Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence

Descripción del Articulo

The study aimed to analyze the peer sociocognitive interaction and its relationship with individual cognitive progress, in both symmetrical and asymmetrical situations of epistemic competence. Participants were 72 students of fifth and sixth grade (age, M = 11 years, 3 months, SD = 7 months), who so...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Castellaro, Mariano, Roselli, Néstor
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18783
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18783
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Sociocognitive interaction
peer collaboration
epistemic symmetry
epistemic asymmetry
collaborative learning
Interacción sociocognitiva
Colaboración entre pares
Simetría epistémica
asimetría epistémica
aprendizaje colaborativo
interaction socio-cognitive
collaboration entre pairs
symétrie épistémique
asymétrie épistémique
apprentissage collaborative
Interação sociocognitiva
colaboração entre pares
simetria epistêmica
asimetria epistêmica
aprendizagem colaborativa
id REVPUCP_ca9ace4c00be0523c292308bfff3e623
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18783
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
Interacción sociocognitiva entre pares en situaciones simétricas y asimétricas de competencia epistémica
Interaction socio-cognitive entre paires dans des situations symétriques et asymétriques de compétence épistémique
Interação sociocognitiva entre pares em situações simétricas e assimétricas de competência epistêmica
title Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
spellingShingle Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
Castellaro, Mariano
Sociocognitive interaction
peer collaboration
epistemic symmetry
epistemic asymmetry
collaborative learning
Interacción sociocognitiva
Colaboración entre pares
Simetría epistémica
asimetría epistémica
aprendizaje colaborativo
interaction socio-cognitive
collaboration entre pairs
symétrie épistémique
asymétrie épistémique
apprentissage collaborative
Interação sociocognitiva
colaboração entre pares
simetria epistêmica
asimetria epistêmica
aprendizagem colaborativa
title_short Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
title_full Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
title_fullStr Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
title_full_unstemmed Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
title_sort Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competence
dc.creator.none.fl_str_mv Castellaro, Mariano
Roselli, Néstor
author Castellaro, Mariano
author_facet Castellaro, Mariano
Roselli, Néstor
author_role author
author2 Roselli, Néstor
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Sociocognitive interaction
peer collaboration
epistemic symmetry
epistemic asymmetry
collaborative learning
Interacción sociocognitiva
Colaboración entre pares
Simetría epistémica
asimetría epistémica
aprendizaje colaborativo
interaction socio-cognitive
collaboration entre pairs
symétrie épistémique
asymétrie épistémique
apprentissage collaborative
Interação sociocognitiva
colaboração entre pares
simetria epistêmica
asimetria epistêmica
aprendizagem colaborativa
topic Sociocognitive interaction
peer collaboration
epistemic symmetry
epistemic asymmetry
collaborative learning
Interacción sociocognitiva
Colaboración entre pares
Simetría epistémica
asimetría epistémica
aprendizaje colaborativo
interaction socio-cognitive
collaboration entre pairs
symétrie épistémique
asymétrie épistémique
apprentissage collaborative
Interação sociocognitiva
colaboração entre pares
simetria epistêmica
asimetria epistêmica
aprendizagem colaborativa
description The study aimed to analyze the peer sociocognitive interaction and its relationship with individual cognitive progress, in both symmetrical and asymmetrical situations of epistemic competence. Participants were 72 students of fifth and sixth grade (age, M = 11 years, 3 months, SD = 7 months), who solved logical items (pre / post test individual, intermediate dyadic condition). The results indicated: a) the distribution of arguments in the dyad is the main variable of the interactive process related to differences between symmetrical conditions and b) the volume and distribution of the arguments in dyads are significantly associated with individual cognitive advancement, independently of symmetrical/asymmetrical condition. The results are discussed from a socioconstructivist perspective.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18783
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18783
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18783/pdf
