Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River

Descripción del Articulo

We seek to determine the degree of incidence of civil society groups in the design and implementation of the Disaster Risk Management policy in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla. Both areas are located in the Lurigancho-Chosica district, specifically in the Huaycoloro river gorge. They were...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Illanes Calderón, Christian
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20096
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Disaster Risk Management
society and market
citizen advocacy
urban governance
risk reduction
Gestión de Riesgo de Desastres
sociedad y mercado
incidencia ciudadana
gobernanza urbana
reducción de riesgo
id REVPUCP_ead74280f7e2176643b824d497586aeb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20096
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro RiverCuando el río suena es porque piedras trae: desafíos de la sociedad civil de Santa María de Huachipa y Cajamarquilla para la gestión de riesgo ante los desbordes del río HuaycoloroIllanes Calderón, ChristianDisaster Risk Managementsociety and marketcitizen advocacyurban governancerisk reductionGestión de Riesgo de Desastressociedad y mercadoincidencia ciudadanagobernanza urbanareducción de riesgoWe seek to determine the degree of incidence of civil society groups in the design and implementation of the Disaster Risk Management policy in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla. Both areas are located in the Lurigancho-Chosica district, specifically in the Huaycoloro river gorge. They were affected by the overflow of that river between February and March 2017. As a result, infrastructure losses were reported. The methodological proposal of this study follows a qualitative approach. It is a case study. Information will be gathered in depth through semi-structured interviews with members of homeowner associations and officials of the municipalities of Huachipa and Chosica before and during the disaster (for the implementation of the current policy) and after the disaster (for the design and implementation of an improved risk-reduction alternative). The hypothesis is that homeowner associations have a low incidence in the Disaster Risk Management policy. Given the «market governance» scenario that prevails in the studied areas, these associations are limited to a secondary role. The municipal authority only asks them for information, but does not encourage them to play a more proactive role in making decisions.A través de la presente investigación, se busca determinar el grado de incidencia de los grupos de la sociedad civil en las fases de diseño e implementación de la política de Gestión de Riesgo de Desastres. Se selecciona para el estudio el Centro Poblado Santa María de Huachipa y la zona de Cajamarquilla. Ambos están ubicados en el distrito de Lurigancho-Chosica, específicamente en la quebrada del rio Huaycoloro. Fueron afectados por el desborde de dicho río entre febrero y marzo del año 2017. Producto de ello, se reportaron pérdidas de infraestructura. La propuesta metodológica de este estudio sigue un enfoque cualitativo. Es un estudio de caso cuya información será recopilada a profundidad mediante entrevistas semi estructuradas a los miembros de asociaciones de propietarios y funcionarios de las municipalidades del Centro Poblado de Huachipa y Chosica antes y durante el desastre (para la implementación de la política vigente) y después del mismo (para el diseño e implementación de una alternativa mejorada de reducción del riesgo). La hipótesis planteada es que las asociaciones de propietarios tienen una baja incidencia en la política. Dado el escenario de «gobernanza de mercado», estas asociaciones son limitadas a un rol secundario. La autoridad municipal solo les pide información, mas no incentiva en ellas un rol más activo y propositivo en la toma de decisiones.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096Politai; Vol. 9 Núm. 16 (2018): Políticas urbanas y ciudad en América Latina; 177-2172415-24982219-4142reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096/20095http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096/20501Derechos de autor 2018 Politaiinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/200962019-04-04T14:57:01Z
dc.title.none.fl_str_mv Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
Cuando el río suena es porque piedras trae: desafíos de la sociedad civil de Santa María de Huachipa y Cajamarquilla para la gestión de riesgo ante los desbordes del río Huaycoloro
title Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
spellingShingle Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
Illanes Calderón, Christian
Disaster Risk Management
society and market
citizen advocacy
urban governance
risk reduction
Gestión de Riesgo de Desastres
sociedad y mercado
incidencia ciudadana
gobernanza urbana
reducción de riesgo
title_short Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
title_full Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
title_fullStr Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
title_full_unstemmed Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
title_sort Risk-management challenges for civil society in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla following the overflowing of the Huaycoloro River
dc.creator.none.fl_str_mv Illanes Calderón, Christian
author Illanes Calderón, Christian
author_facet Illanes Calderón, Christian
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Disaster Risk Management
society and market
citizen advocacy
urban governance
risk reduction
Gestión de Riesgo de Desastres
sociedad y mercado
incidencia ciudadana
gobernanza urbana
reducción de riesgo
topic Disaster Risk Management
society and market
citizen advocacy
urban governance
risk reduction
Gestión de Riesgo de Desastres
sociedad y mercado
incidencia ciudadana
gobernanza urbana
reducción de riesgo
description We seek to determine the degree of incidence of civil society groups in the design and implementation of the Disaster Risk Management policy in Santa María de Huachipa and Cajamarquilla. Both areas are located in the Lurigancho-Chosica district, specifically in the Huaycoloro river gorge. They were affected by the overflow of that river between February and March 2017. As a result, infrastructure losses were reported. The methodological proposal of this study follows a qualitative approach. It is a case study. Information will be gathered in depth through semi-structured interviews with members of homeowner associations and officials of the municipalities of Huachipa and Chosica before and during the disaster (for the implementation of the current policy) and after the disaster (for the design and implementation of an improved risk-reduction alternative). The hypothesis is that homeowner associations have a low incidence in the Disaster Risk Management policy. Given the «market governance» scenario that prevails in the studied areas, these associations are limited to a secondary role. The municipal authority only asks them for information, but does not encourage them to play a more proactive role in making decisions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096/20095
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/20096/20501
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Politai
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Politai
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Politai; Vol. 9 Núm. 16 (2018): Políticas urbanas y ciudad en América Latina; 177-217
2415-2498
2219-4142
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975210051764224
score 13.384119
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).