Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual
Descripción del Articulo
The purpose of this paper is to present a comparative analysis of the results of six researches in which the author has participated, about the relation between iron deficiency and intellectual performance. The researches were carried out in Egypt. U.S.A., Guatemala, Indonesia and Thailand, with pre...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 1991 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6834 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6834 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | desnutrición infantil cognición en niños anemia ferropénica |
id |
REVPUCP_20722e92f53bc58ca8529e3056e6f176 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6834 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectualPollitt, Ernestodesnutrición infantilcognición en niñosanemia ferropénicaThe purpose of this paper is to present a comparative analysis of the results of six researches in which the author has participated, about the relation between iron deficiency and intellectual performance. The researches were carried out in Egypt. U.S.A., Guatemala, Indonesia and Thailand, with pre-school and school children. Iron deficiency with anemia are among the two nutritional deficiencies of major prevalence in the wodd and it must be expected that the same goes for Peru. One of the causes of the low consuming of food rich in iron is that these are too expensive for groupa of low socioeconomic level. The comparative analysis shows consistent resulta in the six studies and that iron deficiency affects achievernent in cognitive processes tests and academic tests. Resulta also show that the effects are revenible when appropriate treatment is given. At the same time, the analysis shows that there is not enough evidence to infer that iron deficiency without anemia affects the intellectual quotient.El propósito de este trabajo es el de presentar un análisis comparativo de los resultados de seis investigaciones en las cuales ha participado el autor sobre la relación entre la deficiencia de hierro y el funcionamiento intelectual. Las investigaciones fueron realizadas en Egipto, Estados Unidos, Guatemala, Indonesia y Tailandia entre niños de edad pre-escolar. La deficiencia de hierro con anemia está entre las dos deficiencias nutricionales más prevalentes en el mundo y es de esperar que su prevalencia sea alta en el Perú, particularmente entre los infantes y niños y entre las madres gestantes y lactantes. Una de las causas importantes es el limitado consumo de alimentos ricos en hierro hemínico que generalmente son muy costosos para los grupos más pobres de la sociedad. El análisis comparativo muestra que los resultados son consistentes a través de los seis estudios y que la deficiencia de hierro con anemia afecta el rendimiento en las pruebas de procesos cognoscitivos específicos y en las pruebas de rendimiento escolar. Los resultados también muestran que dichos efectos son reversibles con el tratamiento apropiado. A su vez, el análisis muestra que no hay evidencia suficiente para inferir que la deficiencia de hierro sin anemia afecta el cociente intelectual. The purpose of this paper is to present a comparative analysis of the results of six researches in which the author has participated, about the relation between iron deficiency and intellectual performance. The researches were carried out in Egypt, U.S.A., Guatemala, Indonesia and Thailand, with pre-school and school children. Iron deficiency with anemia are among the two nutritional deficiencies of major prevalence in the word and it must be expected that the same goes for Peru. One of the causes of the low consuming of food rich in iron is that these are too expensive for groups of low socioeconomic level. The comparative analysis shows consistent results in the six studies and that iron deficiency affects achievement in cognitive processes tests and academic tests. Results also show that the effects are reversible when appropriate treatment is given. At the same time, the analysis shows that there is not enough evidence to infer that iron deficiency without anemia affects the intellectual quotient.Pontificia Universidad Católica del Perú1991-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6834Revista de Psicología; Vol. 9 Núm. 2 (1991); 123-159Revista de Psicología; v. 9 n. 2 (1991); 123-1592223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6834/6968info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/68342021-07-10T19:21:17Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
title |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
spellingShingle |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual Pollitt, Ernesto desnutrición infantil cognición en niños anemia ferropénica |
title_short |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
title_full |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
title_fullStr |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
title_full_unstemmed |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
title_sort |
Efectos de la deficiencia de hierro en el funcionamiento intelectual |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pollitt, Ernesto |
author |
Pollitt, Ernesto |
author_facet |
Pollitt, Ernesto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
desnutrición infantil cognición en niños anemia ferropénica |
topic |
desnutrición infantil cognición en niños anemia ferropénica |
description |
The purpose of this paper is to present a comparative analysis of the results of six researches in which the author has participated, about the relation between iron deficiency and intellectual performance. The researches were carried out in Egypt. U.S.A., Guatemala, Indonesia and Thailand, with pre-school and school children. Iron deficiency with anemia are among the two nutritional deficiencies of major prevalence in the wodd and it must be expected that the same goes for Peru. One of the causes of the low consuming of food rich in iron is that these are too expensive for groupa of low socioeconomic level. The comparative analysis shows consistent resulta in the six studies and that iron deficiency affects achievernent in cognitive processes tests and academic tests. Resulta also show that the effects are revenible when appropriate treatment is given. At the same time, the analysis shows that there is not enough evidence to infer that iron deficiency without anemia affects the intellectual quotient. |
publishDate |
1991 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1991-07-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6834 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6834 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/6834/6968 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 9 Núm. 2 (1991); 123-159 Revista de Psicología; v. 9 n. 2 (1991); 123-159 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841536571664236544 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).