The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis
Descripción del Articulo
The aim of this research work was to analyse and interpret Alberto Mostajo (Puno, 1896) poem XI, which is included in his book Canción infinita. The interpretation method used was Discourse Analysis. The following categories of analysis were taken into account: a) identification and characterization...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/30 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Discurso poético enunciación pragmática semiótica textualidad Poetic speech enunciation pragmatics semiotics textuality |
id |
REVIE_26b351c9059feae6d4515be8f8c5d5c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/30 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse AnalysisEl poema XI de Alberto Mostajo a la luz del Análisis del DiscursoNúñez, JavierDiscurso poéticoenunciaciónpragmáticasemióticatextualidadPoetic speechenunciationpragmaticssemioticstextualityThe aim of this research work was to analyse and interpret Alberto Mostajo (Puno, 1896) poem XI, which is included in his book Canción infinita. The interpretation method used was Discourse Analysis. The following categories of analysis were taken into account: a) identification and characterization of voices; b) characterization of the poem as text; c) determination of the meaning of the poem; d) identification of pragmatic features. The results suggest that the author's context conditioned, to some extent, the production of poem XI. At the enunciative level, Mostajo constructs a subject that speaks in the first grammatical person, whose point of view has subjective, metaphysical and reflexive shades. On a pragmatic level, the enunciator performs the action of informing, with the purpose of generating cognitive and emotional changes in the reader. Likewise, poem XI is a linguistic construction that meets the criteria of textuality. Finally, at the semiotic level, poem XI produces the meaning that life is the way to death, a journey without return. In this process, the subject experiences inner displacement: from reality to unreality, from order to chaos, from lucidity (consciousness) to madness (unconsciousness), from joy to sadness (solitude).El objetivo de este trabajo de investigación fue analizar e interpretar el poema XI de Alberto Mostajo (Puno, 1896), incluido en su libro Canción infinita. El método de interpretación utilizado fue el Análisis del Discurso. Para lo cual se tomó en cuenta las siguientes categorías de análisis: a) identificación y caracterización de las voces; b) caracterización del poema como texto; c) determinación del sentido y la significación del poema; d) identificación de los rasgos pragmáticos. Los resultados sugieren que el contexto del autor condicionó, en alguna medida, la producción del poema XI. A nivel enunciativo, Mostajo construye un sujeto que habla en primera persona gramatical, cuyo punto de vista tiene matices subjetivos, metafísicos y reflexivos. A nivel pragmático, el sujeto enunciador realiza la acción de informar, con el propósito de generar en el lector cambios cognitivos y emocionales. Asimismo, el poema XI es una construcción lingüística que cumple con los criterios de textualidad. Finalmente, a nivel semiótico, el poema XI produce el sentido de que la vida es el camino a la muerte, un viaje sin retorno. En este proceso, el sujeto experimenta el desplazamiento interior: de la realidad a la irrealidad, del orden al caos, de la lucidez (conciencia) a la locura (inconsciencia), de la alegría a la tristeza (soledad).Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/3010.35622/j.rie.2019.02.008Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 218-2322664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30/53Derechos de autor 2019 Javier Núñezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/302024-11-22T15:20:13Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis El poema XI de Alberto Mostajo a la luz del Análisis del Discurso |
title |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis |
spellingShingle |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis Núñez, Javier Discurso poético enunciación pragmática semiótica textualidad Poetic speech enunciation pragmatics semiotics textuality |
title_short |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis |
title_full |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis |
title_fullStr |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis |
title_full_unstemmed |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis |
title_sort |
The poem XI by Alberto Mostajo in the light of the Discourse Analysis |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Núñez, Javier |
author |
Núñez, Javier |
author_facet |
Núñez, Javier |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Discurso poético enunciación pragmática semiótica textualidad Poetic speech enunciation pragmatics semiotics textuality |
topic |
Discurso poético enunciación pragmática semiótica textualidad Poetic speech enunciation pragmatics semiotics textuality |
description |
The aim of this research work was to analyse and interpret Alberto Mostajo (Puno, 1896) poem XI, which is included in his book Canción infinita. The interpretation method used was Discourse Analysis. The following categories of analysis were taken into account: a) identification and characterization of voices; b) characterization of the poem as text; c) determination of the meaning of the poem; d) identification of pragmatic features. The results suggest that the author's context conditioned, to some extent, the production of poem XI. At the enunciative level, Mostajo constructs a subject that speaks in the first grammatical person, whose point of view has subjective, metaphysical and reflexive shades. On a pragmatic level, the enunciator performs the action of informing, with the purpose of generating cognitive and emotional changes in the reader. Likewise, poem XI is a linguistic construction that meets the criteria of textuality. Finally, at the semiotic level, poem XI produces the meaning that life is the way to death, a journey without return. In this process, the subject experiences inner displacement: from reality to unreality, from order to chaos, from lucidity (consciousness) to madness (unconsciousness), from joy to sadness (solitude). |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30 10.35622/j.rie.2019.02.008 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.02.008 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/30/53 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Javier Núñez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Javier Núñez https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 218-232 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842811236189732864 |
score |
13.210282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).