Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard

Descripción del Articulo

Although Bachelard’s entire philosophy of imagination is affected by a symbolic materialism which can play a mediating role in reverie’s path, it is also true that the purpose of art, especially in poetry, is the search for truth, the lightning flash of insight, the deep apprehension of being itself...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Martínez, Arturo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/25575
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25575
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Poetic imagery
Boundary
Symbol
Ethics
Beauty
Imagen poética
Límite
Símbolo
Ética
Belleza
id REVPUCP_6a826da67e710b38438ec64dc4d07d79
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/25575
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston BachelardEstética de la inmediatez: reflexiones en torno a una fundamentación ético-filosófica de la obra de Gaston BachelardMartínez, ArturoPoetic imageryBoundarySymbolEthicsBeautyImagen poéticaLímiteSímboloÉticaBellezaAlthough Bachelard’s entire philosophy of imagination is affected by a symbolic materialism which can play a mediating role in reverie’s path, it is also true that the purpose of art, especially in poetry, is the search for truth, the lightning flash of insight, the deep apprehension of being itself, an experience that can hardly be given if we interpose, between the being of the thing/object and human subject, concepts or categories that seek a higher comprehension of the operational phenomena at stake, but which ultimately drown the saying of what is being shown to us. The poetic image must be a vehicle capable of symbolizing reality by connecting it with the imaginary, while being at the same time that uncaused force which brings about the ontological novelty capable of building a new anthropocosmos.Si bien toda la filosofía de la imaginación bachelardiana está afectada por un materialismo simbólico y este puede ejercer las funciones de mediación o acompañamiento en el viaje de la ensoñación, también es cierto que la finalidad del arte –en este caso, de la poesía– es el relámpago, la búsqueda de la verdad, la aprehensión profunda del ser de las cosas; experiencia esta que difícilmente se puede dar si mediamos, entre el ser de la cosa y el ser del hombre, conceptos o categorías que, al buscar una mayor comprensión de los fenómenos operativos que allí se están dando, acaban por ahogar el propio decir de lo que tenuemente se nos muestra. La imagen poética debe ser el vehículo capaz de simbolizar la realidad conectándola con el imaginario, siendo a la vez aquella fuerza a-causal que traiga la novedad ontológica capaz de construir un nuevo antropocosmos. Palabras clave: imagen poética; límite; símbolo; ética; bellezaPontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades2022-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/2557510.18800/arete.202201.006Areté; Vol. 34 Núm. 1 (2022); 144-1702223-37411016-913Xreponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25575/24102http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/255752022-07-14T19:20:55Z
dc.title.none.fl_str_mv Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
Estética de la inmediatez: reflexiones en torno a una fundamentación ético-filosófica de la obra de Gaston Bachelard
title Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
spellingShingle Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
Martínez, Arturo
Poetic imagery
Boundary
Symbol
Ethics
Beauty
Imagen poética
Límite
Símbolo
Ética
Belleza
title_short Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
title_full Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
title_fullStr Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
title_full_unstemmed Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
title_sort Aesthetics of immediacy: reflections on an ethical-philosophical foundation of the work of Gaston Bachelard
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez, Arturo
author Martínez, Arturo
author_facet Martínez, Arturo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Poetic imagery
Boundary
Symbol
Ethics
Beauty
Imagen poética
Límite
Símbolo
Ética
Belleza
topic Poetic imagery
Boundary
Symbol
Ethics
Beauty
Imagen poética
Límite
Símbolo
Ética
Belleza
description Although Bachelard’s entire philosophy of imagination is affected by a symbolic materialism which can play a mediating role in reverie’s path, it is also true that the purpose of art, especially in poetry, is the search for truth, the lightning flash of insight, the deep apprehension of being itself, an experience that can hardly be given if we interpose, between the being of the thing/object and human subject, concepts or categories that seek a higher comprehension of the operational phenomena at stake, but which ultimately drown the saying of what is being shown to us. The poetic image must be a vehicle capable of symbolizing reality by connecting it with the imaginary, while being at the same time that uncaused force which brings about the ontological novelty capable of building a new anthropocosmos.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25575
10.18800/arete.202201.006
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25575
identifier_str_mv 10.18800/arete.202201.006
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/arete/article/view/25575/24102
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú - Departamento de Humanidades
dc.source.none.fl_str_mv Areté; Vol. 34 Núm. 1 (2022); 144-170
2223-3741
1016-913X
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900493504675840
score 13.100461
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).