At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children

Descripción del Articulo

The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the pr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tassinari, Antonella, Guedes Codonho, Camila
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/14641
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:childhood
children
learning
indigenous education
Galibi-Marworno
anthropology of childhood
infancia
niños
aprendizaje
educación indígena
galibi-marworno
antropología de la infancia
id REVPUCP_7d251b389786ca1f8b9291e75aa562eb
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/14641
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous childrenAl ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marwornoTassinari, AntonellaGuedes Codonho, Camilachildhoodchildrenlearningindigenous educationGalibi-Marwornoanthropology of childhoodinfancianiñosaprendizajeeducación indígenagalibi-marwornoantropología de la infanciaThe article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law.El presente artículo está basado en investigaciones de campo realizadas por las autoras con niños indígenas galibi-marworno, de la región de uaçá, al norte del estado de Amapá, en Brasil. Pretende presentar aspectos de la pedagogía propia de esta población, que se sustenta en la importancia de la libertad y la autonomía para un aprendizaje adecuado y la producción de cuerpos saludables, dando cuenta de los aspectos no verbales del aprendizaje y rescatando la inventiva del aprendizaje por imitación, así como la agencia infantil implicada en esos procesos. el artículo presenta las concepciones de los galibi-marworno sobre infancia y desarrollo infantil, así como las estrategias familiares para la transmisión de conocimientos, contextualizándolos en relación con la historia y la organización de este grupo. Al describir los procesos de aprendizaje propios de los galibi-marworno, se busca contribuir a que los procesos de educación escolar puedan considerarlos y respetarlos, conforme exige la legislación brasileña.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1464110.18800/anthropologica.201502.008Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 173-2032224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641/15227info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146412020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno
title At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
spellingShingle At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
Tassinari, Antonella
childhood
children
learning
indigenous education
Galibi-Marworno
anthropology of childhood
infancia
niños
aprendizaje
educación indígena
galibi-marworno
antropología de la infancia
title_short At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
title_full At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
title_fullStr At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
title_full_unstemmed At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
title_sort At the rhythm of community: teaching and learning among Galibi- Marworno indigenous children
dc.creator.none.fl_str_mv Tassinari, Antonella
Guedes Codonho, Camila
author Tassinari, Antonella
author_facet Tassinari, Antonella
Guedes Codonho, Camila
author_role author
author2 Guedes Codonho, Camila
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv childhood
children
learning
indigenous education
Galibi-Marworno
anthropology of childhood
infancia
niños
aprendizaje
educación indígena
galibi-marworno
antropología de la infancia
topic childhood
children
learning
indigenous education
Galibi-Marworno
anthropology of childhood
infancia
niños
aprendizaje
educación indígena
galibi-marworno
antropología de la infancia
description The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641
10.18800/anthropologica.201502.008
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201502.008
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641/15227
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 173-203
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900199100186624
score 13.413352
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).