Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation

Descripción del Articulo

This article provides a critical view of the evolution of law teaching in a context such as globalisation. To that extent, the author mentions how the reform of teaching at the Faculty of Law of the PUCP was initiated. From this, it was expected that the reform in legal education should be able to r...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Gonzales Mantilla, Gorki
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/2925
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2925
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Legal Education
Educational Reform
Globalisation
Legal Culture
Enseñanza del Derecho
Reforma Educativa
Globalización
Cultura Jurídica
id REVPUCP_8fad3f3f181382c04338c5ebb5aa1cb1
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/2925
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Legal Education and Legal Culture in Times of GlobalisationEnseñanza del derecho y cultura legal en tiempos de globalizaciónGonzales Mantilla, GorkiLegal EducationEducational ReformGlobalisationLegal CultureEnseñanza del DerechoReforma EducativaGlobalizaciónCultura JurídicaThis article provides a critical view of the evolution of law teaching in a context such as globalisation. To that extent, the author mentions how the reform of teaching at the Faculty of Law of the PUCP was initiated. From this, it was expected that the reform in legal education should be able to respond to social demands and contribute to the correct training of students, as well as provide the necessary resources to implement new legal specialisations in the light of the Peruvian social reality. In this way, the author argues that globalisation demands that the new generations break with the traditional paradigms of law teaching, which for a long time focused on a formalist and dogmatic formation of law. The author suggests a new way of teaching law, with the aim of training professionals who can understand and operate in a dynamic legal environment. This implies the need to integrate an interdisciplinary, comparative and practical vision into the curriculum of law schools, in order to develop the necessary skills to function in this new context.El presente artículo proporciona una visión crítica sobre la evolución de la enseñanza del derecho en un contexto como la globalización. En esa medida, el autor menciona de qué manera se inició la reforma de la enseñanza en la facultad de Derecho de la PUCP. A partir de ello, se esperaba que la reforma en la formación jurídica debía ser capaz de responder a las demandas sociales y contribuir con una correcta formación de los estudiantes, además de proveer los recursos necesarios para implementar nuevas especialidades jurídicas bajo la luz de la realidad social peruana. De esta manera, el autor sostiene que la globalización exige que las nuevas generaciones rompan con los paradigmas tradicionales de la enseñanza del derecho, que durante un largo tiempo se enfocaron en una formación formalista y dogmática del mismo. El autor sugiere una nueva forma de enseñar derecho, con el objetivo de formar profesionales que puedan entender y operar en un entorno legal dinámico. Esto implica la necesidad de integrar en el currículo de las escuelas de derecho una visión interdisciplinaria, comparativa y práctica, que permita desarrollar las habilidades necesarias para desenvolverse en este nuevo contexto.Pontificia Universidad Católica del Perú2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/292510.18800/derechopucp.200701.002Derecho PUCP; Núm. 60 (2007): Teoría del Derecho; 51-962305-25460251-3420reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2925/2845Derechos de autor 2016 Derecho PUCPhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/29252025-01-14T23:07:15Z
dc.title.none.fl_str_mv Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
Enseñanza del derecho y cultura legal en tiempos de globalización
title Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
spellingShingle Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
Gonzales Mantilla, Gorki
Legal Education
Educational Reform
Globalisation
Legal Culture
Enseñanza del Derecho
Reforma Educativa
Globalización
Cultura Jurídica
title_short Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
title_full Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
title_fullStr Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
title_full_unstemmed Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
title_sort Legal Education and Legal Culture in Times of Globalisation
dc.creator.none.fl_str_mv Gonzales Mantilla, Gorki
author Gonzales Mantilla, Gorki
author_facet Gonzales Mantilla, Gorki
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Legal Education
Educational Reform
Globalisation
Legal Culture
Enseñanza del Derecho
Reforma Educativa
Globalización
Cultura Jurídica
topic Legal Education
Educational Reform
Globalisation
Legal Culture
Enseñanza del Derecho
Reforma Educativa
Globalización
Cultura Jurídica
description This article provides a critical view of the evolution of law teaching in a context such as globalisation. To that extent, the author mentions how the reform of teaching at the Faculty of Law of the PUCP was initiated. From this, it was expected that the reform in legal education should be able to respond to social demands and contribute to the correct training of students, as well as provide the necessary resources to implement new legal specialisations in the light of the Peruvian social reality. In this way, the author argues that globalisation demands that the new generations break with the traditional paradigms of law teaching, which for a long time focused on a formalist and dogmatic formation of law. The author suggests a new way of teaching law, with the aim of training professionals who can understand and operate in a dynamic legal environment. This implies the need to integrate an interdisciplinary, comparative and practical vision into the curriculum of law schools, in order to develop the necessary skills to function in this new context.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2925
10.18800/derechopucp.200701.002
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2925
identifier_str_mv 10.18800/derechopucp.200701.002
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2925/2845
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Derecho PUCP
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Derecho PUCP; Núm. 60 (2007): Teoría del Derecho; 51-96
2305-2546
0251-3420
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900734936154112
score 12.851315
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).