Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling

Descripción del Articulo

This article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretation...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Cariaga, Diógenes
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistaspuc:article/14636
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:kaiowa
transformations
children
everyday life
schooling
transformaciones
niños
vida cotidiana
escolarización
id REVPUCP_0d21a00a63a8aadafd9dd377975f5f08
oai_identifier_str oai:revistaspuc:article/14636
network_acronym_str REVPUCP
network_name_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository_id_str
spelling Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schoolingTransformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarizaciónCariaga, Diógeneskaiowatransformationschildreneveryday lifeschoolingkaiowatransformacionesniñosvida cotidianaescolarizaciónThis article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretations. The Kaiowa have experienced an intensification of their relationship with other brazilians (brancos) that has brought social and cultural transformations. Due to this process, the Kaiowa have developed specific strategies in indigenous schools related to the everyday life of their families as well as the education of their children. the article discusses different key issues such as childhood, children education and cultural transformations in dialogue with native categories.Este artículo presenta algunas informaciones producidas a partir de la investigación etnográfica sobre las transformaciones en el modo de ser niño entre los kaiowa, teniendo como fondo cuestiones relacionadas con la historia y con la forma como las personas reflexionan sobre las transformaciones a partir de la escolarización. este proceso se lee a partir de las transformaciones de la relación con los blancos y las estrategias de mediación construida, sobre la base de la escuela indígena, para crear nuevas formas para la gestión de la vida cotidiana familiar y la educación de los niños y niñas. La investigación busca partir de las categorías nativas kaiowa y discutir cuestiones sobre temas como la educación de los niños, reflexiones sobre el modo de ser, la cultura y sus transformaciones.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1463610.18800/anthropologica.201502.003Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 41-632224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636/15222info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146362020-08-01T01:42:39Z
dc.title.none.fl_str_mv Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
Transformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarización
title Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
spellingShingle Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
Cariaga, Diógenes
kaiowa
transformations
children
everyday life
schooling
kaiowa
transformaciones
niños
vida cotidiana
escolarización
title_short Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
title_full Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
title_fullStr Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
title_full_unstemmed Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
title_sort Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
dc.creator.none.fl_str_mv Cariaga, Diógenes
author Cariaga, Diógenes
author_facet Cariaga, Diógenes
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv kaiowa
transformations
children
everyday life
schooling
kaiowa
transformaciones
niños
vida cotidiana
escolarización
topic kaiowa
transformations
children
everyday life
schooling
kaiowa
transformaciones
niños
vida cotidiana
escolarización
description This article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretations. The Kaiowa have experienced an intensification of their relationship with other brazilians (brancos) that has brought social and cultural transformations. Due to this process, the Kaiowa have developed specific strategies in indigenous schools related to the everyday life of their families as well as the education of their children. the article discusses different key issues such as childhood, children education and cultural transformations in dialogue with native categories.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636
10.18800/anthropologica.201502.003
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636
identifier_str_mv 10.18800/anthropologica.201502.003
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636/15222
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
publisher.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.source.none.fl_str_mv Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 41-63
2224-6428
0254-9212
reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
collection Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1840900198943948800
score 12.851645
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).