Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research

Descripción del Articulo

The objective was to analyze the contribution of the Delphi method in the research seed formation process. The work was carried out under the qualitative approach, analytical method, explanatory design and document review technique. It was noted as a result that the aforementioned method should be c...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Quezada, Guillermo, Castro-Arellano, María del Pilar, Oliva, Juan, Gallo, Carlos, Quezada-Castro, María del Pilar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/67
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Expertos
estrategia
formación
integración científica
semilleros de investigación
Experts
strategy
training
scientific integration
hotbeds of research
id REVIE_6848d4cf04c510aa2076f816e63c1051
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/67
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation researchMétodo Delphi como estrategia didáctica en la formación de semilleros de investigaciónQuezada, GuillermoCastro-Arellano, María del PilarOliva, JuanGallo, CarlosQuezada-Castro, María del PilarExpertosestrategiaformaciónintegración científicasemilleros de investigaciónExpertsstrategytrainingscientific integrationhotbeds of researchThe objective was to analyze the contribution of the Delphi method in the research seed formation process. The work was carried out under the qualitative approach, analytical method, explanatory design and document review technique. It was noted as a result that the aforementioned method should be considered as a didactic strategy because it contains formative, multidisciplinary, finalist and methodological feasibility, being necessary to promote it for the purpose of academic integration between senior and junior teachers. It is concluded that the aforementioned method encourages active participation in the teacher-student relationship and contributes to the training process as researchers from the university classrooms.El objetivo fue analizar la contribución del método Delphi en el proceso de formación de los semilleros de investigación.  El trabajo se realizó bajo el enfoque cualitativo, método analítico, diseño explicativo y técnica de revisión documental. Se advirtió como resultado que el citado método debe ser considerado como una estrategia didáctica porque contiene viabilidad formativa, multidisciplinaria, finalista y metodológica, siendo necesario promoverlo con fines de integración académica entre docentes seniors y juniors. Se concluye que el citado método fomenta la participación activa en la relación docente – estudiante y contribuye al proceso de formación como investigadores desde las aulas universitarias.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/6710.35622/j.rie.2020.01.005Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 78-902664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspaenghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/132https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/133https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/441https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/442Derechos de autor 2020 Guillermo Quezada, María del Pilar Castro-Arellano, Juan Oliva, Carlos Gallo, María del Pilar Quezada-Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/672024-10-05T13:56:18Z
dc.title.none.fl_str_mv Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
Método Delphi como estrategia didáctica en la formación de semilleros de investigación
title Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
spellingShingle Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
Quezada, Guillermo
Expertos
estrategia
formación
integración científica
semilleros de investigación
Experts
strategy
training
scientific integration
hotbeds of research
title_short Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
title_full Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
title_fullStr Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
title_full_unstemmed Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
title_sort Delphi method as a didactic strategy in seedbed formation research
dc.creator.none.fl_str_mv Quezada, Guillermo
Castro-Arellano, María del Pilar
Oliva, Juan
Gallo, Carlos
Quezada-Castro, María del Pilar
author Quezada, Guillermo
author_facet Quezada, Guillermo
Castro-Arellano, María del Pilar
Oliva, Juan
Gallo, Carlos
Quezada-Castro, María del Pilar
author_role author
author2 Castro-Arellano, María del Pilar
Oliva, Juan
Gallo, Carlos
Quezada-Castro, María del Pilar
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Expertos
estrategia
formación
integración científica
semilleros de investigación
Experts
strategy
training
scientific integration
hotbeds of research
topic Expertos
estrategia
formación
integración científica
semilleros de investigación
Experts
strategy
training
scientific integration
hotbeds of research
description The objective was to analyze the contribution of the Delphi method in the research seed formation process. The work was carried out under the qualitative approach, analytical method, explanatory design and document review technique. It was noted as a result that the aforementioned method should be considered as a didactic strategy because it contains formative, multidisciplinary, finalist and methodological feasibility, being necessary to promote it for the purpose of academic integration between senior and junior teachers. It is concluded that the aforementioned method encourages active participation in the teacher-student relationship and contributes to the training process as researchers from the university classrooms.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67
10.35622/j.rie.2020.01.005
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2020.01.005
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/132
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/133
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/441
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/67/442
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 78-90
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1847250155873501184
score 13.136109
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).