Looming the Future
Descripción del Articulo
This essay is based on the source critique of a contemporary photograph depicting weavers from Chinchero, Peru. Its aim is to analyze how traditional looms play the role of persistent technology that sustains cultural identity and female agency for the weaving communities in Cusco. Drawing on concep...
| Autor: | |
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | inglés |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32783 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/32783 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Looms Community-based Identity Artifact Technology STS Telares Comunidad Identidad Artefacto Tecnología Teares Comunidade Identidade Artefato Tecnologia |
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Looming the Future Tejiendo el futuro Tecendo o futuro |
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Looms Community-based Identity Artifact Technology STS Telares Comunidad Identidad Artefacto Tecnología STS Teares Comunidade Identidade Artefato Tecnologia STS |
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This essay is based on the source critique of a contemporary photograph depicting weavers from Chinchero, Peru. Its aim is to analyze how traditional looms play the role of persistent technology that sustains cultural identity and female agency for the weaving communities in Cusco. Drawing on concepts from Science and Technology Studies (STS), it argues that the loom is not merely a tool, but a community-based technology central to cultural identity and social cohesion. The analysis reveals that the loom, as a community-based technology, enables a sociotechnical relationship for cultural practices, where identity becomes central and reaffirmed through weaving. More significantly, the practice of weaving fos-ters female agency. The essay concludes that these looms act as persistent technologies, dynamically rewriting cultural heritage to integrate the present while preserving intergenerational practices, thus ensuring the community’s resilience and economic adaptation amidst modern challenges. |
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Looming the FutureTejiendo el futuroTecendo o futuroAgurto Zegarra, Angela MaríaLoomsCommunity-basedIdentityArtifactTechnologySTSTelaresComunidadIdentidadArtefactoTecnologíaSTSTearesComunidadeIdentidadeArtefatoTecnologiaSTSThis essay is based on the source critique of a contemporary photograph depicting weavers from Chinchero, Peru. Its aim is to analyze how traditional looms play the role of persistent technology that sustains cultural identity and female agency for the weaving communities in Cusco. Drawing on concepts from Science and Technology Studies (STS), it argues that the loom is not merely a tool, but a community-based technology central to cultural identity and social cohesion. The analysis reveals that the loom, as a community-based technology, enables a sociotechnical relationship for cultural practices, where identity becomes central and reaffirmed through weaving. More significantly, the practice of weaving fos-ters female agency. The essay concludes that these looms act as persistent technologies, dynamically rewriting cultural heritage to integrate the present while preserving intergenerational practices, thus ensuring the community’s resilience and economic adaptation amidst modern challenges.Este ensayo parte de la crítica a una fotografía contemporánea de tejedoras de Chinchero, Perú, para analizar cómo los telares tradicionales de cintura desempeñan un papel de tecnología perdurable que sostiene la identidad cultural y la agencia femenina de las comunidades tejedoras de Cusco. Basándose en conceptos de los Estudios de Ciencia y Tecnología (STS, por sus siglas en inglés), sostiene que el telar no es solo una herramienta, sino una tecnología comunitaria fundamental para la identidad cultural y la cohesión social. El análisis revela que el telar, como tecnología comunitaria, permite una relación sociotécnica para las prácticas culturales, en la que la identidad cobra protagonismo y se reafirma a través del tejido. Más significativamente, la práctica del tejido fomenta la agencia femenina. El ensayo concluye que estos telares actúan como tecnologías persistentes, reescribiendo dinámicamente el patrimonio cultural para integrar el presente y preservar, al mismo tiempo, las prácticas intergeneracionales, y garantizando así la resiliencia y la adaptación económica de la comunidad frente a los retos modernos.Este ensaio parte da crítica a uma fotografia contemporânea de tecelãs de Chinchero, no Peru, para analisar como os teares tradicionais de cintura desempenham uma função de tecnologia duradoura que sustenta a identidade cultural e a agência feminina das comunidades tecelãs de Cusco. Com base em conceitos dos Estudos de Ciência e Tecnologia (STS, na sigla em inglês), ele sustenta que o tear não é apenas uma ferramenta, mas uma tecnologia comunitária fundamental para a identidade cultural e a coesão social. A análise revela que o tear, como tecnologia comunitária, possibilita uma relação sociotécnica para práticas culturais, na qual a identidade assume um papel central e é reafirmada por meio da tecelagem. Mais significativamente, a prática da tecelagem promove a agência feminina. O ensaio conclui que esses teares atuam como tecnologias persistentes, reescrevendo dinamicamente o patrimônio cultural para integrar o presente e, ao mesmo tempo, preservar as práticas intergeracionais, garantindo assim a resiliência e a adaptação econômica da comunidade diante dos desafios modernos.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/32783Conexión; No. 24 (2025): Contar el sur global con narrativas que transmitan historias desde el periodismo, la inteligencia artificial y el arte; 165-185Conexión; Núm. 24 (2025): Contar el sur global con narrativas que transmitan historias desde el periodismo, la inteligencia artificial y el arte; 165-185Conexión; n. 24 (2025): Contar el sur global con narrativas que transmitan historias desde el periodismo, la inteligencia artificial y el arte; 165-1852413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPenghttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/32783/28345http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/32783/28354http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/327832025-12-11T13:07:13Z |
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