Learning styles and achievement in first-year university students

Descripción del Articulo

A structural model of students' appraisals about their own learning strategies and the effects of these strategies on their school scores is presented. Self-reports of 229 new first-year-students of a public university were analized using a structural equations method. Participants responded to...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: González Lomeli, Daniel, Castañeda Figueiras, Sandra, Maytorena Noriega, María de los Angeles
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2000
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6095
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:strategies
learning
achievement
structural model
estrategias
aprendizaje
aprovechamiento
modelo estructural
id REVPUCP_2a992981f791744596a7b82773f9bbf1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6095
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Learning styles and achievement in first-year university studentsEstilos de aprendizaje y aprovechamiento en ingresantes universitariosGonzález Lomeli, DanielCastañeda Figueiras, SandraMaytorena Noriega, María de los Angelesstrategieslearningachievementstructural modelestrategiasaprendizajeaprovechamientomodelo estructuralA structural model of students' appraisals about their own learning strategies and the effects of these strategies on their school scores is presented. Self-reports of 229 new first-year-students of a public university were analized using a structural equations method. Participants responded to a learning-style questionnaire, and their final first semester course scores were also recorded. The measurement model confirmed the existence of acquisition, memory resources managing, and information processing strategies, very much alike those proposed by Castañeda (1995). Since the model explained only the 7% of the school achievement, the modeling of the dependent latent variable, conformed by a set of observed variables, is stressed and debated.Se presenta un modelo estructural de las valoraciones de 229 estudiantes acerca de sus estrategias de aprendizaje y el efecto en sus calificaciones escolares. Se realizó un análisis de ecuaciones estructurales que utilizó las respuestas a un inventario de estilos de aprendizaje y las calificaciones escolares del primer semestre. El modelo confirmó la presencia de estrategias de adquisición, de administración de recursos de memoria y de procesamiento de información, similar a lo propuesto por Castañeda (1995). Dado que el modelo explicó sólo 7% del aprovechamiento escolar, se discute la necesidad de modelar la variable dependiente como una variable latente conformada por un conjunto de indicadores que den cuenta cabal del logro escolarPontificia Universidad Católica del Perú2000-05-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 199-225Revista de Psicología; v. 18 n. 2 (2000); 199-2252223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095/6101info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/60952020-03-10T18:58:15Z
dc.title.none.fl_str_mv Learning styles and achievement in first-year university students
Estilos de aprendizaje y aprovechamiento en ingresantes universitarios
title Learning styles and achievement in first-year university students
spellingShingle Learning styles and achievement in first-year university students
González Lomeli, Daniel
strategies
learning
achievement
structural model
estrategias
aprendizaje
aprovechamiento
modelo estructural
title_short Learning styles and achievement in first-year university students
title_full Learning styles and achievement in first-year university students
title_fullStr Learning styles and achievement in first-year university students
title_full_unstemmed Learning styles and achievement in first-year university students
title_sort Learning styles and achievement in first-year university students
dc.creator.none.fl_str_mv González Lomeli, Daniel
Castañeda Figueiras, Sandra
Maytorena Noriega, María de los Angeles
author González Lomeli, Daniel
author_facet González Lomeli, Daniel
Castañeda Figueiras, Sandra
Maytorena Noriega, María de los Angeles
author_role author
author2 Castañeda Figueiras, Sandra
Maytorena Noriega, María de los Angeles
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv strategies
learning
achievement
structural model
estrategias
aprendizaje
aprovechamiento
modelo estructural
topic strategies
learning
achievement
structural model
estrategias
aprendizaje
aprovechamiento
modelo estructural
description A structural model of students' appraisals about their own learning strategies and the effects of these strategies on their school scores is presented. Self-reports of 229 new first-year-students of a public university were analized using a structural equations method. Participants responded to a learning-style questionnaire, and their final first semester course scores were also recorded. The measurement model confirmed the existence of acquisition, memory resources managing, and information processing strategies, very much alike those proposed by Castañeda (1995). Since the model explained only the 7% of the school achievement, the modeling of the dependent latent variable, conformed by a set of observed variables, is stressed and debated.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-05-21
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6095/6101
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 18 Núm. 2 (2000); 199-225
Revista de Psicología; v. 18 n. 2 (2000); 199-225
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845975200920764416
score 12.989244
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).