Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima
Descripción del Articulo
Today one of the most relevant topics for the achievement of student learning is teaching performance and its relationship with the management of organizational culture. That is the objective of this research to identify the relationship that exists between the management of organizational culture a...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Instituto Internacional de Gobierno |
Repositorio: | Igobernanza |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/341 |
Enlace del recurso: | https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127 Organizational culture and teaching performance IE 5127 |
id |
REVIGOB_663b72fd6569bc90d7eb8805ed72f965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/341 |
network_acronym_str |
REVIGOB |
network_name_str |
Igobernanza |
repository_id_str |
|
spelling |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima Hernández Espinoza , Edelmira Chauca Vidal, Fidel Antonio Escalante López , María Emperatriz Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127Organizational culture and teaching performance IE 5127Today one of the most relevant topics for the achievement of student learning is teaching performance and its relationship with the management of organizational culture. That is the objective of this research to identify the relationship that exists between the management of organizational culture and teaching performance at IE N. 5127 Mártir José Olaya in Ventanilla. For this purpose, the scientific research carried out has a quantitative approach, uses the hypothetical deductive method, ordinal level and is cross-sectional. A descriptive correlational design used a sample of…….teachers allows us, through the application of a technique called the survey and the use of two questionnaires validated by three expert judgments and whose reliability was measured using Cronbach's alpha, to find the results using descriptive statisticians and Spearman's Rho for hypothesis testing, an inferential statistician. After the work, the following results are found r=,516 and p=0.002 less than the decision sigma 0.05, which concludes that there is a moderate significant relationship between the variable: management of organizational culture and teaching performance. With which we say that if there is good management of the organizational culture, teaching performance will be better and learning achievements will be optimal. The dimensions were statistically analyzed: preparation for learning, teaching for learning, participation in school and community management and professionalization and teacher identity.Hoy por hoy uno de los más relevantes temas para el logro de los aprendizajes estudiantiles es el desempeño docente y su relación con la gestión de la cultura organizacional. Ése es el objetivo de esta investigación identificar la relación que existe entre la gestión de la cultura organizacional y el desempeño docente en la IE N. 5127 Mártir José Olaya en Ventanilla. Para ello la investigación científica realizada tiene enfoque cuantitativo, utiliza el método hipotético deductivo, nivel ordinal y es de corte transversal. Un diseño descriptivo correlacional empleando una muestra de docentes nos permite a través de la aplicación de una técnica llamada la encuesta y el uso de dos cuestionarios validados por tres juicios de expertos y cuya confiabilidad fue medida mediante el alfa de Cronbach, encontrar los resultados utilizando estadígrafos descriptivos y el Rho de Spearman para el contraste de hipótesis, un estadígrafo inferencial. Luego del trabajo se encuentran los siguientes resultados r=,516 y p=0.002 menor que el sigma de decisión 0,05, con lo que se concluye que existe relación significativa moderada entre la variable: gestión de la cultura organizacional y el desempeño docente. Con lo cual decimos que si existe una buena gestión de la cultura organizacional el desempeño docente será mejor y los logros del aprendizaje serán óptimos. Se analizaron estadísticamente las dimensiones: preparación para el aprendizaje, enseñanza para el aprendizaje, participación en la gestión escolar y comunitaria y la profesionalización e identidad docente.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2024-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341IGOBERNANZA; Vol. 7 Núm. 26 (2024): Recursos didácticos y enseñanza por competencias; 80-1032617-619X10.47865/igob.vol7.n26.2024reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341/743https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3412024-06-29T01:43:02Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
title |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
spellingShingle |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima Hernández Espinoza , Edelmira Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127 Organizational culture and teaching performance IE 5127 |
title_short |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
title_full |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
title_fullStr |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
title_full_unstemmed |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
title_sort |
Gestión de la cultura organizacional y desempeño docente en la IE N° 5127 Mártir José Olaya. Ventanilla. Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Hernández Espinoza , Edelmira Chauca Vidal, Fidel Antonio Escalante López , María Emperatriz |
author |
Hernández Espinoza , Edelmira |
author_facet |
Hernández Espinoza , Edelmira Chauca Vidal, Fidel Antonio Escalante López , María Emperatriz |
author_role |
author |
author2 |
Chauca Vidal, Fidel Antonio Escalante López , María Emperatriz |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127 Organizational culture and teaching performance IE 5127 |
topic |
Cultura organizacional y desempeño docente IE 5127 Organizational culture and teaching performance IE 5127 |
description |
Today one of the most relevant topics for the achievement of student learning is teaching performance and its relationship with the management of organizational culture. That is the objective of this research to identify the relationship that exists between the management of organizational culture and teaching performance at IE N. 5127 Mártir José Olaya in Ventanilla. For this purpose, the scientific research carried out has a quantitative approach, uses the hypothetical deductive method, ordinal level and is cross-sectional. A descriptive correlational design used a sample of…….teachers allows us, through the application of a technique called the survey and the use of two questionnaires validated by three expert judgments and whose reliability was measured using Cronbach's alpha, to find the results using descriptive statisticians and Spearman's Rho for hypothesis testing, an inferential statistician. After the work, the following results are found r=,516 and p=0.002 less than the decision sigma 0.05, which concludes that there is a moderate significant relationship between the variable: management of organizational culture and teaching performance. With which we say that if there is good management of the organizational culture, teaching performance will be better and learning achievements will be optimal. The dimensions were statistically analyzed: preparation for learning, teaching for learning, participation in school and community management and professionalization and teacher identity. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341 |
url |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/341/743 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
IGOBERNANZA; Vol. 7 Núm. 26 (2024): Recursos didácticos y enseñanza por competencias; 80-103 2617-619X 10.47865/igob.vol7.n26.2024 reponame:Igobernanza instname:Instituto Internacional de Gobierno instacron:IGOB |
instname_str |
Instituto Internacional de Gobierno |
instacron_str |
IGOB |
institution |
IGOB |
reponame_str |
Igobernanza |
collection |
Igobernanza |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843618850012135424 |
score |
12.907318 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).