Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology
Descripción del Articulo
Education issues in Latin American schools, particularly innatural sciences subjects at Primary and Secondary schoollevel, have caused the need to redefine traditional teachingmethods. Among other methodologies, it is expected that theInquiry-Based Science Education (ISBE) will favour attitudesprope...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2006 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/2623 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/2623 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Enseñanza de la química |
id |
REVPUCP_cb5ea34918498d2f72945d9135b182fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/2623 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry MethodologyEducando a los escolares en Ciencias mediante la Metodología de la IndagaciónKong Moreno, MaynardEnseñanza de la químicaEducation issues in Latin American schools, particularly innatural sciences subjects at Primary and Secondary schoollevel, have caused the need to redefine traditional teachingmethods. Among other methodologies, it is expected that theInquiry-Based Science Education (ISBE) will favour attitudesproperly of critical and scientific thinking in students, whichis quite important for the scientific and technologicaldevelopment of the countries of this region.Experiences on how this inquiry process takes place inschool sessions, the principles of this methodology, difficultieson its application and the requirements to draw guidelines fora strategic plan, its execution, development and evaluation inour country, are shown next.La problemática de la educación escolar en elLatinoamérica, particularmente en los cursos de cienciasnaturales en Primaria y Secundaria, ha inducido a la necesidadde reformular el modo de enseñanza tradicional. Entre otrasmetodologías, se espera que la Educación en Ciencias Basadaen la Indagación (ECBI) favorezca actitudes propias de unpensamiento crítico y científico en los educandos, lo cual esindispensable para el desarrollo científico-tecnológico de lospaíses de la región.A continuación se da a conocer algunas experiencias sobrecómo se lleva a cabo este proceso de indagación en las clasesescolares, los principios de esta metodología, las dificultadesen su aplicación y la necesidad de trazar los ejes de un planestratégico para su ejecución, desarrollo y evaluación ennuestro país.Pontificia Universidad Católica del Perú2006-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/2623Revista de Química; Vol. 20 Núm. 1-2 (2006); 21-272518-28031012-3946reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/2623/2570Derechos de autor 2016 Revista de Químicahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/26232025-07-04T15:13:46Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology Educando a los escolares en Ciencias mediante la Metodología de la Indagación |
title |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology |
spellingShingle |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology Kong Moreno, Maynard Enseñanza de la química |
title_short |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology |
title_full |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology |
title_fullStr |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology |
title_full_unstemmed |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology |
title_sort |
Educating Scholars in Sciences through Inquiry Methodology |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Kong Moreno, Maynard |
author |
Kong Moreno, Maynard |
author_facet |
Kong Moreno, Maynard |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Enseñanza de la química |
topic |
Enseñanza de la química |
description |
Education issues in Latin American schools, particularly innatural sciences subjects at Primary and Secondary schoollevel, have caused the need to redefine traditional teachingmethods. Among other methodologies, it is expected that theInquiry-Based Science Education (ISBE) will favour attitudesproperly of critical and scientific thinking in students, whichis quite important for the scientific and technologicaldevelopment of the countries of this region.Experiences on how this inquiry process takes place inschool sessions, the principles of this methodology, difficultieson its application and the requirements to draw guidelines fora strategic plan, its execution, development and evaluation inour country, are shown next. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/2623 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/2623 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/quimica/article/view/2623/2570 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Revista de Química http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Revista de Química http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Química; Vol. 20 Núm. 1-2 (2006); 21-27 2518-2803 1012-3946 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1836736780710182912 |
score |
13.92687 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).