Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru

Descripción del Articulo

Are gifted and talented identification programs scientifically based, fair and unbiased? Aregifted enrichment programs effective? Financia! pressures from NGOs and prívate founda­ tions, changes in national educational policies, as well as multicultural issues, are forcing psychologists and educator...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Blumen, Sheyla
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2004
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6860
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:high ability
giftedness
multiculturality
identification
enrichment
diversity
talento
superdotación
multiculturalidad
identificación
enriquecimiento
diversidad
id REVPUCP_b9baa69a86c875f7320fe68bb2b8f205
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6860
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in PeruMeta-análisis sobre estudios de identificación y atención al talento y la superdotación en el PerúBlumen, Sheylahigh abilitygiftednessmulticulturalityidentificationenrichmentdiversitytalentosuperdotaciónmulticulturalidadidentificaciónenriquecimientodiversidadAre gifted and talented identification programs scientifically based, fair and unbiased? Aregifted enrichment programs effective? Financia! pressures from NGOs and prívate founda­ tions, changes in national educational policies, as well as multicultural issues, are forcing psychologists and educators to face these questions. Our review discusses the important changes that have begun to alter the gifted and talented field in Latin America, especially in Peru. It describes recent empirical studies in multicultural populations and analyses the impact of the intervention programs, both, on the teacher training leve! as well as on thegifted enrichment programs,  which are being developed in the region.¿Tienen los programas de identificación del talento y la superdotación bases científicas sólidas, justas e imparciales? ¿Son los programas de intervención para talentosos y superdotados efectivos? Las presiones financieras que ejercen las fundaciones que brindan apoyo económico, los cambios recientes en las leyes, así como las consideraciones respecto a la multiculturalidad están forzando a los psicólogos y educadores alrededor del mundo a confrontar estos cuestionamientos. La presente revisión discute los cambios que han empezado a alterar este campo de estudio en América Latina y en especial en el Perú. Se presenta un análisis de estudios empíricos en poblaciones multiculturales, así como una reflexión sobre el impacto de los programas de intervención, a nivel de capacitación docente y de enriquecimiento cognitivo/afectivo, que se desarrollan en la región.Pontificia Universidad Católica del Perú2004-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860Revista de Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2004); 277-317Revista de Psicología; v. 22 n. 2 (2004); 277-3172223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860/6994info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68602020-02-25T13:50:15Z
dc.title.none.fl_str_mv Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
Meta-análisis sobre estudios de identificación y atención al talento y la superdotación en el Perú
title Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
spellingShingle Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
Blumen, Sheyla
high ability
giftedness
multiculturality
identification
enrichment
diversity
talento
superdotación
multiculturalidad
identificación
enriquecimiento
diversidad
title_short Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
title_full Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
title_fullStr Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
title_full_unstemmed Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
title_sort Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Blumen, Sheyla
author Blumen, Sheyla
author_facet Blumen, Sheyla
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv high ability
giftedness
multiculturality
identification
enrichment
diversity
talento
superdotación
multiculturalidad
identificación
enriquecimiento
diversidad
topic high ability
giftedness
multiculturality
identification
enrichment
diversity
talento
superdotación
multiculturalidad
identificación
enriquecimiento
diversidad
description Are gifted and talented identification programs scientifically based, fair and unbiased? Aregifted enrichment programs effective? Financia! pressures from NGOs and prívate founda­ tions, changes in national educational policies, as well as multicultural issues, are forcing psychologists and educators to face these questions. Our review discusses the important changes that have begun to alter the gifted and talented field in Latin America, especially in Peru. It describes recent empirical studies in multicultural populations and analyses the impact of the intervention programs, both, on the teacher training leve! as well as on thegifted enrichment programs,  which are being developed in the region.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-07-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860/6994
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2004); 277-317
Revista de Psicología; v. 22 n. 2 (2004); 277-317
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975201021427712
score 13.040331
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).