Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review
Descripción del Articulo
The purpose of this article is to analyze the importance of knowledge management in secondary school teachers, extracting information about the characteristics that constitute knowledge. For this purpose, the contributions of researched sources related to the development of teachers' knowledge...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Instituto Internacional de Gobierno |
Repositorio: | Igobernanza |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/103 |
Enlace del recurso: | https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/103 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Gestión del conocimiento escuelas que aprenden trabajo colaborativo revisión sistemática Knowledge management learning schools collaborative work systematic review |
id |
REVIGOB_26218f951e15084a64fa120f2f721d2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/103 |
network_acronym_str |
REVIGOB |
network_name_str |
Igobernanza |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic reviewGestión del conocimiento en docentes del nivel secundaria: una revisión sistemática.Galindo-Quispe, Ana IsabelHuayta-Franco, Yolanda JosefinaLópez-Ruiz, Carolina del PilarGestión del conocimientoescuelas que aprendentrabajo colaborativorevisión sistemáticaKnowledge managementlearning schoolscollaborative worksystematic reviewThe purpose of this article is to analyze the importance of knowledge management in secondary school teachers, extracting information about the characteristics that constitute knowledge. For this purpose, the contributions of researched sources related to the development of teachers' knowledge management were analyzed, identifying its fundamental aspects. The methodology used was carried out with a descriptive level thematic analysis, using the PRISMA Statement method with a systematic review design, using the following search engines: Scopus, ProQuest, Concytec, EBSCO to analyze the information collected on knowledge management. It was concluded that there is evidence that the knowledge management of secondary school teachers promotes the reflection of their pedagogical practice and their active participation in the solution of problems affecting the institution through their proposals in management documents or innovative projects, generating new knowledge in a collaborative way through dialogue and consensus, contributing to their continuing education.El presente artículo tiene como objetivo analizar la importancia de la gestión del conocimiento en docentes del nivel secundaria, sacando información acerca de las características que constituye el conocimiento para ello se analizó los aportes de fuentes investigadas relacionadas con el desarrollo de la gestión del conocimiento de los docentes donde se identifica sus aspectos fundamentales. La metodología usada se llevó a cabo con un análisis temático de nivel descriptivo, utilizando el método de la Declaración PRISMA con un diseño de revisión sistemática, empleando los motores de búsqueda: Scopus, ProQuest, Concytec, EBSCO para analizar la información recolectada sobre la gestión del conocimiento. Se concluyó que existen evidencias que la gestión del conocimiento de los docentes del nivel secundaria promueve la reflexión de su práctica pedagógica y su participación activa en la solución de problemas que afectan a la institución a través de sus propuestas en los documentos de gestión o proyectos innovadores generando nuevos conocimientos de forma colaborativa a través del dialogo y el consenso contribuyan con su formación continua.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2021-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/103IGOBERNANZA; Vol. 4 Núm. 13 (2021): Gestión Educativa; 134-1552617-619X10.47865/igob.vol4.n13.2021reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/103/460Copyright (c) 2021 IGOBERNANZAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1032021-04-06T00:54:55Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review Gestión del conocimiento en docentes del nivel secundaria: una revisión sistemática. |
title |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review |
spellingShingle |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review Galindo-Quispe, Ana Isabel Gestión del conocimiento escuelas que aprenden trabajo colaborativo revisión sistemática Knowledge management learning schools collaborative work systematic review |
title_short |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review |
title_full |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review |
title_fullStr |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review |
title_sort |
Knowledge management of secondary school teachers: a systematic review |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Galindo-Quispe, Ana Isabel Huayta-Franco, Yolanda Josefina López-Ruiz, Carolina del Pilar |
author |
Galindo-Quispe, Ana Isabel |
author_facet |
Galindo-Quispe, Ana Isabel Huayta-Franco, Yolanda Josefina López-Ruiz, Carolina del Pilar |
author_role |
author |
author2 |
Huayta-Franco, Yolanda Josefina López-Ruiz, Carolina del Pilar |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Gestión del conocimiento escuelas que aprenden trabajo colaborativo revisión sistemática Knowledge management learning schools collaborative work systematic review |
topic |
Gestión del conocimiento escuelas que aprenden trabajo colaborativo revisión sistemática Knowledge management learning schools collaborative work systematic review |
description |
The purpose of this article is to analyze the importance of knowledge management in secondary school teachers, extracting information about the characteristics that constitute knowledge. For this purpose, the contributions of researched sources related to the development of teachers' knowledge management were analyzed, identifying its fundamental aspects. The methodology used was carried out with a descriptive level thematic analysis, using the PRISMA Statement method with a systematic review design, using the following search engines: Scopus, ProQuest, Concytec, EBSCO to analyze the information collected on knowledge management. It was concluded that there is evidence that the knowledge management of secondary school teachers promotes the reflection of their pedagogical practice and their active participation in the solution of problems affecting the institution through their proposals in management documents or innovative projects, generating new knowledge in a collaborative way through dialogue and consensus, contributing to their continuing education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/103 |
url |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/103 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/103/460 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 IGOBERNANZA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 IGOBERNANZA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
IGOBERNANZA; Vol. 4 Núm. 13 (2021): Gestión Educativa; 134-155 2617-619X 10.47865/igob.vol4.n13.2021 reponame:Igobernanza instname:Instituto Internacional de Gobierno instacron:IGOB |
instname_str |
Instituto Internacional de Gobierno |
instacron_str |
IGOB |
institution |
IGOB |
reponame_str |
Igobernanza |
collection |
Igobernanza |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841716200066777088 |
score |
12.860855 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).