On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition
Descripción del Articulo
By serially arranging Difference and Repetition (1968) and The Movement Image (1983) this paper sketches four trails in Gilles Deleuze’s divergent ontology, showing how each of the montage schools of classical cinema implies a determinate inversion in relation to four facets of the philosophical tra...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/27918 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27918 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Deleuze Cinema Ontology Renversement Multiplicity Cine Ontología Multiplicidad |
id |
REVPUCP_e5bf345a66c99ba6c7ff4217fc852cf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/27918 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and RepetitionSobre cuatro ontologías inmanentes en Gilles Deleuze, en el cruce de La imagen-movimiento y Diferencia y repeticiónFerreyra, JuliánDeleuzeCinemaOntologyRenversementMultiplicityDeleuzeCineOntologíaRenversementMultiplicidadBy serially arranging Difference and Repetition (1968) and The Movement Image (1983) this paper sketches four trails in Gilles Deleuze’s divergent ontology, showing how each of the montage schools of classical cinema implies a determinate inversion in relation to four facets of the philosophical tradition represented by Hume, Spinoza, Hegel and Descartes. The taxonomy of the cinema studies opens clear paths in Deleuze’s obscure ontology. The book of 1968 reveals the philosophical load implicit in the cinematographic developments; at the same time, it shows the divergencies and incompatibilities that growl under the apparent neatness of the classification of cinematographic images.A través de la puesta en serie de Diferencia y repetición (1968) y La imagen-movimiento (1983), trazaremos cuatro senderos en la ontología divergente de Gilles Deleuze, mostrando cómo cada una de las escuelas de montaje del cine clásico implica una inversión determinada respecto a cuatro facetas de la tradición filosófica, representadas por Hume, Spinoza, Hegel y Descartes. La taxonomía de los estudios sobre cine abrirá caminos claros en la oscura ontología de Deleuze, mientras que el libro del ‘68 revelará la carga filosófica implícita en los desarrollos cinematográficos, al mismo tiempo que mostrará las divergencias e incomposibilidades que gruñen debajo de la aparente pulcritud de la clasificación de las imágenes cinematográficas.Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/2791810.18800/arete.202302.003Areté; Vol. 35 Núm. 2 (2023); 300-3232223-37411016-913Xreponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27918/25915http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/279182023-12-11T19:32:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition Sobre cuatro ontologías inmanentes en Gilles Deleuze, en el cruce de La imagen-movimiento y Diferencia y repetición |
title |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition |
spellingShingle |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition Ferreyra, Julián Deleuze Cinema Ontology Renversement Multiplicity Deleuze Cine Ontología Renversement Multiplicidad |
title_short |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition |
title_full |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition |
title_fullStr |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition |
title_full_unstemmed |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition |
title_sort |
On Four Immanent Ontologies in Gilles Deleuze at the Crosspoint between The Movement Image and Difference and Repetition |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ferreyra, Julián |
author |
Ferreyra, Julián |
author_facet |
Ferreyra, Julián |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Deleuze Cinema Ontology Renversement Multiplicity Deleuze Cine Ontología Renversement Multiplicidad |
topic |
Deleuze Cinema Ontology Renversement Multiplicity Deleuze Cine Ontología Renversement Multiplicidad |
description |
By serially arranging Difference and Repetition (1968) and The Movement Image (1983) this paper sketches four trails in Gilles Deleuze’s divergent ontology, showing how each of the montage schools of classical cinema implies a determinate inversion in relation to four facets of the philosophical tradition represented by Hume, Spinoza, Hegel and Descartes. The taxonomy of the cinema studies opens clear paths in Deleuze’s obscure ontology. The book of 1968 reveals the philosophical load implicit in the cinematographic developments; at the same time, it shows the divergencies and incompatibilities that growl under the apparent neatness of the classification of cinematographic images. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27918 10.18800/arete.202302.003 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27918 |
identifier_str_mv |
10.18800/arete.202302.003 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/27918/25915 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades |
dc.source.none.fl_str_mv |
Areté; Vol. 35 Núm. 2 (2023); 300-323 2223-3741 1016-913X reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900499267649536 |
score |
12.851315 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).