Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance
Descripción del Articulo
This article studies mathematical literacy in university professionals as an impossibility or urgent re-significance from the voices of different professionals. In the investigation, interviews were conducted with nine (9) professionals from different areas. Through a qualitative inquiry, an explora...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/76 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | alfabetización matemática re-significar profesionales universitarios mathematical literacy re-signifying university professionals |
id |
REVIE_c67a99452eb612dcbb2b141a90059fdb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/76 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significanceLa alfabetización matemática en profesionales universitarios: imposibilidad o re-significación urgenteRodríguez, Milagrosalfabetizaciónmatemáticare-significarprofesionalesuniversitariosmathematicalliteracyre-signifyinguniversityprofessionalsThis article studies mathematical literacy in university professionals as an impossibility or urgent re-significance from the voices of different professionals. In the investigation, interviews were conducted with nine (9) professionals from different areas. Through a qualitative inquiry, an exploratory study, thereby becoming emergent categories. The results reveal the analysis of the emerging categories surveys such as: democratization of mathematics; intellectual laziness in professionals; bad educational policies in Venezuela; false beliefs, negative emotions towards mathematics and imposition of a reductionist mathematics in the classroom and the meeting of the scientific knowledge of mathematics and the underground knowledge of it. In conclusion, mathematical literacy currently has in the professional exit lines such as: the professional promoter of mathematics as a legacy science of humanity, as the citizen responsibility of each one; minimization in communities of learning of the false beliefs of mathematics and its learning, we can all; the democratization of mathematics and re-signified educational policies in favor of the promotion of the legacy science of humanity. It encourages us to think that the problem and then the need today more than ever for mathematical literacy is everyone's responsibility.El presente artículo estudia la alfabetización matemática en los profesionales universitarios como imposibilidad o re-significación urgente desde las voces de diferentes profesionales. En la investigación se realizó entrevistas a nueve (9) profesionales de diferentes áreas. Mediante una indagación cualitativa, un estudio exploratorio, deviniendo con ello categorías emergentes. Los resultados revelan los análisis de las encuestas categorías emergentes como: democratización de la matemática; pereza intelectual en profesionales; malas políticas educativas en Venezuela; falsas creencias, emociones negativas hacia la matemática e imposición de una matemática reduccionista en el aula y el encuentro de los saberes científicos de la matemática y los saberes soterrados de la misma. En conclusión, la alfabetización matemática tiene actualmente en los profesionales líneas de salida como: el profesional promotor de la matemática como ciencia legado de la humanidad, como responsabilidad ciudadana de cada uno; minimización en comunidades de aprendizaje de las falsas creencias de la matemática y su aprendizaje, todos podemos; la democratización de la matemática y las políticas educativas re-significadas a favor de la promoción de la ciencia legado de la humanidad. Nos incita a pensar que la problemática y luego la necesidad hoy más que nunca de la alfabetización matemática es responsabilidad de todos.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7610.35622/j.rie.2020.02.001Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 2 (2020); 226-2442664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/158https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/159https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/459https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/460Derechos de autor 2020 Milagros Rodríguezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/762024-10-05T13:56:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance La alfabetización matemática en profesionales universitarios: imposibilidad o re-significación urgente |
title |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance |
spellingShingle |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance Rodríguez, Milagros alfabetización matemática re-significar profesionales universitarios mathematical literacy re-signifying university professionals |
title_short |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance |
title_full |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance |
title_fullStr |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance |
title_full_unstemmed |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance |
title_sort |
Mathematical literacy in university professionals: impossibility or urgent re-significance |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rodríguez, Milagros |
author |
Rodríguez, Milagros |
author_facet |
Rodríguez, Milagros |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
alfabetización matemática re-significar profesionales universitarios mathematical literacy re-signifying university professionals |
topic |
alfabetización matemática re-significar profesionales universitarios mathematical literacy re-signifying university professionals |
description |
This article studies mathematical literacy in university professionals as an impossibility or urgent re-significance from the voices of different professionals. In the investigation, interviews were conducted with nine (9) professionals from different areas. Through a qualitative inquiry, an exploratory study, thereby becoming emergent categories. The results reveal the analysis of the emerging categories surveys such as: democratization of mathematics; intellectual laziness in professionals; bad educational policies in Venezuela; false beliefs, negative emotions towards mathematics and imposition of a reductionist mathematics in the classroom and the meeting of the scientific knowledge of mathematics and the underground knowledge of it. In conclusion, mathematical literacy currently has in the professional exit lines such as: the professional promoter of mathematics as a legacy science of humanity, as the citizen responsibility of each one; minimization in communities of learning of the false beliefs of mathematics and its learning, we can all; the democratization of mathematics and re-signified educational policies in favor of the promotion of the legacy science of humanity. It encourages us to think that the problem and then the need today more than ever for mathematical literacy is everyone's responsibility. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76 10.35622/j.rie.2020.02.001 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2020.02.001 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/158 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/159 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/459 https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/76/460 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Milagros Rodríguez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Milagros Rodríguez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 2 (2020); 226-244 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842811339439865856 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).