Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments

Descripción del Articulo

This paper analyzes acceleration in education as a practice for meeting the educational needs of gifted students, and points out favorable and unfavorable arguments on the use of this practice. Acceleration is an educational practice consisting of several teaching strategies designed to encourage ac...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Rodrigues Maia-Pinto, Renata, Souza Fleith, Denise de
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/2634
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Accelerated learning
Grade skipping
Gifted student
Aceleración de la enseñanza
Aceleración académica
Alumno superdotado
id REVPUCP_1f1cd381473ae1e68faf2bc502f6af9e
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/2634
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable argumentsAceleración de la enseñanza para alumnos superdotados: argumentos favorables y contrariosRodrigues Maia-Pinto, RenataSouza Fleith, Denise deAccelerated learningGrade skippingGifted studentAceleración de la enseñanzaAceleración académicaAlumno superdotadoThis paper analyzes acceleration in education as a practice for meeting the educational needs of gifted students, and points out favorable and unfavorable arguments on the use of this practice. Acceleration is an educational practice consisting of several teaching strategies designed to encourage academically gifted students and reduce their time spent in school. It promotes faster learning by matching the curriculum to the student’s level of knowledge, interest and motivation. There are several arguments in favor of acceleration, such as the improvement of academic performance, self-esteem and student’s social adjustment. However, educators are reluctant to implement this practice, arguing that students may be immature or lose part of the content of the regular curriculum.Se analiza la aceleración de la enseñanza como práctica de atención a las necesidades educacionales de alumnos superdotados y se presentan argumentos favorables y contrarios. La aceleración de la enseñanza es una práctica educacional compuesta por diversas estrategias para estimular al alumno académicamente superdotado y reducir su tiempo de permanencia en la escuela. Promueve un aprendizaje más rápido al equiparar el currículum al nivel de conocimiento, interés y motivación. Son varios los argumentos a favor de la aceleración, como mejora del desempeño académico, la autoestima y el ajuste social del alumno. Sin embargo, educadores se resisten a implementar esta práctica alegando que los alumnos pueden ser inmaduros o perder parte del contenido del currículum regular.Pontificia Universidad Católica del Perú2012-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/263410.18800/psico.201201.008Revista de Psicología; Vol. 30 Núm. 1 (2012); 189-2142223-37330254-9247reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634/2581info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/26342020-03-10T18:51:11Z
dc.title.none.fl_str_mv Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
Aceleración de la enseñanza para alumnos superdotados: argumentos favorables y contrarios
title Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
spellingShingle Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
Rodrigues Maia-Pinto, Renata
Accelerated learning
Grade skipping
Gifted student
Aceleración de la enseñanza
Aceleración académica
Alumno superdotado
title_short Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
title_full Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
title_fullStr Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
title_full_unstemmed Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
title_sort Learning acceleration for gifted students: Favorable and unfavorable arguments
dc.creator.none.fl_str_mv Rodrigues Maia-Pinto, Renata
Souza Fleith, Denise de
author Rodrigues Maia-Pinto, Renata
author_facet Rodrigues Maia-Pinto, Renata
Souza Fleith, Denise de
author_role author
author2 Souza Fleith, Denise de
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Accelerated learning
Grade skipping
Gifted student
Aceleración de la enseñanza
Aceleración académica
Alumno superdotado
topic Accelerated learning
Grade skipping
Gifted student
Aceleración de la enseñanza
Aceleración académica
Alumno superdotado
description This paper analyzes acceleration in education as a practice for meeting the educational needs of gifted students, and points out favorable and unfavorable arguments on the use of this practice. Acceleration is an educational practice consisting of several teaching strategies designed to encourage academically gifted students and reduce their time spent in school. It promotes faster learning by matching the curriculum to the student’s level of knowledge, interest and motivation. There are several arguments in favor of acceleration, such as the improvement of academic performance, self-esteem and student’s social adjustment. However, educators are reluctant to implement this practice, arguing that students may be immature or lose part of the content of the regular curriculum.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-08
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634
10.18800/psico.201201.008
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634
identifier_str_mv 10.18800/psico.201201.008
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634/2581
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Psicología; Vol. 30 Núm. 1 (2012); 189-214
2223-3733
0254-9247
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900902045614080
score 13.210282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).