The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis

Descripción del Articulo

The aim of this research work was to analyse and interpret Alberto Mostajo (Puno, 1896) poem XI, which is included in his book Canción infinita. The interpretation method used was Discourse Analysis. The following categories of analysis were taken into account: a) identification and characterization...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Núñez, Javier
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/30
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Discurso poético
enunciación
pragmática
semiótica
textualidad
Poetic speech
enunciation
pragmatics
semiotics
textuality
id REVIE_26b351c9059feae6d4515be8f8c5d5c7
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/30
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse AnalysisEl poema XI de Alberto Mostajo a la luz del Análisis del DiscursoNúñez, JavierDiscurso poéticoenunciaciónpragmáticasemióticatextualidadPoetic speechenunciationpragmaticssemioticstextualityThe aim of this research work was to analyse and interpret Alberto Mostajo (Puno, 1896) poem XI, which is included in his book Canción infinita. The interpretation method used was Discourse Analysis. The following categories of analysis were taken into account: a) identification and characterization of voices; b) characterization of the poem as text; c) determination of the meaning of the poem; d) identification of pragmatic features. The results suggest that the author's context conditioned, to some extent, the production of poem XI. At the enunciative level, Mostajo constructs a subject that speaks in the first grammatical person, whose point of view has subjective, metaphysical and reflexive shades. On a pragmatic level, the enunciator performs the action of informing, with the purpose of generating cognitive and emotional changes in the reader. Likewise, poem XI is a linguistic construction that meets the criteria of textuality. Finally, at the semiotic level, poem XI produces the meaning that life is the way to death, a journey without return. In this process, the subject experiences inner displacement: from reality to unreality, from order to chaos, from lucidity (consciousness) to madness (unconsciousness), from joy to sadness (solitude).El objetivo de este trabajo de investigación fue analizar e interpretar el poema XI de Alberto Mostajo (Puno, 1896), incluido en su libro Canción infinita. El método de interpretación utilizado fue el Análisis del Discurso. Para lo cual se tomó en cuenta las siguientes categorías de análisis: a) identificación y caracterización de las voces; b) caracterización del poema como texto; c) determinación del sentido y la significación del poema; d) identificación de los rasgos pragmáticos. Los resultados sugieren que el contexto del autor condicionó, en alguna medida, la producción del poema XI. A nivel enunciativo, Mostajo construye un sujeto que habla en primera persona gramatical, cuyo punto de vista tiene matices subjetivos, metafísicos y reflexivos. A nivel pragmático, el sujeto enunciador realiza la acción de informar, con el propósito de generar en el lector cambios cognitivos y emocionales. Asimismo, el poema XI es una construcción lingüística que cumple con los criterios de textualidad. Finalmente, a nivel semiótico, el poema XI produce el sentido de que la vida es el camino a la muerte, un viaje sin retorno. En este proceso, el sujeto experimenta el desplazamiento interior: de la realidad a la irrealidad, del orden al caos, de la lucidez (conciencia) a la locura (inconsciencia), de la alegría a la tristeza (soledad).Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/3010.35622/j.rie.2019.02.008Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 218-2322664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30/53Derechos de autor 2019 Javier Núñezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/302024-11-22T15:20:13Z
dc.title.none.fl_str_mv The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
El poema XI de Alberto Mostajo a la luz del Análisis del Discurso
title The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
spellingShingle The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
Núñez, Javier
Discurso poético
enunciación
pragmática
semiótica
textualidad
Poetic speech
enunciation
pragmatics
semiotics
textuality
title_short The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
title_full The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
title_fullStr The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
title_full_unstemmed The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
title_sort The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
dc.creator.none.fl_str_mv Núñez, Javier
author Núñez, Javier
author_facet Núñez, Javier
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Discurso poético
enunciación
pragmática
semiótica
textualidad
Poetic speech
enunciation
pragmatics
semiotics
textuality
topic Discurso poético
enunciación
pragmática
semiótica
textualidad
Poetic speech
enunciation
pragmatics
semiotics
textuality
description The aim of this research work was to analyse and interpret Alberto Mostajo (Puno, 1896) poem XI, which is included in his book Canción infinita. The interpretation method used was Discourse Analysis. The following categories of analysis were taken into account: a) identification and characterization of voices; b) characterization of the poem as text; c) determination of the meaning of the poem; d) identification of pragmatic features. The results suggest that the author's context conditioned, to some extent, the production of poem XI. At the enunciative level, Mostajo constructs a subject that speaks in the first grammatical person, whose point of view has subjective, metaphysical and reflexive shades. On a pragmatic level, the enunciator performs the action of informing, with the purpose of generating cognitive and emotional changes in the reader. Likewise, poem XI is a linguistic construction that meets the criteria of textuality. Finally, at the semiotic level, poem XI produces the meaning that life is the way to death, a journey without return. In this process, the subject experiences inner displacement: from reality to unreality, from order to chaos, from lucidity (consciousness) to madness (unconsciousness), from joy to sadness (solitude).
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30
10.35622/j.rie.2019.02.008
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.02.008
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30/53
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Javier Núñez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Javier Núñez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 218-232
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1842811236189732864
score 13.210282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).