Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters
Descripción del Articulo
The article begins by recognizing that the Administrative Process in Peru is full jurisdiction, protects the legal situations in addition to control the legality of the administrative acts. Then the author examines the Tax Administration, specifically if SUNAT has active legitimacy to sue in a Conte...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/12574 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/12574 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Demanda contenciosa administrativa Plena jurisdicción Legitimación activa Resolución del Tribunal Fiscal (RTF) Acto administrativo Lesividad Vicio de nulidad Administrative claim at the judiciary level Full jurisdiction Locus standi Resolution of the Tax Court Administrative act Harmfulness Defect of nullity |
id |
REVPUCP_6a7f37b418187bfaccfa5c32b5da1b11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/12574 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax MattersLegitimación Activa en la Ley del Proceso Contencioso Administrativo en Materia TributariaLeón Pinedo, SilviaDemanda contenciosa administrativaPlena jurisdicciónLegitimación activaResolución del Tribunal Fiscal (RTF)Acto administrativoLesividadVicio de nulidadAdministrative claim at the judiciary levelFull jurisdictionLocus standiResolution of the Tax CourtAdministrative actHarmfulnessDefect of nullityThe article begins by recognizing that the Administrative Process in Peru is full jurisdiction, protects the legal situations in addition to control the legality of the administrative acts. Then the author examines the Tax Administration, specifically if SUNAT has active legitimacy to sue in a Contentious Administrative Process against the decision issued by the Tax Court that revoked or annulled their administrative acts, concluding that it does not have legitimacy but, exceptionally, according to article 157 of the Tax Code, can sue when SUNAT demonstrates that RTFs are not according to the parameters of article 10 of the General Administrative Procedure Act, confirming that the causal most used by SUNAT are those of the numeral 1 and 2, referred to the resolutions which cause serious disability vice, which, according to the author, is not the same as a different interpretative approach. Finally, the author concludes that for tax issues does not apply the second paragraph of Article 13 of the Law on Administrative Process; apply the article 157 of the Tax Code, as the special rule.El presente artículo parte por reconocer que el proceso contencioso administrativo en el Perú es de plena jurisdicción, esto es, que protege las situaciones jurídicas de los administrados además de la legalidad del acto administrativo.Así, se lleva a cabo un análisis sobre la legitimidad activa de la Administración Tributaria, específicamente la SUNAT, para interponer una demanda contencioso administrativa contra la Resolución emitida por el Tribunal Fiscal (RTF) que revocó o anuló su acto administrativo concluyendo que no la tiene pero que, excepcionalmente, de acuerdo al artículo 157° del Código Tributario, podría demandar cuando demuestre fehacientemente que la RTF es nula de acuerdo a los parámetros del artículo 10° de la Ley del Procedimiento Administrativo General (LPAG), constatándose que las causales más utilizadas por la SUNAT son las del numeral 1 y 2 de dicha norma, referidas a aquellas resoluciones que tengan un vicio grave de invalidez, lo que, según la autora, no es lo mismo que un distinto criterio interpretativo. Por último, se señala que en relación a los temas tributarios no resulta aplicable el segundo párrafo del artículo 13º de la Ley del Proceso Contencioso Administrativo si no el referido artículo 157° del Código Tributario, al ser la norma especial.Pontificia Universidad Católica del Perú2014-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/12574Derecho & Sociedad; Núm. 43 (2014); 255-2672521-599X2079-3634reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/12574/13132Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedadhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/125742018-03-21T21:35:16Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters Legitimación Activa en la Ley del Proceso Contencioso Administrativo en Materia Tributaria |
title |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters |
spellingShingle |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters León Pinedo, Silvia Demanda contenciosa administrativa Plena jurisdicción Legitimación activa Resolución del Tribunal Fiscal (RTF) Acto administrativo Lesividad Vicio de nulidad Administrative claim at the judiciary level Full jurisdiction Locus standi Resolution of the Tax Court Administrative act Harmfulness Defect of nullity |
title_short |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters |
title_full |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters |
title_fullStr |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters |
title_full_unstemmed |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters |
title_sort |
Locus Standi in the Law of Administrative Process in Tax Matters |
dc.creator.none.fl_str_mv |
León Pinedo, Silvia |
author |
León Pinedo, Silvia |
author_facet |
León Pinedo, Silvia |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Demanda contenciosa administrativa Plena jurisdicción Legitimación activa Resolución del Tribunal Fiscal (RTF) Acto administrativo Lesividad Vicio de nulidad Administrative claim at the judiciary level Full jurisdiction Locus standi Resolution of the Tax Court Administrative act Harmfulness Defect of nullity |
topic |
Demanda contenciosa administrativa Plena jurisdicción Legitimación activa Resolución del Tribunal Fiscal (RTF) Acto administrativo Lesividad Vicio de nulidad Administrative claim at the judiciary level Full jurisdiction Locus standi Resolution of the Tax Court Administrative act Harmfulness Defect of nullity |
description |
The article begins by recognizing that the Administrative Process in Peru is full jurisdiction, protects the legal situations in addition to control the legality of the administrative acts. Then the author examines the Tax Administration, specifically if SUNAT has active legitimacy to sue in a Contentious Administrative Process against the decision issued by the Tax Court that revoked or annulled their administrative acts, concluding that it does not have legitimacy but, exceptionally, according to article 157 of the Tax Code, can sue when SUNAT demonstrates that RTFs are not according to the parameters of article 10 of the General Administrative Procedure Act, confirming that the causal most used by SUNAT are those of the numeral 1 and 2, referred to the resolutions which cause serious disability vice, which, according to the author, is not the same as a different interpretative approach. Finally, the author concludes that for tax issues does not apply the second paragraph of Article 13 of the Law on Administrative Process; apply the article 157 of the Tax Code, as the special rule. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-05-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/12574 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/12574 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/12574/13132 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedad http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Derecho & Sociedad http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Derecho & Sociedad; Núm. 43 (2014); 255-267 2521-599X 2079-3634 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900335391997952 |
score |
13.072484 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).