The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921
Descripción del Articulo
In 1905, the Second Civilismo centralized the administration and financing of public elementary schools, as well as the appointment and supervision of teachers. The ideological factors that motivated José Pardo’s regime to take such action included nationalism and positivism, while one of its politi...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/23828 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/23828 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Education Centralization Second Civilismo Schoolteachers Men Teachers School of Lima Educación Centralización Segundo Civilismo Magisterio Escuela Normal de Varones de Lima |
id |
REVPUCP_139f0b06e1cc0bc161f084b14252c965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/23828 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921La centralización de la educación pública primaria en el Perú y sus consecuencias tempranas, 1905 a 1921Espinoza, G. AntonioEducationCentralizationSecond CivilismoSchoolteachersMen Teachers School of LimaEducaciónCentralizaciónSegundo CivilismoMagisterioEscuela Normal de Varones de LimaIn 1905, the Second Civilismo centralized the administration and financing of public elementary schools, as well as the appointment and supervision of teachers. The ideological factors that motivated José Pardo’s regime to take such action included nationalism and positivism, while one of its political motivations was to consolidate its power within Civilismo and over local powerholders. Among the circumstances that favored centralization were the availability of fiscal resources, and the support from some teachers. The consequences of the measure included an increase in the number of schools, growing enrollment, a growing number of teachers (especially women teachers), , the intensification of pedagogical renewal, and the consolidation of a new schoolteachers’ culture.En 1905, el Segundo Civilismo centralizó la administración y financiamiento de las escuelas públicas primarias, así como también el nombramiento y fiscalización de los maestros. Los factores ideológicos que motivaron al régimen de José Pardo a tomar dicha medida incluyeron el nacionalismo y el positivismo, mientras que una de sus motivaciones políticas fue afianzar su poder al interior del civilismo y por encima de los poderes locales. Entre las circunstancias que favorecieron la centralización, estuvieron la disponibilidad de recursos fiscales y el apoyo de parte del magisterio. Las consecuencias de la medida incluyeron el incremento del número de escuelas y alumnos matriculados, el aumento en el número de docentes (especialmente mujeres), la intensificación de la renovación pedagógica, y la consolidación de una nueva cultura magisterial.Pontificia Universidad Católica del Perú2020-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/2382810.18800/historica.202002.003Histórica; Vol. 44 Núm. 2 (2020); 65-1052223-375X0252-8894reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/23828/22700info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/238282023-07-21T21:21:19Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 La centralización de la educación pública primaria en el Perú y sus consecuencias tempranas, 1905 a 1921 |
title |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 |
spellingShingle |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 Espinoza, G. Antonio Education Centralization Second Civilismo Schoolteachers Men Teachers School of Lima Educación Centralización Segundo Civilismo Magisterio Escuela Normal de Varones de Lima |
title_short |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 |
title_full |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 |
title_fullStr |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 |
title_full_unstemmed |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 |
title_sort |
The centralization of the public elementary school in Peru and its early consequences, 1905-1921 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Espinoza, G. Antonio |
author |
Espinoza, G. Antonio |
author_facet |
Espinoza, G. Antonio |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Education Centralization Second Civilismo Schoolteachers Men Teachers School of Lima Educación Centralización Segundo Civilismo Magisterio Escuela Normal de Varones de Lima |
topic |
Education Centralization Second Civilismo Schoolteachers Men Teachers School of Lima Educación Centralización Segundo Civilismo Magisterio Escuela Normal de Varones de Lima |
description |
In 1905, the Second Civilismo centralized the administration and financing of public elementary schools, as well as the appointment and supervision of teachers. The ideological factors that motivated José Pardo’s regime to take such action included nationalism and positivism, while one of its political motivations was to consolidate its power within Civilismo and over local powerholders. Among the circumstances that favored centralization were the availability of fiscal resources, and the support from some teachers. The consequences of the measure included an increase in the number of schools, growing enrollment, a growing number of teachers (especially women teachers), , the intensification of pedagogical renewal, and the consolidation of a new schoolteachers’ culture. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/23828 10.18800/historica.202002.003 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/23828 |
identifier_str_mv |
10.18800/historica.202002.003 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/23828/22700 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Histórica; Vol. 44 Núm. 2 (2020); 65-105 2223-375X 0252-8894 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900646794952704 |
score |
12.860808 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).