Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno

Descripción del Articulo

The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the pr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Tassinari, Antonella, Guedes Codonho, Camila
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/78826
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14641/15227
https://doi.org/10.18800/anthropologica.201502.008
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Infancia
Niños
Aprendizaje
Educación indígena
Galibi-marworno
Antropología de la infancia
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
Descripción
Sumario:The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).