Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
Descripción del Articulo
This paper analyzes acceleration in education as a practice for meeting the educational needs of gifted students, and points out favorable and unfavorable arguments on the use of this practice. Acceleration is an educational practice consisting of several teaching strategies designed to encourage ac...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/2634 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Accelerated learning Grade skipping Gifted student Aceleración de la enseñanza Aceleración académica Alumno superdotado |
id |
REVPUCP_1f1cd381473ae1e68faf2bc502f6af9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/2634 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable argumentsAceleración de la enseñanza para alumnos superdotados: argumentos favorables y contrariosRodrigues Maia-Pinto, RenataSouza Fleith, Denise deAccelerated learningGrade skippingGifted studentAceleración de la enseñanzaAceleración académicaAlumno superdotadoThis paper analyzes acceleration in education as a practice for meeting the educational needs of gifted students, and points out favorable and unfavorable arguments on the use of this practice. Acceleration is an educational practice consisting of several teaching strategies designed to encourage academically gifted students and reduce their time spent in school. It promotes faster learning by matching the curriculum to the student’s level of knowledge, interest and motivation. There are several arguments in favor of acceleration, such as the improvement of academic performance, self-esteem and student’s social adjustment. However, educators are reluctant to implement this practice, arguing that students may be immature or lose part of the content of the regular curriculum.Se analiza la aceleración de la enseñanza como práctica de atención a las necesidades educacionales de alumnos superdotados y se presentan argumentos favorables y contrarios. La aceleración de la enseñanza es una práctica educacional compuesta por diversas estrategias para estimular al alumno académicamente superdotado y reducir su tiempo de permanencia en la escuela. Promueve un aprendizaje más rápido al equiparar el currículum al nivel de conocimiento, interés y motivación. Son varios los argumentos a favor de la aceleración, como mejora del desempeño académico, la autoestima y el ajuste social del alumno. Sin embargo, educadores se resisten a implementar esta práctica alegando que los alumnos pueden ser inmaduros o perder parte del contenido del currículum regular.Pontificia Universidad Católica del Perú2012-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/263410.18800/psico.201201.008Revista de Psicología; Vol. 30 Núm. 1 (2012); 189-2142223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634/2581info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/26342020-03-10T18:51:11Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments Aceleración de la enseñanza para alumnos superdotados: argumentos favorables y contrarios |
title |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments |
spellingShingle |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments Rodrigues Maia-Pinto, Renata Accelerated learning Grade skipping Gifted student Aceleración de la enseñanza Aceleración académica Alumno superdotado |
title_short |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments |
title_full |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments |
title_fullStr |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments |
title_full_unstemmed |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments |
title_sort |
Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodrigues Maia-Pinto, Renata Souza Fleith, Denise de |
author |
Rodrigues Maia-Pinto, Renata |
author_facet |
Rodrigues Maia-Pinto, Renata Souza Fleith, Denise de |
author_role |
author |
author2 |
Souza Fleith, Denise de |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Accelerated learning Grade skipping Gifted student Aceleración de la enseñanza Aceleración académica Alumno superdotado |
topic |
Accelerated learning Grade skipping Gifted student Aceleración de la enseñanza Aceleración académica Alumno superdotado |
description |
This paper analyzes acceleration in education as a practice for meeting the educational needs of gifted students, and points out favorable and unfavorable arguments on the use of this practice. Acceleration is an educational practice consisting of several teaching strategies designed to encourage academically gifted students and reduce their time spent in school. It promotes faster learning by matching the curriculum to the student’s level of knowledge, interest and motivation. There are several arguments in favor of acceleration, such as the improvement of academic performance, self-esteem and student’s social adjustment. However, educators are reluctant to implement this practice, arguing that students may be immature or lose part of the content of the regular curriculum. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634 10.18800/psico.201201.008 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634 |
identifier_str_mv |
10.18800/psico.201201.008 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634/2581 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 30 Núm. 1 (2012); 189-214 2223-3733 0254-9247 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900902045614080 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).