School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
Descripción del Articulo
This research contributes to the historical study of school grammar in Chile from a perspective that links metalinguistic codification with the dynamics of collaboration and competition within the fields (Bourdieu 2003) during the early stages of the national education system. A content-oriented ana...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32955 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | estandarización lingüística enseñanza gramatical glotopolítica siglo XIX linguistic standardization grammar teaching glotopolitics 19th century |
| id |
REVPUCP_25878a18f315a71b504da17e5f84bbef |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32955 |
| network_acronym_str |
REVPUCP |
| network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository_id_str |
|
| spelling |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)La gramática escolar en los inicios del sistema educativo chileno: campo, agentes y control (1846-1865)Cifuentes Sandoval, Juan Avilés Vergara, Taniaestandarización lingüísticaenseñanza gramaticalglotopolíticasiglo XIXlinguistic standardizationgrammar teachingglotopolitics19th centuryThis research contributes to the historical study of school grammar in Chile from a perspective that links metalinguistic codification with the dynamics of collaboration and competition within the fields (Bourdieu 2003) during the early stages of the national education system. A content-oriented analysis of the paratexts and superstructure of three school grammars published between 1846 and 1865 is carried out, complemented by documents from official periodical sources of the time. The results identify three central actions —demand, codification, and dissemination— that organize the relationships established within the emergent Chilean grammatical-pedagogical field and condition the content of the school grammars in connection to the general process of linguistic standardization by the State.Esta investigación aporta al estudio histórico de la gramática escolar en Chile desde una perspectiva que articula la codificación metalingüística con las dinámicas de colaboración y competencia propias de los campos (Bourdieu 2003) en los inicios del sistema educativo nacional. Se realiza un análisis orientado al contenido de los paratextos y superestructura de tres gramáticas escolares publicadas entre 1846 y 1865, que se complementa con documentos de fuentes periódicas oficiales de la época. Los resultados identifican tres acciones centrales —demanda, codificación y difusión— que organizan las relaciones establecidas al interior del campo gramático-pedagógico chileno en su fase de emergencia, y condicionan el contenido de las gramáticas escolares, a partir de su vínculo con el proceso general de estandarización lingüística guiado desde el Estado.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955Lexis; Vol. 49 No. 2 (2025): ; 695-724Lexis; Vol. 49 Núm. 2 (2025): ; 695-7240254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955/28416http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/329552025-12-23T04:57:11Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) La gramática escolar en los inicios del sistema educativo chileno: campo, agentes y control (1846-1865) |
| title |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) |
| spellingShingle |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) Cifuentes Sandoval, Juan estandarización lingüística enseñanza gramatical glotopolítica siglo XIX linguistic standardization grammar teaching glotopolitics 19th century |
| title_short |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) |
| title_full |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) |
| title_fullStr |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) |
| title_full_unstemmed |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) |
| title_sort |
School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865) |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cifuentes Sandoval, Juan Avilés Vergara, Tania |
| author |
Cifuentes Sandoval, Juan |
| author_facet |
Cifuentes Sandoval, Juan Avilés Vergara, Tania |
| author_role |
author |
| author2 |
Avilés Vergara, Tania |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
estandarización lingüística enseñanza gramatical glotopolítica siglo XIX linguistic standardization grammar teaching glotopolitics 19th century |
| topic |
estandarización lingüística enseñanza gramatical glotopolítica siglo XIX linguistic standardization grammar teaching glotopolitics 19th century |
| description |
This research contributes to the historical study of school grammar in Chile from a perspective that links metalinguistic codification with the dynamics of collaboration and competition within the fields (Bourdieu 2003) during the early stages of the national education system. A content-oriented analysis of the paratexts and superstructure of three school grammars published between 1846 and 1865 is carried out, complemented by documents from official periodical sources of the time. The results identify three central actions —demand, codification, and dissemination— that organize the relationships established within the emergent Chilean grammatical-pedagogical field and condition the content of the school grammars in connection to the general process of linguistic standardization by the State. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2025-12-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955 |
| url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955/28416 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Lexis; Vol. 49 No. 2 (2025): ; 695-724 Lexis; Vol. 49 Núm. 2 (2025): ; 695-724 0254-9239 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1852317323291000832 |
| score |
13.918182 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).