Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima

Descripción del Articulo

Today one of the most relevant topics for the achievement of student learning is teaching performance and its relationship with the management of organizational culture. That is the objective of this research to identify the relationship that exists between the management of organizational culture a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Hernández Espinoza , Edelmira, Chauca Vidal, Fidel Antonio, Escalante López , María Emperatriz
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Instituto Internacional de Gobierno
Repositorio:Igobernanza
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/341
Enlace del recurso:https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127
Organizational culture and teaching performance IE 5127
id REVIGOB_663b72fd6569bc90d7eb8805ed72f965
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/341
network_acronym_str REVIGOB
network_name_str Igobernanza
repository_id_str
spelling Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima Hernández Espinoza , Edelmira Chauca Vidal, Fidel Antonio Escalante López , María Emperatriz Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127Organizational culture and teaching performance IE 5127Today one of the most relevant topics for the achievement of student learning is teaching performance and its relationship with the management of organizational culture. That is the objective of this research to identify the relationship that exists between the management of organizational culture and teaching performance at IE N. 5127 Mártir José Olaya in Ventanilla. For this purpose, the scientific research carried out has a quantitative approach, uses the hypothetical deductive method, ordinal level and is cross-sectional. A descriptive correlational design used a sample of…….teachers allows us, through the application of a technique called the survey and the use of two questionnaires validated by three expert judgments and whose reliability was measured using Cronbach's alpha, to find the results using descriptive statisticians and Spearman's Rho for hypothesis testing, an inferential statistician. After the work, the following results are found r=,516 and p=0.002 less than the decision sigma 0.05, which concludes that there is a moderate significant relationship between the variable: management of organizational culture and teaching performance. With which we say that if there is good management of the organizational culture, teaching performance will be better and learning achievements will be optimal. The dimensions were statistically analyzed: preparation for learning, teaching for learning, participation in school and community management and professionalization and teacher identity.Hoy por hoy uno de los más relevantes temas para el logro de los aprendizajes estudiantiles es el desempeño docente y su relación con la gestión de la cultura organizacional. Ése es el objetivo de esta investigación identificar la relación que existe entre la gestión de la cultura organizacional y el desempeño docente en la IE N. 5127 Mártir José Olaya en Ventanilla. Para ello la investigación científica realizada tiene enfoque cuantitativo, utiliza el método hipotético deductivo, nivel ordinal y es de corte transversal. Un diseño descriptivo correlacional empleando una muestra de docentes nos permite a través de la aplicación de una técnica llamada la encuesta y el uso de dos cuestionarios validados por tres juicios de expertos y cuya confiabilidad fue medida mediante el alfa de Cronbach, encontrar los resultados utilizando estadígrafos descriptivos y el Rho de Spearman para el contraste de hipótesis, un estadígrafo inferencial. Luego del trabajo se encuentran los siguientes resultados r=,516 y p=0.002 menor que el sigma de decisión 0,05, con lo que se concluye que existe relación significativa moderada entre la variable: gestión de la cultura organizacional y el desempeño docente. Con lo cual decimos que si existe una buena gestión de la cultura organizacional el desempeño docente será mejor y los logros del aprendizaje serán óptimos. Se analizaron estadísticamente las dimensiones: preparación para el aprendizaje, enseñanza para el aprendizaje, participación en la gestión escolar y comunitaria y la profesionalización e identidad docente.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2024-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341IGOBERNANZA; Vol. 7 Núm. 26 (2024): Recursos didácticos y enseñanza por competencias; 80-1032617-619X10.47865/igob.vol7.n26.2024reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341/743https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3412024-06-29T01:43:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
title Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
spellingShingle Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
Hernández Espinoza , Edelmira
Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127
Organizational culture and teaching performance IE 5127
title_short Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
title_full Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
title_fullStr Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
title_full_unstemmed Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
title_sort Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
dc.creator.none.fl_str_mv Hernández Espinoza , Edelmira
Chauca Vidal, Fidel Antonio
Escalante López , María Emperatriz
author Hernández Espinoza , Edelmira
author_facet Hernández Espinoza , Edelmira
Chauca Vidal, Fidel Antonio
Escalante López , María Emperatriz
author_role author
author2 Chauca Vidal, Fidel Antonio
Escalante López , María Emperatriz
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127
Organizational culture and teaching performance IE 5127
topic Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127
Organizational culture and teaching performance IE 5127
description Today one of the most relevant topics for the achievement of student learning is teaching performance and its relationship with the management of organizational culture. That is the objective of this research to identify the relationship that exists between the management of organizational culture and teaching performance at IE N. 5127 Mártir José Olaya in Ventanilla. For this purpose, the scientific research carried out has a quantitative approach, uses the hypothetical deductive method, ordinal level and is cross-sectional. A descriptive correlational design used a sample of…….teachers allows us, through the application of a technique called the survey and the use of two questionnaires validated by three expert judgments and whose reliability was measured using Cronbach's alpha, to find the results using descriptive statisticians and Spearman's Rho for hypothesis testing, an inferential statistician. After the work, the following results are found r=,516 and p=0.002 less than the decision sigma 0.05, which concludes that there is a moderate significant relationship between the variable: management of organizational culture and teaching performance. With which we say that if there is good management of the organizational culture, teaching performance will be better and learning achievements will be optimal. The dimensions were statistically analyzed: preparation for learning, teaching for learning, participation in school and community management and professionalization and teacher identity.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341
url https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341/743
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)
dc.source.none.fl_str_mv IGOBERNANZA; Vol. 7 Núm. 26 (2024): Recursos didácticos y enseñanza por competencias; 80-103
2617-619X
10.47865/igob.vol7.n26.2024
reponame:Igobernanza
instname:Instituto Internacional de Gobierno
instacron:IGOB
instname_str Instituto Internacional de Gobierno
instacron_str IGOB
institution IGOB
reponame_str Igobernanza
collection Igobernanza
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843618850012135424
score 12.907318
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).