Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents

Descripción del Articulo

The present study aimed to analyse the factor structure of the Melbourne Decision Making Questionnaire (DMQ-II), and to examine the relationships between the factors identified and Self-confidence, in order to conceptualize the decision-making process in adolescents under the Conflict Model of Decis...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Luna Bernal, Alejandro César Antonio, Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/9285
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Decisional Conflict
Vigilance
Hipervigilance
Procrastination
Buck-passing
Conflicto de decisión
Vigilancia
Hipervigilancia
Procrastinación
Transferencia
id REVPUCP_913a345b702f56900451b86da71bc47b
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/9285
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescentsPatrones de toma de decisiones y autoconfianza en adolescentes bachilleresLuna Bernal, Alejandro César AntonioLaca Arocena, Francisco Augusto VicenteDecisional ConflictVigilanceHipervigilanceProcrastinationBuck-passingConflicto de decisiónVigilanciaHipervigilanciaProcrastinaciónTransferenciaThe present study aimed to analyse the factor structure of the Melbourne Decision Making Questionnaire (DMQ-II), and to examine the relationships between the factors identified and Self-confidence, in order to conceptualize the decision-making process in adolescents under the Conflict Model of Decision Making. Participants were 992 Mexican high-school students, aged between 15 and 19 years. The three factors were identified as decision-making patterns in adolescents: a) Vigilance, b) Hipervigilance/Procrastination and c) Buck-passing. The Self-confidence showed a positive effect on Vigilance, and a negative effect on theother two patterns. Results are discussed considering the literature on decision making in adolescence.El presente estudio se propuso analizar la estructura factorial del Cuestionario Melbourne sobre Toma de Decisiones, y estudiar las relaciones entre los factores identificados y la Autoconfianza, con la finalidad de conceptualizar la toma de decisiones de los adolescentes en elmarco del Modelo de Conflicto de Decisión. Los participantes fueron 992 estudiantes mexicanos de bachillerato con edades entre 15 y 19 años. Se identificaron tres factores interpretados como patrones de toma de decisiones en adolescentes: a) Vigilancia, b) Procrastinación/Hipervigilancia y c) Transferencia. La Autoconfianza resultó tener un efecto positivo sobre Vigilancia, y un efecto negativo sobre los otros dos patrones. Se discuten estos y otros resultados considerando la literatura sobre toma de decisiones en la adolescencia.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/928510.18800/psico.201401.002Revista de Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2014); 39-652223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285/9698info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/92852020-03-10T18:50:57Z
dc.title.none.fl_str_mv Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
Patrones de toma de decisiones y autoconfianza en adolescentes bachilleres
title Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
spellingShingle Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
Luna Bernal, Alejandro César Antonio
Decisional Conflict
Vigilance
Hipervigilance
Procrastination
Buck-passing
Conflicto de decisión
Vigilancia
Hipervigilancia
Procrastinación
Transferencia
title_short Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
title_full Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
title_fullStr Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
title_full_unstemmed Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
title_sort Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
dc.creator.none.fl_str_mv Luna Bernal, Alejandro César Antonio
Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente
author Luna Bernal, Alejandro César Antonio
author_facet Luna Bernal, Alejandro César Antonio
Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente
author_role author
author2 Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Decisional Conflict
Vigilance
Hipervigilance
Procrastination
Buck-passing
Conflicto de decisión
Vigilancia
Hipervigilancia
Procrastinación
Transferencia
topic Decisional Conflict
Vigilance
Hipervigilance
Procrastination
Buck-passing
Conflicto de decisión
Vigilancia
Hipervigilancia
Procrastinación
Transferencia
description The present study aimed to analyse the factor structure of the Melbourne Decision Making Questionnaire (DMQ-II), and to examine the relationships between the factors identified and Self-confidence, in order to conceptualize the decision-making process in adolescents under the Conflict Model of Decision Making. Participants were 992 Mexican high-school students, aged between 15 and 19 years. The three factors were identified as decision-making patterns in adolescents: a) Vigilance, b) Hipervigilance/Procrastination and c) Buck-passing. The Self-confidence showed a positive effect on Vigilance, and a negative effect on theother two patterns. Results are discussed considering the literature on decision making in adolescence.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285
10.18800/psico.201401.002
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285
identifier_str_mv 10.18800/psico.201401.002
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285/9698
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2014); 39-65
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900931868164096
score 13.904678
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).