercultural o para pueblos indígenas.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1924410.18800/anthropologica.201702.001Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 5-242224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244/19633http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/192442020-08-01T01:38:51Z
dc.title.none.fl_str_mv Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
Educación Superior y pueblos indígenas: marcos nacionales para contextualizar las experiencias del dossier
title Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
spellingShingle Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
Olivera Rodríguez, Inés
intercultural higher education
higher education and indigenous people
intercultural universities
higher education policy
educación superior intercultural
educación superior y pueblos indígenas
universidades interculturales
política de educación superior
title_short Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
title_full Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
title_fullStr Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
title_full_unstemmed Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
title_sort Higher education and indigenous peoples: national contexts to place the experiences
dc.creator.none.fl_str_mv Olivera Rodríguez, Inés
Dietz, Gunther
author Olivera Rodríguez, Inés
author_facet Olivera Rodríguez, Inés
Dietz, Gunther
author_role author
author2 Dietz, Gunther
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv intercultural higher education
higher education and indigenous people
intercultural universities
higher education policy
educación superior intercultural
educación superior y pueblos indígenas
universidades interculturales
política de educación superior
topic intercultural higher education
higher education and indigenous people
intercultural universities
higher education policy
educación superior intercultural
educación superior y pueblos indígenas
universidades interculturales
política de educación superior
description In order to provide a contextual frame to understand and to compare the experiences analyzed in this issue, this introductory text presents the situation indigenous youth is facing in higher education in Mexico and Peru. This contextual presentation has been shaped by our conviction that what has been achieved is a result of a larger process of indigenous struggles and claims, their translation into public policy and its implementation inside higher education institutions. Accordingly, this text introduces the cases of Mexico and Peru through two dimensions: the emergence of the specific claims, on the one hand, and the respective construction of intercultural higher education for indigenous people, on the other hand.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244
10.18800/anthropologica.201702.001
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201702.001
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19244/19633
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 5-24
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900200547221504
score 12.854484
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).