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 36 Núm. 1 (2018); 333-365
Revista de Psicología; v. 36 n. 1 (2018); 333-365
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841536596093960192
spelling Peer sociocognitive interaction according to symmetry and asymmetry of epistemic competenceInteracción sociocognitiva entre pares en situaciones simétricas y asimétricas de competencia epistémicaInteraction socio-cognitive entre paires dans des situations symétriques et asymétriques de compétence épistémiqueInteração sociocognitiva entre pares em situações simétricas e assimétricas de competência epistêmicaCastellaro, MarianoRoselli, NéstorSociocognitive interactionpeer collaborationepistemic symmetryepistemic asymmetrycollaborative learningInteracción sociocognitivaColaboración entre paresSimetría epistémicaasimetría epistémicaaprendizaje colaborativointeraction socio-cognitivecollaboration entre pairssymétrie épistémiqueasymétrie épistémiqueapprentissage collaborativeInteração sociocognitivacolaboração entre paressimetria epistêmicaasimetria epistêmicaaprendizagem colaborativaThe study aimed to analyze the peer sociocognitive interaction and its relationship with individual cognitive progress, in both symmetrical and asymmetrical situations of epistemic competence. Participants were 72 students of fifth and sixth grade (age, M = 11 years, 3 months, SD = 7 months), who solved logical items (pre / post test individual, intermediate dyadic condition). The results indicated: a) the distribution of arguments in the dyad is the main variable of the interactive process related to differences between symmetrical conditions and b) the volume and distribution of the arguments in dyads are significantly associated with individual cognitive advancement, independently of symmetrical/asymmetrical condition. The results are discussed from a socioconstructivist perspective.El objetivo del estudio fue analizar la interacción sociocognitiva entre pares y su relación con el avance cognitivo individual, en situaciones de simetría y asimetría de competencia epistémica. Participaron 72 estudiantes de quinto y sexto grado (edad, M = 11 años, 3 meses; SD=7 meses), quienes resolvieron ítems lógicos (pre/post prueba individual, condición diádica intermedia). Los resultados indicaron: a) la distribución del aporte argumental en la díada es el principal diferenciador procesual entre las condiciones simétricas analizadas; b) el volumen y distribución de los argumentos de la díada se asocian significativamente con el avance cognitivo individual, independientemente de la condición de simetría/asimetría de competencia epistémica. Los resultados se discuten a la luz de los fundamentos socioconstructivistas del estudio.L’objectif de l’étude était d’analyser l’interaction sociocognitive entre pairs et leur relation avec le progrès cognitif individuel, dans des situations de symétrie et d’asymétrie de la compétence épistémique. 72 élèves de cinquième et sixième année ont participé (M = 11 ans, 3 mois, DE = 7 mois), qui ont résolu des items logiques (test pré / post individuel, condition dyadique intermédiaire). Les résultats ont indiqué: a) la distribution de la contribution dans l’argumentation dans le couple est le principal différentiateur procédural entre les conditions symétriques analysées; b) le volume et la distribution des arguments de le couple sont significativement associés à l’avance cognitive individuelle, indépendamment de la condition de symétrie / asymétrie de la compétence épistémique. Les résultats sont discutés sous l’angle des fondements socioconstructivistes de l’étude.O objetivo do estudo foi analisar a interação sociocognitiva entre pares e sua relação com o progresso cognitivo individual, em situações de simetria e assimetria de competência epistê- mica. Participaram 72 alunos do quinto e sexto ano (idade, M = 11 anos, 3 meses, DE = 7 meses), que resolveram itens lógicos (pré / pós-teste individual, condição diadêmica intermediária). Os resultados indicaram: a) a distribuição da argumentação na díade é o principal diferencial processual entre as condições simétricas analisadas; b) o volume e a distribuição dos argumentos da díade estão significativamente associados ao avanço cognitivo individual, independentemente da condição de simetria / assimetria de competência epistêmica. Os resultados são discutidos à luz dos fundamentos socioconstrutivistas do estudo.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18783Revista de Psicología; Vol. 36 Núm. 1 (2018); 333-365Revista de Psicología; v. 36 n. 1 (2018); 333-3652223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/18783/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/187832021-07-12T19:16:48Z
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).