Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal

Descripción del Articulo

In recent years, we have seen that the adversarial system has shaped the criminal process in various Latin American countries. This fact leads us to question what are the characteristics of this system, what are the benefits in comparison with the inquisitorial system and which is the method of teac...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Elías Puelles, Ricardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15594
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/15594
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:adversarial system
inquisitorial system
criminal proceedings
theory of the case
oral litigation
Sistema acusatorio
sistema inquisitivo
proceso penal
teoría del caso
litigación oral
id REVPUCP_49edceb961de1257bf5ebf9bdb464e00
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15594
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposalNo todos los caminos conducen a Roma: la Teoría del Caso, su utilidad en la litigación oral y una propuesta de enseñanzaElías Puelles, Ricardoadversarial systeminquisitorial systemcriminal proceedingstheory of the caseoral litigationSistema acusatoriosistema inquisitivoproceso penalteoría del casolitigación oralIn recent years, we have seen that the adversarial system has shaped the criminal process in various Latin American countries. This fact leads us to question what are the characteristics of this system, what are the benefits in comparison with the inquisitorial system and which is the method of teaching to which the different procedural actors are exposed.In this article, the author develops in a comprehensive manner the main features of the inquisitorial system and the changing paradigm in Latin American towards the adversarial system, and then explains the influence of this system on the trial lawyer. In addition, it addresses the theory of the case as a methodology that allows to adopt strategic decisions and improve the professional performance of the litigant. Finally, the author explains the necessity of an educational reform asa step in the reform of criminal proceedings.En los últimos años, el sistema acusatorio ha ido moldeando el proceso penal en los países latinoamericanos. Ello lleva a preguntarse cuáles son las características de este sistema, cuáles son sus ventajas respecto al sistema inquisitivo y cuál es el método de enseñanza al que se ven sometidos losdiferentes actores procesales.En el presente artículo, el autor desarrolla ampliamente las principales características del sistema inquisitivo y el cambio de paradigma latinoamericanohacia el sistema acusatorio, para luego explicar la influencia de éste en el abogado litigante.También aborda la teoría del caso, una metodología que permite adoptar decisiones estratégicas y mejorar el performance profesional del litigante. Finalmente, explicará la necesaria reforma de la enseñanza como paso previo de la reforma delproceso penal.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/15594THEMIS Revista de Derecho; Núm. 68 (2015): Derecho Penal; 203-2161810-9934reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/15594/16043Derechos de autor 2016 TH?MIS-Revista de Derechoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/155942019-07-02T15:47:54Z
dc.title.none.fl_str_mv Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
No todos los caminos conducen a Roma: la Teoría del Caso, su utilidad en la litigación oral y una propuesta de enseñanza
title Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
spellingShingle Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
Elías Puelles, Ricardo
adversarial system
inquisitorial system
criminal proceedings
theory of the case
oral litigation
Sistema acusatorio
sistema inquisitivo
proceso penal
teoría del caso
litigación oral
title_short Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
title_full Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
title_fullStr Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
title_full_unstemmed Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
title_sort Not all roads lead to Rome: the Theory of the Case, its usefulness in oral litigation and a teaching proposal
dc.creator.none.fl_str_mv Elías Puelles, Ricardo
author Elías Puelles, Ricardo
author_facet Elías Puelles, Ricardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv adversarial system
inquisitorial system
criminal proceedings
theory of the case
oral litigation
Sistema acusatorio
sistema inquisitivo
proceso penal
teoría del caso
litigación oral
topic adversarial system
inquisitorial system
criminal proceedings
theory of the case
oral litigation
Sistema acusatorio
sistema inquisitivo
proceso penal
teoría del caso
litigación oral
description In recent years, we have seen that the adversarial system has shaped the criminal process in various Latin American countries. This fact leads us to question what are the characteristics of this system, what are the benefits in comparison with the inquisitorial system and which is the method of teaching to which the different procedural actors are exposed.In this article, the author develops in a comprehensive manner the main features of the inquisitorial system and the changing paradigm in Latin American towards the adversarial system, and then explains the influence of this system on the trial lawyer. In addition, it addresses the theory of the case as a methodology that allows to adopt strategic decisions and improve the professional performance of the litigant. Finally, the author explains the necessity of an educational reform asa step in the reform of criminal proceedings.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/15594
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/15594
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/15594/16043
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 TH?MIS-Revista de Derecho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 TH?MIS-Revista de Derecho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv THEMIS Revista de Derecho; Núm. 68 (2015): Derecho Penal; 203-216
1810-9934
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844072409451200512
score 13.362241
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).