Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents
Descripción del Articulo
The present study aimed to analyse the factor structure of the Melbourne Decision Making Questionnaire (DMQ-II), and to examine the relationships between the factors identified and Self-confidence, in order to conceptualize the decision-making process in adolescents under the Conflict Model of Decis...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2014 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/9285 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Decisional Conflict Vigilance Hipervigilance Procrastination Buck-passing Conflicto de decisión Vigilancia Hipervigilancia Procrastinación Transferencia |
| id |
REVPUCP_913a345b702f56900451b86da71bc47b |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/9285 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescentsPatrones de toma de decisiones y autoconfianza en adolescentes bachilleresLuna Bernal, Alejandro César AntonioLaca Arocena, Francisco Augusto VicenteDecisional ConflictVigilanceHipervigilanceProcrastinationBuck-passingConflicto de decisiónVigilanciaHipervigilanciaProcrastinaciónTransferenciaThe present study aimed to analyse the factor structure of the Melbourne Decision Making Questionnaire (DMQ-II), and to examine the relationships between the factors identified and Self-confidence, in order to conceptualize the decision-making process in adolescents under the Conflict Model of Decision Making. Participants were 992 Mexican high-school students, aged between 15 and 19 years. The three factors were identified as decision-making patterns in adolescents: a) Vigilance, b) Hipervigilance/Procrastination and c) Buck-passing. The Self-confidence showed a positive effect on Vigilance, and a negative effect on theother two patterns. Results are discussed considering the literature on decision making in adolescence.El presente estudio se propuso analizar la estructura factorial del Cuestionario Melbourne sobre Toma de Decisiones, y estudiar las relaciones entre los factores identificados y la Autoconfianza, con la finalidad de conceptualizar la toma de decisiones de los adolescentes en elmarco del Modelo de Conflicto de Decisión. Los participantes fueron 992 estudiantes mexicanos de bachillerato con edades entre 15 y 19 años. Se identificaron tres factores interpretados como patrones de toma de decisiones en adolescentes: a) Vigilancia, b) Procrastinación/Hipervigilancia y c) Transferencia. La Autoconfianza resultó tener un efecto positivo sobre Vigilancia, y un efecto negativo sobre los otros dos patrones. Se discuten estos y otros resultados considerando la literatura sobre toma de decisiones en la adolescencia.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/928510.18800/psico.201401.002Revista de Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2014); 39-652223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285/9698info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/92852020-03-10T18:50:57Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents Patrones de toma de decisiones y autoconfianza en adolescentes bachilleres |
| title |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents |
| spellingShingle |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents Luna Bernal, Alejandro César Antonio Decisional Conflict Vigilance Hipervigilance Procrastination Buck-passing Conflicto de decisión Vigilancia Hipervigilancia Procrastinación Transferencia |
| title_short |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents |
| title_full |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents |
| title_fullStr |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents |
| title_full_unstemmed |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents |
| title_sort |
Decision-making patterns and self-confidence in high school adolescents |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Luna Bernal, Alejandro César Antonio Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente |
| author |
Luna Bernal, Alejandro César Antonio |
| author_facet |
Luna Bernal, Alejandro César Antonio Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente |
| author_role |
author |
| author2 |
Laca Arocena, Francisco Augusto Vicente |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Decisional Conflict Vigilance Hipervigilance Procrastination Buck-passing Conflicto de decisión Vigilancia Hipervigilancia Procrastinación Transferencia |
| topic |
Decisional Conflict Vigilance Hipervigilance Procrastination Buck-passing Conflicto de decisión Vigilancia Hipervigilancia Procrastinación Transferencia |
| description |
The present study aimed to analyse the factor structure of the Melbourne Decision Making Questionnaire (DMQ-II), and to examine the relationships between the factors identified and Self-confidence, in order to conceptualize the decision-making process in adolescents under the Conflict Model of Decision Making. Participants were 992 Mexican high-school students, aged between 15 and 19 years. The three factors were identified as decision-making patterns in adolescents: a) Vigilance, b) Hipervigilance/Procrastination and c) Buck-passing. The Self-confidence showed a positive effect on Vigilance, and a negative effect on theother two patterns. Results are discussed considering the literature on decision making in adolescence. |
| publishDate |
2014 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-08 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285 10.18800/psico.201401.002 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285 |
| identifier_str_mv |
10.18800/psico.201401.002 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/9285/9698 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2014); 39-65 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1840900931868164096 |
| score |
13.904678 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).