Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling
Descripción del Articulo
This article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretation...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistaspuc:article/14636 |
Enlace del recurso: | http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | kaiowa transformations children everyday life schooling transformaciones niños vida cotidiana escolarización |
id |
REVPUCP_0d21a00a63a8aadafd9dd377975f5f08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistaspuc:article/14636 |
network_acronym_str |
REVPUCP |
network_name_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository_id_str |
|
spelling |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schoolingTransformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarizaciónCariaga, Diógeneskaiowatransformationschildreneveryday lifeschoolingkaiowatransformacionesniñosvida cotidianaescolarizaciónThis article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretations. The Kaiowa have experienced an intensification of their relationship with other brazilians (brancos) that has brought social and cultural transformations. Due to this process, the Kaiowa have developed specific strategies in indigenous schools related to the everyday life of their families as well as the education of their children. the article discusses different key issues such as childhood, children education and cultural transformations in dialogue with native categories.Este artículo presenta algunas informaciones producidas a partir de la investigación etnográfica sobre las transformaciones en el modo de ser niño entre los kaiowa, teniendo como fondo cuestiones relacionadas con la historia y con la forma como las personas reflexionan sobre las transformaciones a partir de la escolarización. este proceso se lee a partir de las transformaciones de la relación con los blancos y las estrategias de mediación construida, sobre la base de la escuela indígena, para crear nuevas formas para la gestión de la vida cotidiana familiar y la educación de los niños y niñas. La investigación busca partir de las categorías nativas kaiowa y discutir cuestiones sobre temas como la educación de los niños, reflexiones sobre el modo de ser, la cultura y sus transformaciones.Pontificia Universidad Católica del Perú2015-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1463610.18800/anthropologica.201502.003Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 41-632224-64280254-9212reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perúinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPspahttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636/15222info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistaspuc:article/146362020-08-01T01:42:39Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling Transformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarización |
title |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling |
spellingShingle |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling Cariaga, Diógenes kaiowa transformations children everyday life schooling kaiowa transformaciones niños vida cotidiana escolarización |
title_short |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling |
title_full |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling |
title_fullStr |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling |
title_full_unstemmed |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling |
title_sort |
Transformations in the ways of being a child among the Kaiowa in Te’ýikue: everyday life and schooling |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cariaga, Diógenes |
author |
Cariaga, Diógenes |
author_facet |
Cariaga, Diógenes |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
kaiowa transformations children everyday life schooling kaiowa transformaciones niños vida cotidiana escolarización |
topic |
kaiowa transformations children everyday life schooling kaiowa transformaciones niños vida cotidiana escolarización |
description |
This article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretations. The Kaiowa have experienced an intensification of their relationship with other brazilians (brancos) that has brought social and cultural transformations. Due to this process, the Kaiowa have developed specific strategies in indigenous schools related to the everyday life of their families as well as the education of their children. the article discusses different key issues such as childhood, children education and cultural transformations in dialogue with native categories. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636 10.18800/anthropologica.201502.003 |
url |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636 |
identifier_str_mv |
10.18800/anthropologica.201502.003 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/14636/15222 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anthropologica; Vol. 33 Núm. 35 (2015): Infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación; 41-63 2224-6428 0254-9212 reponame:Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
collection |
Revistas - Pontificia Universidad Católica del Perú |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1840900198943948800 |
score |
12.851645 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).