Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario

Descripción del Articulo

This paper presents the thought of Paulo Freire as a perspective of analysis andreflection on the social movement in Brazilian society. It is action and object ofthis reflection to contribute to the task of reinventing the critical pedagogy in theconstruction of social movements. This is a qualitati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Godoy Stênico, Joselaine Andréia de, Paes, Marcela Soares Polato
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16563
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Paulo Freire
social movements
liberation pedagogy
historical subject
critical awareness
movimientos sociales
pedagogía liberadora
sujeto histórico
conciencia crítica
movimentos sociais
pedagogia libertadora
sujeito histórico
consciência crítica
id REVPUCP_6f5a6050433685e41f8ff3faddcb30a0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16563
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian ScenarioPaulo Freire y los movimientos sociales: un análisis de la situación de BrasilPaulo Freire e os movimentos sociais: ua análise da cojuntura brasileiraGodoy Stênico, Joselaine Andréia dePaes, Marcela Soares PolatoPaulo Freiresocial movementsliberation pedagogyhistorical subjectcritical awarenessPaulo Freiremovimientos socialespedagogía liberadorasujeto históricoconciencia críticaPaulo Freiremovimentos sociaispedagogia libertadorasujeito históricoconsciência críticaThis paper presents the thought of Paulo Freire as a perspective of analysis andreflection on the social movement in Brazilian society. It is action and object ofthis reflection to contribute to the task of reinventing the critical pedagogy in theconstruction of social movements. This is a qualitative research that is dividedinto two stages: the first is dedicated to presenting the theoretical framework,and then an analysis of Brazilian social movements, exposing the origin of thestruggles and advanced to the most recent discussions that have undertaken theBrazil in search of freedom and justice in the recovery of stolen humanity. Anincessant struggle that calls for Liberation Pedagogy developed by Freire, key toolin awareness process, and thus the constitution of social movements.En este artículo se presenta el pensamiento de Paulo Freire como una perspectiva de análisis y reflexión sobre el movimiento social en el contexto de la sociedad brasileña. Es objeto de la presente acción y reflexión contribuir a la tarea de reinventar la pedagogía crítica en la construcción de movimientos sociales. Se tratade una investigación cualitativa dividida en dos etapas: la primera está dedicadaa la presentación del marco teórico, y luego de un análisis de los movimientossociales brasileños, se deja al descubierto el origen de las luchas y avance a lasdiscusiones más recientes que se ha emprendido en Brasil en busca de la libertady la justicia en la recuperación de la humanidad. Una lucha incesante que pide laPedagogía Liberadora de Freire, herramienta clave en el proceso educativo, y porlo tanto, en la constitución de los movimientos sociales.Este artigo apresenta o pensamento de Paulo Freire enquanto uma perspectiva deanálise e reflexão sobre o movimento social no contexto da sociedade brasileira.Constitui ação e objeto desta reflexão contribuir na tarefa de reinventar apedagogia crítica na construção dos movimentos sociais. Trata-se de uma pesquisaqualitativa dividida em dois momentos: o primeiro é dedicado a apresentaçãodo aporte teórico, e em seguida, uma análise dos movimentos sociais brasileiros,expondo a origem das lutas e avançado para as discussões mais recentes que setem empreendido no Brasil na busca da liberdade e da justiça na recuperação dahumanidade roubada. Uma luta incessante que clama pela Pedagogia Libertadorade Freire, instrumento fundamental no processo de conscientização, e, portanto,na constituição dos movimentos sociais.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563Educacion; Vol. 26 No. 50 (2017); 47-61Educación; Vol. 26 Núm. 50 (2017); 47-61Educacion; v. 26 n. 50 (2017); 47-612304-43221019-9403reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563/16905Derechos de autor 2017 Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/165632019-10-15T19:35:09Z
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
Paulo Freire y los movimientos sociales: un análisis de la situación de Brasil
Paulo Freire e os movimentos sociais: ua análise da cojuntura brasileira
title Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
spellingShingle Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
Godoy Stênico, Joselaine Andréia de
Paulo Freire
social movements
liberation pedagogy
historical subject
critical awareness
Paulo Freire
movimientos sociales
pedagogía liberadora
sujeto histórico
conciencia crítica
Paulo Freire
movimentos sociais
pedagogia libertadora
sujeito histórico
consciência crítica
title_short Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
title_full Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
title_fullStr Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
title_full_unstemmed Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
title_sort Paulo Freire and Social Movements: An Analysis of the Brazilian Scenario
dc.creator.none.fl_str_mv Godoy Stênico, Joselaine Andréia de
Paes, Marcela Soares Polato
author Godoy Stênico, Joselaine Andréia de
author_facet Godoy Stênico, Joselaine Andréia de
Paes, Marcela Soares Polato
author_role author
author2 Paes, Marcela Soares Polato
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Paulo Freire
social movements
liberation pedagogy
historical subject
critical awareness
Paulo Freire
movimientos sociales
pedagogía liberadora
sujeto histórico
conciencia crítica
Paulo Freire
movimentos sociais
pedagogia libertadora
sujeito histórico
consciência crítica
topic Paulo Freire
social movements
liberation pedagogy
historical subject
critical awareness
Paulo Freire
movimientos sociales
pedagogía liberadora
sujeto histórico
conciencia crítica
Paulo Freire
movimentos sociais
pedagogia libertadora
sujeito histórico
consciência crítica
description This paper presents the thought of Paulo Freire as a perspective of analysis andreflection on the social movement in Brazilian society. It is action and object ofthis reflection to contribute to the task of reinventing the critical pedagogy in theconstruction of social movements. This is a qualitative research that is dividedinto two stages: the first is dedicated to presenting the theoretical framework,and then an analysis of Brazilian social movements, exposing the origin of thestruggles and advanced to the most recent discussions that have undertaken theBrazil in search of freedom and justice in the recovery of stolen humanity. Anincessant struggle that calls for Liberation Pedagogy developed by Freire, key toolin awareness process, and thus the constitution of social movements.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/16563/16905
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Educación
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Educación
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Educacion; Vol. 26 No. 50 (2017); 47-61
Educación; Vol. 26 Núm. 50 (2017); 47-61
Educacion; v. 26 n. 50 (2017); 47-61
2304-4322
1019-9403
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841536160985251840
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).