Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to reveal the conceptions that expert researchers have about novel researcher’s competences. The study was descriptive, with a mixed design. The data comes from a textual corpus constructed from 78 Prometeo researchers’ opinions about the type of knowledge and skills th...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20309 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20309 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Researchers training researchers research competencies discourse Formación de investigadores investigadores competencias investigadoras discursos Formação de pesquisadores pesquisadores competências pesquisadores |
id |
REVPUCP_a7ed0bc697c9a1366c0de69da0b1d4dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20309 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s viewsCompetencias formativas de los investigadores noveles según los investigadores consolidadosCompetências formativas de jovens pesquisadores segundo pesquisadores experientesFontaines-Ruiz, TomasCarhuachín Marcelo, Armando IsaiasZenteno Ruiz, Flavio ArmandoTusa Jumbo, FernandaResearchers trainingresearchersresearch competenciesdiscourseFormación de investigadoresinvestigadorescompetencias investigadorasdiscursosFormação de pesquisadorespesquisadorescompetências pesquisadoresdiscursosThe purpose of this study was to reveal the conceptions that expert researchers have about novel researcher’s competences. The study was descriptive, with a mixed design. The data comes from a textual corpus constructed from 78 Prometeo researchers’ opinions about the type of knowledge and skills that novel researchers need. The results revealed two competences cores: the prosocial-emotional and methodological-discursive-technological competences. The expert researchers emphasized the socio-emotional character of research as the need to release the methodological practices from the dogmatism and the passions of the instructors.Novel researchers must have emotional consciousness, openness to methodical plurality, ability to use efficiently technology in favor to their research studies, and discursive quality for the socialization of knowledge.El objetivo del estudio fue develar las representaciones que tienen los investigadores consolidados sobre las competencias formativas de los investigadores noveles. El estudio fue descriptivo con un diseño mixto. Los datos derivan de un corpus textual construido a partir de las opiniones de 78 investigadores Prometeos sobre los conocimientos y habilidades que deben tener los investigadores noveles. Los resultados revelaron dos macro núcleos de competencias: las prosociales y emocionales; y las metodológicas-discursivas-tecnológicas. Se resaltó el carácter socioemocional de la investigación como objeto de formación y la necesidad de liberar las prácticas metodológicas del dogmatismo y las pasiones de los formadores. El novel investigador debe tener conciencia emocional, apertura hacia la pluralidad metódica, habilidades para utilizar eficientemente la tecnología en favor de su estudio y calidad discursiva para la socialización de sus saberes.O objetivo do estudo foi identificar as representações que possuem os pesquisadores Júnior sobre as competências de formação dos investigadores Jovens. O estudo foi descritivo com um desenho misto. Os dados foram obtidos de um corpus textual construído a partir das opiniões de 78 pesquisadores Sênior sobre os conhecimentos e habilidades que devem ter os pesquisadores Jovens. Os resultados revelaram dois macronúcleos de competição alvo: as pró-sociais e emocionais; e as metodológicas-discursivas-tecnológicas. Foi realçado o caracter socio-emocional da pesquisa e a necessidade de liberar as práticas metodológicas do dogmatismo e as paixões dos formadores. O investigador jovens deve ter consciência emocional, abertura às pluralidades metódicas, habilidades para o uso eficiente da tecnologia para o seu estudo e qualidade discursiva para a socialização de seus conhecimentos.Pontificia Universidad Católica del Perú2018-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20309Educacion; Vol. 27 No. 53 (2018); 107-127Educación; Vol. 27 Núm. 53 (2018); 107-127Educacion; v. 27 n. 53 (2018); 107-1272304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20309/20262Derechos de autor 2018 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/203092019-10-03T22:08:07Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views Competencias formativas de los investigadores noveles según los investigadores consolidados Competências formativas de jovens pesquisadores segundo pesquisadores experientes |
title |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views |
spellingShingle |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views Fontaines-Ruiz, Tomas Researchers training researchers research competencies discourse Formación de investigadores investigadores competencias investigadoras discursos Formação de pesquisadores pesquisadores competências pesquisadores discursos |
title_short |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views |
title_full |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views |
title_fullStr |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views |
title_full_unstemmed |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views |
title_sort |
Training competences of novice researchers from strengthen researcher´s views |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Fontaines-Ruiz, Tomas Carhuachín Marcelo, Armando Isaias Zenteno Ruiz, Flavio Armando Tusa Jumbo, Fernanda |
author |
Fontaines-Ruiz, Tomas |
author_facet |
Fontaines-Ruiz, Tomas Carhuachín Marcelo, Armando Isaias Zenteno Ruiz, Flavio Armando Tusa Jumbo, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Carhuachín Marcelo, Armando Isaias Zenteno Ruiz, Flavio Armando Tusa Jumbo, Fernanda |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Researchers training researchers research competencies discourse Formación de investigadores investigadores competencias investigadoras discursos Formação de pesquisadores pesquisadores competências pesquisadores discursos |
topic |
Researchers training researchers research competencies discourse Formación de investigadores investigadores competencias investigadoras discursos Formação de pesquisadores pesquisadores competências pesquisadores discursos |
description |
The purpose of this study was to reveal the conceptions that expert researchers have about novel researcher’s competences. The study was descriptive, with a mixed design. The data comes from a textual corpus constructed from 78 Prometeo researchers’ opinions about the type of knowledge and skills that novel researchers need. The results revealed two competences cores: the prosocial-emotional and methodological-discursive-technological competences. The expert researchers emphasized the socio-emotional character of research as the need to release the methodological practices from the dogmatism and the passions of the instructors.Novel researchers must have emotional consciousness, openness to methodical plurality, ability to use efficiently technology in favor to their research studies, and discursive quality for the socialization of knowledge. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20309 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20309 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/20309/20262 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Educación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Educación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 27 No. 53 (2018); 107-127 Educación; Vol. 27 Núm. 53 (2018); 107-127 Educacion; v. 27 n. 53 (2018); 107-127 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536169128493056 |
score |
13.958958 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).