«Muerte al Estado» y la lucha en el territorio de los cuerpos
Descripción del Articulo
The following text takes as its axis of analysis a demonstration held in Mexico City on March 8, 2020, when 80 000 women gathered to commemorate International Women’s Day. Prior to the march that departed from the Monument to the Revolution, feminist collectives gathered on the plancha of t...
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| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26125 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/26125 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | image state identity political participation intersectionality Imagen Estado identidad participación política interseccionalidad |
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«Muerte al Estado» y la lucha en el territorio de los cuerposMeo Laos, Verónica Gabrielaimagestateidentitypolitical participationintersectionalityImagenEstadoidentidadparticipación políticainterseccionalidadThe following text takes as its axis of analysis a demonstration held in Mexico City on March 8, 2020, when 80 000 women gathered to commemorate International Women’s Day. Prior to the march that departed from the Monument to the Revolution, feminist collectives gathered on the plancha of the capital’s Zócalo, at 10 am, to paint in white letters the names of the victims of femicide since 2016. Three days later, the global health context changed completely, because the quarantine that banned circulation in public space and confined the world’s population to the private sphere began. Prior to that, in the midst of the multitudinous convocation, Mexican journalist Amaranta Atxín Marentes photographed a brunette woman with black hair, dressed only in tattered red pants, a green jacket and with her torso painted red, posing in front of a street graffiti that, next to a symbol of anarchy, read “Death to the State”. Based on the photograph taken by Marentes, this article proposes to analyze the context of production and reception from semiotics and intersectionality in order to reflect on the relationship between the State, identity, and the political participation of “third world” women and, at the same time, as a way of avoiding oblivion.Este texto toma como eje de análisis una manifestación realizada en Ciudad de México el 8 de marzo de 2020, cuando 80 000 mujeres se concentraron para conmemorar el Día Internacional de la Mujer. Antes de la marcha que partió del Monumento a la Revolución, colectivos feministas se reunieron en la plancha del Zócalo capitalino, a las 10 de la mañana, para pintar con letras blancas los nombres de las víctimas de feminicidio desde 2016. Tres días después, el contexto sanitario global cambió por completo, porque se inició la cuarentena que prohibió la circulación en el espacio público y confinó a la población mundial a la esfera privada. Previamente a eso, en medio de la multitudinaria convocatoria, la periodista mexicana Amaranta Atxín Marentes fotografió a una mujer morena de cabellos negros, vestida solo con un pantalón rojo hecho jirones, un saco verde y con su torso pintado de rojo, posando delante de una pintada callejera que, al lado de un símbolo de anarquía, decía «Muerte al Estado». Partiendo de la fotografía tomada por Marentes, se propone analizar el contexto de producción y de recepción desde la semiótica y la interseccionalidad con vistas a reflexionar acerca de las relaciones entre el Estado, la identidad, la participación política de las mujeres «del tercer mundo» y, al mismo tiempo, como una forma de conjurar el olvido.Pontificia Universidad Católica del Perú2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/xmlhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/26125Conexión; No. 17 (2022): Visual Culture and Ethnicity from a Decolonial Perspective; 107-126Conexión; Núm. 17 (2022): Cultura Visual y Etnicidad desde la Decolonialidad; 107-126Conexión; n. 17 (2022): Cultura Visual y Etnicidad desde la Decolonialidad; 107-1262413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/26125/24558http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/26125/24565http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/26125/25294Derechos de autor 2024 Conexióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/261252024-11-27T14:21:37Z |
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The following text takes as its axis of analysis a demonstration held in Mexico City on March 8, 2020, when 80 000 women gathered to commemorate International Women’s Day. Prior to the march that departed from the Monument to the Revolution, feminist collectives gathered on the plancha of the capital’s Zócalo, at 10 am, to paint in white letters the names of the victims of femicide since 2016. Three days later, the global health context changed completely, because the quarantine that banned circulation in public space and confined the world’s population to the private sphere began. Prior to that, in the midst of the multitudinous convocation, Mexican journalist Amaranta Atxín Marentes photographed a brunette woman with black hair, dressed only in tattered red pants, a green jacket and with her torso painted red, posing in front of a street graffiti that, next to a symbol of anarchy, read “Death to the State”. Based on the photograph taken by Marentes, this article proposes to analyze the context of production and reception from semiotics and intersectionality in order to reflect on the relationship between the State, identity, and the political participation of “third world” women and, at the same time, as a way of avoiding oblivion. |
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