Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru
Descripción del Articulo
Are gifted and talented identification programs scientifically based, fair and unbiased? Aregifted enrichment programs effective? Financia! pressures from NGOs and prívate founda tions, changes in national educational policies, as well as multicultural issues, are forcing psychologists and educator...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2004 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6860 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | high ability giftedness multiculturality identification enrichment diversity talento superdotación multiculturalidad identificación enriquecimiento diversidad |
id |
REVPUCP_b9baa69a86c875f7320fe68bb2b8f205 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6860 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in PeruMeta-análisis sobre estudios de identificación y atención al talento y la superdotación en el PerúBlumen, Sheylahigh abilitygiftednessmulticulturalityidentificationenrichmentdiversitytalentosuperdotaciónmulticulturalidadidentificaciónenriquecimientodiversidadAre gifted and talented identification programs scientifically based, fair and unbiased? Aregifted enrichment programs effective? Financia! pressures from NGOs and prívate founda tions, changes in national educational policies, as well as multicultural issues, are forcing psychologists and educators to face these questions. Our review discusses the important changes that have begun to alter the gifted and talented field in Latin America, especially in Peru. It describes recent empirical studies in multicultural populations and analyses the impact of the intervention programs, both, on the teacher training leve! as well as on thegifted enrichment programs, which are being developed in the region.¿Tienen los programas de identificación del talento y la superdotación bases científicas sólidas, justas e imparciales? ¿Son los programas de intervención para talentosos y superdotados efectivos? Las presiones financieras que ejercen las fundaciones que brindan apoyo económico, los cambios recientes en las leyes, así como las consideraciones respecto a la multiculturalidad están forzando a los psicólogos y educadores alrededor del mundo a confrontar estos cuestionamientos. La presente revisión discute los cambios que han empezado a alterar este campo de estudio en América Latina y en especial en el Perú. Se presenta un análisis de estudios empíricos en poblaciones multiculturales, así como una reflexión sobre el impacto de los programas de intervención, a nivel de capacitación docente y de enriquecimiento cognitivo/afectivo, que se desarrollan en la región.Pontificia Universidad Católica del Perú2004-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860Revista de Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2004); 277-317Revista de Psicología; v. 22 n. 2 (2004); 277-3172223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860/6994info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68602020-02-25T13:50:15Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru Meta-análisis sobre estudios de identificación y atención al talento y la superdotación en el Perú |
title |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru |
spellingShingle |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru Blumen, Sheyla high ability giftedness multiculturality identification enrichment diversity talento superdotación multiculturalidad identificación enriquecimiento diversidad |
title_short |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru |
title_full |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru |
title_fullStr |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru |
title_full_unstemmed |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru |
title_sort |
Meta-analyses on studies about the identification and attention of the gifted and talented in Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Blumen, Sheyla |
author |
Blumen, Sheyla |
author_facet |
Blumen, Sheyla |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
high ability giftedness multiculturality identification enrichment diversity talento superdotación multiculturalidad identificación enriquecimiento diversidad |
topic |
high ability giftedness multiculturality identification enrichment diversity talento superdotación multiculturalidad identificación enriquecimiento diversidad |
description |
Are gifted and talented identification programs scientifically based, fair and unbiased? Aregifted enrichment programs effective? Financia! pressures from NGOs and prívate founda tions, changes in national educational policies, as well as multicultural issues, are forcing psychologists and educators to face these questions. Our review discusses the important changes that have begun to alter the gifted and talented field in Latin America, especially in Peru. It describes recent empirical studies in multicultural populations and analyses the impact of the intervention programs, both, on the teacher training leve! as well as on thegifted enrichment programs, which are being developed in the region. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-07-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6860/6994 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 22 Núm. 2 (2004); 277-317 Revista de Psicología; v. 22 n. 2 (2004); 277-317 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975201021427712 |
score |
13.040331 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).