The 5S Methodology in Regular Basic Education Institutions in Peru
Descripción del Articulo
This study aims to describe how the implementation of the 5S methodology contributes to the development of a quality culture in regular basic education institutions in Peru. A qualitative, non-experimental, and descriptive research design was employed, using semi-structured interviews conducted with...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32201 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/32201 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | School management Continuous improvement Decision-making Organizational values Gestión del centro de enseñanza Mejora continua Toma de decisiones Valores organizacionales Gestão escolar Melhoria contínua Tomada de decisão Valores organizacionais |
| Sumario: | This study aims to describe how the implementation of the 5S methodology contributes to the development of a quality culture in regular basic education institutions in Peru. A qualitative, non-experimental, and descriptive research design was employed, using semi-structured interviews conducted with informed consent. The sample consisted of four educational institutions, selected to explore perceptions regarding the benefits of implementation. The findings revealed a lack of formal planning in the implementation process, which was typically initiated by a teacher or principal and carried out with trained student leaders. Reported benefits include improvements in the classroom environment, communication spaces, waste reduction, and student performance—factors that collectively foster a culture of quality. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).