School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)

Descripción del Articulo

This research contributes to the historical study of school grammar in Chile from a perspective that links metalinguistic codification with the dynamics of collaboration and competition within the fields (Bourdieu 2003) during the early stages of the national education system. A content-oriented ana...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Cifuentes Sandoval, Juan, Avilés Vergara, Tania
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32955
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:estandarización lingüística
enseñanza gramatical
glotopolítica
siglo XIX
linguistic standardization
grammar teaching
glotopolitics
19th century
id REVPUCP_25878a18f315a71b504da17e5f84bbef
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32955
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)La gramática escolar en los inicios del sistema educativo chileno: campo, agentes y control (1846-1865)Cifuentes Sandoval, Juan Avilés Vergara, Taniaestandarización lingüísticaenseñanza gramaticalglotopolíticasiglo XIXlinguistic standardizationgrammar teachingglotopolitics19th centuryThis research contributes to the historical study of school grammar in Chile from a perspective that links metalinguistic codification with the dynamics of collaboration and competition within the fields (Bourdieu 2003) during the early stages of the national education system. A content-oriented analysis of the paratexts and superstructure of three school grammars published between 1846 and 1865 is carried out, complemented by documents from official periodical sources of the time. The results identify three central actions —demand, codification, and dissemination— that organize the relationships established within the emergent Chilean grammatical-pedagogical field and condition the content of the school grammars in connection to the general process of linguistic standardization by the State.Esta investigación aporta al estudio histórico de la gramática escolar en Chile desde una perspectiva que articula la codificación metalingüística con las dinámicas de colaboración y competencia propias de los campos (Bourdieu 2003) en los inicios del sistema educativo nacional. Se realiza un análisis orientado al contenido de los paratextos y superestructura de tres gramáticas escolares publicadas entre 1846 y 1865, que se complementa con documentos de fuentes periódicas oficiales de la época. Los resultados identifican tres acciones centrales —demanda, codificación y difusión— que organizan las relaciones establecidas al interior del campo gramático-pedagógico chileno en su fase de emergencia, y condicionan el contenido de las gramáticas escolares, a partir de su vínculo con el proceso general de estandarización lingüística guiado desde el Estado.Pontificia Universidad Católica del Perú2025-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955Lexis; Vol. 49 No. 2 (2025): ; 695-724Lexis; Vol. 49 Núm. 2 (2025): ; 695-7240254-9239reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955/28416http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/329552025-12-23T04:57:11Z
dc.title.none.fl_str_mv School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
La gramática escolar en los inicios del sistema educativo chileno: campo, agentes y control (1846-1865)
title School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
spellingShingle School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
Cifuentes Sandoval, Juan
estandarización lingüística
enseñanza gramatical
glotopolítica
siglo XIX
linguistic standardization
grammar teaching
glotopolitics
19th century
title_short School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
title_full School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
title_fullStr School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
title_full_unstemmed School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
title_sort School Grammar in the Early Chilean Educational System: Field, Agents, and Control (1846-1865)
dc.creator.none.fl_str_mv Cifuentes Sandoval, Juan
Avilés Vergara, Tania
author Cifuentes Sandoval, Juan
author_facet Cifuentes Sandoval, Juan
Avilés Vergara, Tania
author_role author
author2 Avilés Vergara, Tania
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv estandarización lingüística
enseñanza gramatical
glotopolítica
siglo XIX
linguistic standardization
grammar teaching
glotopolitics
19th century
topic estandarización lingüística
enseñanza gramatical
glotopolítica
siglo XIX
linguistic standardization
grammar teaching
glotopolitics
19th century
description This research contributes to the historical study of school grammar in Chile from a perspective that links metalinguistic codification with the dynamics of collaboration and competition within the fields (Bourdieu 2003) during the early stages of the national education system. A content-oriented analysis of the paratexts and superstructure of three school grammars published between 1846 and 1865 is carried out, complemented by documents from official periodical sources of the time. The results identify three central actions —demand, codification, and dissemination— that organize the relationships established within the emergent Chilean grammatical-pedagogical field and condition the content of the school grammars in connection to the general process of linguistic standardization by the State.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-12-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/32955/28416
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Lexis; Vol. 49 No. 2 (2025): ; 695-724
Lexis; Vol. 49 Núm. 2 (2025): ; 695-724
0254-9239
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1852317323291000832
score 13.918182
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).