Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
Descripción del Articulo
This paper presents the thought of Paulo Freire as a perspective of analysis andreflection on the social movement in Brazilian society. It is action and object ofthis reflection to contribute to the task of reinventing the critical pedagogy in theconstruction of social movements. This is a qualitati...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16563 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Paulo Freire social movements liberation pedagogy historical subject critical awareness movimientos sociales pedagogía liberadora sujeto histórico conciencia crítica movimentos sociais pedagogia libertadora sujeito histórico consciência crítica |
id |
REVPUCP_6f5a6050433685e41f8ff3faddcb30a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16563 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian ScenarioPaulo Freire y los movimientos sociales: un análisis de la situación de BrasilPaulo Freire e os movimentos sociais: ua análise da cojuntura brasileiraGodoy Stênico, Joselaine Andréia dePaes, Marcela Soares PolatoPaulo Freiresocial movementsliberation pedagogyhistorical subjectcritical awarenessPaulo Freiremovimientos socialespedagogía liberadorasujeto históricoconciencia críticaPaulo Freiremovimentos sociaispedagogia libertadorasujeito históricoconsciência críticaThis paper presents the thought of Paulo Freire as a perspective of analysis andreflection on the social movement in Brazilian society. It is action and object ofthis reflection to contribute to the task of reinventing the critical pedagogy in theconstruction of social movements. This is a qualitative research that is dividedinto two stages: the first is dedicated to presenting the theoretical framework,and then an analysis of Brazilian social movements, exposing the origin of thestruggles and advanced to the most recent discussions that have undertaken theBrazil in search of freedom and justice in the recovery of stolen humanity. Anincessant struggle that calls for Liberation Pedagogy developed by Freire, key toolin awareness process, and thus the constitution of social movements.En este artículo se presenta el pensamiento de Paulo Freire como una perspectiva de análisis y reflexión sobre el movimiento social en el contexto de la sociedad brasileña. Es objeto de la presente acción y reflexión contribuir a la tarea de reinventar la pedagogía crítica en la construcción de movimientos sociales. Se tratade una investigación cualitativa dividida en dos etapas: la primera está dedicadaa la presentación del marco teórico, y luego de un análisis de los movimientossociales brasileños, se deja al descubierto el origen de las luchas y avance a lasdiscusiones más recientes que se ha emprendido en Brasil en busca de la libertady la justicia en la recuperación de la humanidad. Una lucha incesante que pide laPedagogía Liberadora de Freire, herramienta clave en el proceso educativo, y porlo tanto, en la constitución de los movimientos sociales.Este artigo apresenta o pensamento de Paulo Freire enquanto uma perspectiva deanálise e reflexão sobre o movimento social no contexto da sociedade brasileira.Constitui ação e objeto desta reflexão contribuir na tarefa de reinventar apedagogia crítica na construção dos movimentos sociais. Trata-se de uma pesquisaqualitativa dividida em dois momentos: o primeiro é dedicado a apresentaçãodo aporte teórico, e em seguida, uma análise dos movimentos sociais brasileiros,expondo a origem das lutas e avançado para as discussões mais recentes que setem empreendido no Brasil na busca da liberdade e da justiça na recuperação dahumanidade roubada. Uma luta incessante que clama pela Pedagogia Libertadorade Freire, instrumento fundamental no processo de conscientização, e, portanto,na constituição dos movimentos sociais.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563Educacion; Vol. 26 No. 50 (2017); 47-61Educación; Vol. 26 Núm. 50 (2017); 47-61Educacion; v. 26 n. 50 (2017); 47-612304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563/16905Derechos de autor 2017 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/165632019-10-15T19:35:09Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario Paulo Freire y los movimientos sociales: un análisis de la situación de Brasil Paulo Freire e os movimentos sociais: ua análise da cojuntura brasileira |
title |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario |
spellingShingle |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario Godoy Stênico, Joselaine Andréia de Paulo Freire social movements liberation pedagogy historical subject critical awareness Paulo Freire movimientos sociales pedagogía liberadora sujeto histórico conciencia crítica Paulo Freire movimentos sociais pedagogia libertadora sujeito histórico consciência crítica |
title_short |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario |
title_full |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario |
title_fullStr |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario |
title_sort |
Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Godoy Stênico, Joselaine Andréia de Paes, Marcela Soares Polato |
author |
Godoy Stênico, Joselaine Andréia de |
author_facet |
Godoy Stênico, Joselaine Andréia de Paes, Marcela Soares Polato |
author_role |
author |
author2 |
Paes, Marcela Soares Polato |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Paulo Freire social movements liberation pedagogy historical subject critical awareness Paulo Freire movimientos sociales pedagogía liberadora sujeto histórico conciencia crítica Paulo Freire movimentos sociais pedagogia libertadora sujeito histórico consciência crítica |
topic |
Paulo Freire social movements liberation pedagogy historical subject critical awareness Paulo Freire movimientos sociales pedagogía liberadora sujeto histórico conciencia crítica Paulo Freire movimentos sociais pedagogia libertadora sujeito histórico consciência crítica |
description |
This paper presents the thought of Paulo Freire as a perspective of analysis andreflection on the social movement in Brazilian society. It is action and object ofthis reflection to contribute to the task of reinventing the critical pedagogy in theconstruction of social movements. This is a qualitative research that is dividedinto two stages: the first is dedicated to presenting the theoretical framework,and then an analysis of Brazilian social movements, exposing the origin of thestruggles and advanced to the most recent discussions that have undertaken theBrazil in search of freedom and justice in the recovery of stolen humanity. Anincessant struggle that calls for Liberation Pedagogy developed by Freire, key toolin awareness process, and thus the constitution of social movements. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-12 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563/16905 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Educación info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Educación |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educacion; Vol. 26 No. 50 (2017); 47-61 Educación; Vol. 26 Núm. 50 (2017); 47-61 Educacion; v. 26 n. 50 (2017); 47-61 2304-4322 1019-9403 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536160985251840 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).