Learning styles and achievement in first-year university students
Descripción del Articulo
A structural model of students' appraisals about their own learning strategies and the effects of these strategies on their school scores is presented. Self-reports of 229 new first-year-students of a public university were analized using a structural equations method. Participants responded to...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2000 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6095 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | strategies learning achievement structural model estrategias aprendizaje aprovechamiento modelo estructural |
id |
REVPUCP_2a992981f791744596a7b82773f9bbf1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6095 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning styles and achievement in first-year university studentsEstilos de aprendizaje y aprovechamiento en ingresantes universitariosGonzález Lomeli, DanielCastañeda Figueiras, SandraMaytorena Noriega, María de los Angelesstrategieslearningachievementstructural modelestrategiasaprendizajeaprovechamientomodelo estructuralA structural model of students' appraisals about their own learning strategies and the effects of these strategies on their school scores is presented. Self-reports of 229 new first-year-students of a public university were analized using a structural equations method. Participants responded to a learning-style questionnaire, and their final first semester course scores were also recorded. The measurement model confirmed the existence of acquisition, memory resources managing, and information processing strategies, very much alike those proposed by Castañeda (1995). Since the model explained only the 7% of the school achievement, the modeling of the dependent latent variable, conformed by a set of observed variables, is stressed and debated.Se presenta un modelo estructural de las valoraciones de 229 estudiantes acerca de sus estrategias de aprendizaje y el efecto en sus calificaciones escolares. Se realizó un análisis de ecuaciones estructurales que utilizó las respuestas a un inventario de estilos de aprendizaje y las calificaciones escolares del primer semestre. El modelo confirmó la presencia de estrategias de adquisición, de administración de recursos de memoria y de procesamiento de información, similar a lo propuesto por Castañeda (1995). Dado que el modelo explicó sólo 7% del aprovechamiento escolar, se discute la necesidad de modelar la variable dependiente como una variable latente conformada por un conjunto de indicadores que den cuenta cabal del logro escolarPontificia Universidad Católica del Perú2000-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 199-225Revista de Psicología; v. 18 n. 2 (2000); 199-2252223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095/6101info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60952020-03-10T18:58:15Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning styles and achievement in first-year university students Estilos de aprendizaje y aprovechamiento en ingresantes universitarios |
title |
Learning styles and achievement in first-year university students |
spellingShingle |
Learning styles and achievement in first-year university students González Lomeli, Daniel strategies learning achievement structural model estrategias aprendizaje aprovechamiento modelo estructural |
title_short |
Learning styles and achievement in first-year university students |
title_full |
Learning styles and achievement in first-year university students |
title_fullStr |
Learning styles and achievement in first-year university students |
title_full_unstemmed |
Learning styles and achievement in first-year university students |
title_sort |
Learning styles and achievement in first-year university students |
dc.creator.none.fl_str_mv |
González Lomeli, Daniel Castañeda Figueiras, Sandra Maytorena Noriega, María de los Angeles |
author |
González Lomeli, Daniel |
author_facet |
González Lomeli, Daniel Castañeda Figueiras, Sandra Maytorena Noriega, María de los Angeles |
author_role |
author |
author2 |
Castañeda Figueiras, Sandra Maytorena Noriega, María de los Angeles |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
strategies learning achievement structural model estrategias aprendizaje aprovechamiento modelo estructural |
topic |
strategies learning achievement structural model estrategias aprendizaje aprovechamiento modelo estructural |
description |
A structural model of students' appraisals about their own learning strategies and the effects of these strategies on their school scores is presented. Self-reports of 229 new first-year-students of a public university were analized using a structural equations method. Participants responded to a learning-style questionnaire, and their final first semester course scores were also recorded. The measurement model confirmed the existence of acquisition, memory resources managing, and information processing strategies, very much alike those proposed by Castañeda (1995). Since the model explained only the 7% of the school achievement, the modeling of the dependent latent variable, conformed by a set of observed variables, is stressed and debated. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-05-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095/6101 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 199-225 Revista de Psicología; v. 18 n. 2 (2000); 199-225 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845975200920764416 |
score |
12.989244 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).