Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse

Descripción del Articulo

With mounting criticisms on the relevance of communication studies, both to train future professionals as well as for academic enquiry, and with the influx of changes coming from society’s digital transformations, a review of the different interaction between the professional and technical aspects t...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Villanueva, Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14982
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14982
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Internet studies
Professional formation in communications
Teaching communication
Estudios de Internet
Formación profesional en comunicaciones
Enseñanza de la comunicación
id REVPUCP_53f1cc496caba4bfb6bf585f55393474
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14982
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Before digital, return to the sources: communicators, media and discourseAnte lo digital, regresar a las fuentes: comunicadores, medios y discursosDiante do digital, voltando às fontes: comunicadores, mídia e discursosVillanueva, EduardoInternet studiesProfessional formation in communicationsTeaching communicationEstudios de InternetFormación profesional en comunicacionesEnseñanza de la comunicaciónWith mounting criticisms on the relevance of communication studies, both to train future professionals as well as for academic enquiry, and with the influx of changes coming from society’s digital transformations, a review of the different interaction between the professional and technical aspects that constitute the field allow for elucidation of the actual specificity of the discipline or set of disciplines that are grouped under the banner of “communication sciences” or “media studies”. This essay strives to propose an understanding of these interactions through an specific metaphor, and then how this understanding can be used to facilitate academic thinking and professional undertakings cross-dialog.Frente a las críticas sobre la relevancia de los estudios de comunicación tanto para formar comunicadores como para trabajar académicamente, y con el influjo de cambios producto de las transformaciones digitales, una revisión de las distintas interacciones entre las vertientes profesionales y técnicas que constituyen el campo permite esclarecer dónde yace la especificidad de la disciplina o conjunto de disciplinas que se agrupan bajo la lógica de “ciencias de comunicación” o “estudios de medios”. Este ensayo plantea una manera de comprender estas interacciones utilizando una metáfora específica, y cómo se puede usar esta comprensión para facilitar el encuentro entre la reflexión académica y las preocupaciones profesionales.Pontificia Universidad Católica del Perú2016-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14982Conexión; No. 5 (2016); 8-23Conexión; Núm. 5 (2016); 8-23Conexión; n. 5 (2016); 8-232413-54372305-7467reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14982/15513Derechos de autor 2016 Conexióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/149822021-11-17T01:17:29Z
dc.title.none.fl_str_mv Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
Ante lo digital, regresar a las fuentes: comunicadores, medios y discursos
Diante do digital, voltando às fontes: comunicadores, mídia e discursos
title Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
spellingShingle Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
Villanueva, Eduardo
Internet studies
Professional formation in communications
Teaching communication
Estudios de Internet
Formación profesional en comunicaciones
Enseñanza de la comunicación
title_short Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
title_full Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
title_fullStr Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
title_full_unstemmed Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
title_sort Before digital, return to the sources: communicators, media and discourse
dc.creator.none.fl_str_mv Villanueva, Eduardo
author Villanueva, Eduardo
author_facet Villanueva, Eduardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Internet studies
Professional formation in communications
Teaching communication
Estudios de Internet
Formación profesional en comunicaciones
Enseñanza de la comunicación
topic Internet studies
Professional formation in communications
Teaching communication
Estudios de Internet
Formación profesional en comunicaciones
Enseñanza de la comunicación
description With mounting criticisms on the relevance of communication studies, both to train future professionals as well as for academic enquiry, and with the influx of changes coming from society’s digital transformations, a review of the different interaction between the professional and technical aspects that constitute the field allow for elucidation of the actual specificity of the discipline or set of disciplines that are grouped under the banner of “communication sciences” or “media studies”. This essay strives to propose an understanding of these interactions through an specific metaphor, and then how this understanding can be used to facilitate academic thinking and professional undertakings cross-dialog.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14982
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14982
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/14982/15513
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Conexión
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Conexión
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Conexión; No. 5 (2016); 8-23
Conexión; Núm. 5 (2016); 8-23
Conexión; n. 5 (2016); 8-23
2413-5437
2305-7467
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975172429905921
score 13.04064
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).