Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest

Descripción del Articulo

The changes of the human capital that students of telesecundaria education in an indigenous municipality cataloged as in extreme poverty are analyzed. These changes were motivated by the implementation of an educational digital inclusion project operated by a group of Non-Governmental Organizations,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Morales-López, Julio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:inglés
español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/74
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Educación
inclusión digital
indígena
pobreza
Cultural identity
tradition
bilingual education
id REVIE_511979c92f938eefa257886eea034855
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/74
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest Inclusión digital educativa. Clúster de asistencia para los más pobresMorales-López, JulioEducacióninclusión digitalindígenapobrezaCultural identitytraditionbilingual educationThe changes of the human capital that students of telesecundaria education in an indigenous municipality cataloged as in extreme poverty are analyzed. These changes were motivated by the implementation of an educational digital inclusion project operated by a group of Non-Governmental Organizations, which are called the “assistance cluster”. An ethnographic methodology is developing in the municipality of Coatecas Altas that is located in the Mexican state of Oaxaca, performing fieldwork for 16 months between 2017-2018 with a sample of 24 students. The findings show a favorable impact on future school perception, caused by the knowledge acquired through the school digital inclusion project, it should be noted that at least 19 students prefer to continue studying attrition or child labor, reinforced interest in continuing their studies in subsequent stages such as high school or higher level. An evident increase in human capital is concluded, the positive changes in the future perceptions of the students, in addition to the fact that the work of the Non-Governmental Organizations is of utmost importance given the inability of the State to implement educational projects in this type of context.Se analizan los cambios de capital humano que los estudiantes de educación telesecundaria en un municipio indígena catalogados como en extrema pobreza. Estos cambios fueron motivados por la implementación de un proyecto educativo de inclusión digital operado por un grupo de Organizaciones No Gubernamentales, que se llama el "grupo de asistencia". Se está desarrollando una metodología etnográfica en el municipio de Coatecas Altas, ubicado en el estado mexicano de Oaxaca, que realiza trabajo de campo durante 16 meses entre 2017-2018 con una muestra de 24 estudiantes. Los resultados muestran un impacto favorable en la percepción de la escuela en el futuro, debido al conocimiento adquirido a través del proyecto de inclusión digital de la escuela. Cabe señalar que al menos 19 estudiantes prefieren continuar estudiando el desgaste o el trabajo infantil, reforzado el interés en continuar sus estudios en etapas posteriores. tales como la escuela secundaria o nivel superior. Se concluye un aumento evidente en el capital humano, los cambios positivos en las percepciones futuras de los estudiantes, además del hecho de que el trabajo de las organizaciones no gubernamentales es de suma importancia dada la incapacidad del Estado para implementar proyectos educativos en este tipo de contexto.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2020-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpeghttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/7410.35622/j.rie.2020.01.012Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 193-2112664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIengspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74/155https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74/455https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74/456Derechos de autor 2020 Julio Morales-Lópezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/742024-10-05T13:56:27Z
dc.title.none.fl_str_mv Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
Inclusión digital educativa. Clúster de asistencia para los más pobres
title Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
spellingShingle Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
Morales-López, Julio
Educación
inclusión digital
indígena
pobreza
Cultural identity
tradition
bilingual education
title_short Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
title_full Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
title_fullStr Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
title_full_unstemmed Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
title_sort Educational digital inclusion. Assistance cluster for the poorest
dc.creator.none.fl_str_mv Morales-López, Julio
author Morales-López, Julio
author_facet Morales-López, Julio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Educación
inclusión digital
indígena
pobreza
Cultural identity
tradition
bilingual education
topic Educación
inclusión digital
indígena
pobreza
Cultural identity
tradition
bilingual education
description The changes of the human capital that students of telesecundaria education in an indigenous municipality cataloged as in extreme poverty are analyzed. These changes were motivated by the implementation of an educational digital inclusion project operated by a group of Non-Governmental Organizations, which are called the “assistance cluster”. An ethnographic methodology is developing in the municipality of Coatecas Altas that is located in the Mexican state of Oaxaca, performing fieldwork for 16 months between 2017-2018 with a sample of 24 students. The findings show a favorable impact on future school perception, caused by the knowledge acquired through the school digital inclusion project, it should be noted that at least 19 students prefer to continue studying attrition or child labor, reinforced interest in continuing their studies in subsequent stages such as high school or higher level. An evident increase in human capital is concluded, the positive changes in the future perceptions of the students, in addition to the fact that the work of the Non-Governmental Organizations is of utmost importance given the inability of the State to implement educational projects in this type of context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74
10.35622/j.rie.2020.01.012
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2020.01.012
dc.language.none.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74/155
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74/455
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/74/456
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Julio Morales-López
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Julio Morales-López
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2020); 193-211
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846615977253404672
score 13.425424
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).