Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges
Descripción del Articulo
In the last decades, an important discussion has been developed in Latin America about the access of indigenous students to higher-education institutions and about the creation of intercultural universities. This article specifically revises the different types of experiences of higher-education off...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19000 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19000 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Higher Education Indigenous Peoples Amazonia Affirmative Action Intercultural Universities Indigenous Universities Intercultural Education Peru. educación superior indígenas Amazonía acción afirmativa universidades interculturales educación intercultural Perú |
id |
REVPUCP_69eea341e7d9e1fe9dcf8dbe78e46478 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19000 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and ChallengesEducación Superior para indígenas de la Amazonía peruana: balance y desafíosEspinosa, OscarHigher EducationIndigenous PeoplesAmazoniaAffirmative ActionIntercultural UniversitiesIndigenous UniversitiesIntercultural EducationPeru.educación superiorindígenasAmazoníaacción afirmativauniversidades interculturaleseducación interculturalPerúIn the last decades, an important discussion has been developed in Latin America about the access of indigenous students to higher-education institutions and about the creation of intercultural universities. This article specifically revises the different types of experiences of higher-education offered to the indigenous youth of the Peruvian Amazon region, and it builds on information gathered throughout the last decade of following and studying these experiences. The article begins with a discussion of the programs for bilingual teachers, which has been the prioritized form of access to higher education offered to the indigenous peoples. Then it analyzes different cases of affirmative action programs promoted by the Peruvian State and Peruvian universities, such as quotas and special scholarship programs. Finally, it presents the case of the intercultural universities, most of which have been created only a few years ago, and it discusses their real possibilities of becoming an alternative form of engaging with intercultural education.En las últimas décadas, el acceso de jóvenes indígenas a la educación superior, así como la creación de universidades interculturales, han sido objeto de interés y de debate en América Latina. En el presente artículo se revisan los distintos tipos de ofertas y de experiencias de educación superior para indígenas amazónicos en el Perú implementados en los últimos años, y se busca realizar un balance sobre los logros alcanzados y las posibilidades reales de oferta de una educación superior intercultural. El presente trabajo es fruto del análisis y estudio continuo, hechos durante la última década, sobre distintas experiencias implementadas en el Perú, especialmente aquellas orientadas a la juventud indígena amazónica. El artículo discute, en primer lugar, el caso de los programas de formación de maestros bilingües. Este tipo de programas es el que tiene una mayor trayectoria como oferta de educación superior explícitamente orientada a la población indígena. En segundo lugar, se presentan algunos programas de acción afirmativa implementados por las universidades o por el Estado, ya sea a través de sistemas de cuotas de admisión o de becas especiales. Finalmente, se aborda el caso de las universidades interculturales, que son las de más reciente creación, y se discuten sus posibilidades reales como espacios de formación intercultural, así como sus posibilidades de sobrevivencia en el futuro cercano.Pontificia Universidad Católica del Perú2017-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19000Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 35 No. 39 (2017): Indigenous youth, interculturality and higher education; 99-122Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 99-1222224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19000/19627info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/190002020-08-01T01:38:51Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges Educación Superior para indígenas de la Amazonía peruana: balance y desafíos |
title |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges |
spellingShingle |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges Espinosa, Oscar Higher Education Indigenous Peoples Amazonia Affirmative Action Intercultural Universities Indigenous Universities Intercultural Education Peru. educación superior indígenas Amazonía acción afirmativa universidades interculturales educación intercultural Perú |
title_short |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges |
title_full |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges |
title_fullStr |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges |
title_full_unstemmed |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges |
title_sort |
Higher Education for Indigenous Peoples of the Peruvian Amazon Region: Balance and Challenges |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Espinosa, Oscar |
author |
Espinosa, Oscar |
author_facet |
Espinosa, Oscar |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Higher Education Indigenous Peoples Amazonia Affirmative Action Intercultural Universities Indigenous Universities Intercultural Education Peru. educación superior indígenas Amazonía acción afirmativa universidades interculturales educación intercultural Perú |
topic |
Higher Education Indigenous Peoples Amazonia Affirmative Action Intercultural Universities Indigenous Universities Intercultural Education Peru. educación superior indígenas Amazonía acción afirmativa universidades interculturales educación intercultural Perú |
description |
In the last decades, an important discussion has been developed in Latin America about the access of indigenous students to higher-education institutions and about the creation of intercultural universities. This article specifically revises the different types of experiences of higher-education offered to the indigenous youth of the Peruvian Amazon region, and it builds on information gathered throughout the last decade of following and studying these experiences. The article begins with a discussion of the programs for bilingual teachers, which has been the prioritized form of access to higher education offered to the indigenous peoples. Then it analyzes different cases of affirmative action programs promoted by the Peruvian State and Peruvian universities, such as quotas and special scholarship programs. Finally, it presents the case of the intercultural universities, most of which have been created only a few years ago, and it discusses their real possibilities of becoming an alternative form of engaging with intercultural education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19000 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19000 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/19000/19627 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales; Vol. 35 No. 39 (2017): Indigenous youth, interculturality and higher education; 99-122 Anthropologica; Vol. 35 Núm. 39 (2017): Jóvenes indígenas, interculturalidad y educación superior; 99-122 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841535740713893888 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).