Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave

Descripción del Articulo

The research was carried out with the purpose of determining the relationship between curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the UGEL Collao - Ilave, regarding the variables: curricular diversification and the validity of interculturality. Methodologically...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pérez, Katia, Pérez, Tula, Puño, Luis, León, Lesy
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Repositorio:Revista Innova Educación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/20
Enlace del recurso:https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Aprendizaje
currículo
diversificación
interculturalidad
enseñanza
Learning
curriculum
diversification
teaching
interculturality
id REVIE_049e9010579d2103088c36dded19347a
oai_identifier_str oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/20
network_acronym_str REVIE
network_name_str Revista Innova Educación
repository_id_str
spelling Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-IlaveDiversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad en los docentes de la Unidad de Gestión Educativa Local de Collao-IlavePérez, KatiaPérez, TulaPuño, LuisLeón, LesyAprendizajecurrículodiversificacióninterculturalidadenseñanzaLearningcurriculumdiversificationteachinginterculturalityThe research was carried out with the purpose of determining the relationship between curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the UGEL Collao - Ilave, regarding the variables: curricular diversification and the validity of interculturality. Methodologically, the research is descriptive correlational type; the population is made up of 50 teachers, who were given a survey of 20 items to measure the curricular diversification variable and a questionnaire was used to measure the validity variable of interculturality. To establish the correlation between the variables of curricular diversification and the validity of interculturality, the Pearson R coefficient was used. The results of the research are the following: There is a moderate positive correlation between curricular diversification and the validity of interculturality. This conclusion is based on Pearson's statistical correlation test of R that is equal to 0.408 **; which means that the existence of a curricular diversification will have a validity of moderate interculturality; the teachers of the UGEL Ilave consider interculturality valid.La investigación se realizó con el propósito de determinar la relación entre la diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad en los docentes de la UGEL[1] Collao – Ilave, respecto de las variables: diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad. Metodológicamente, la investigación es de tipo descriptivo correlacional; la población está constituida por 50 docentes, a quienes se les aplicó una encuesta de 20 ítems para medir la variable diversificación curricular y se utilizó un cuestionario para medir la variable vigencia de la interculturalidad y la diversificación curricular en las instituciones de educación intercultural bilingüe de la zona rural. Para establecer la correlación entre las variables diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad, se utilizó el coeficiente R de Pearson. Los resultados de la investigación son las siguientes: Existe una correlación positiva moderada entre la diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad. Esta conclusión se sustenta en la prueba estadística de Correlación de R de Pearson que es igual a 0.408; lo que significa que a la existencia de una diversificación curricular se tendrá una vigencia de la interculturalidad moderada; los docentes de la UGEL el Collao consideran como vigente la interculturalidad en sus aulas.   [1] Unidad de Gestión Educativa LocalInstituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/2010.35622/j.rie.2019.01.010Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 110-1172664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20/35Derechos de autor 2019 Katia Pérez, Tula Pérez, Luis Puño, Lesy Leónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/202024-11-22T15:20:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
Diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad en los docentes de la Unidad de Gestión Educativa Local de Collao-Ilave
title Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
spellingShingle Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
Pérez, Katia
Aprendizaje
currículo
diversificación
interculturalidad
enseñanza
Learning
curriculum
diversification
teaching
interculturality
title_short Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
title_full Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
title_fullStr Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
title_full_unstemmed Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
title_sort Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
dc.creator.none.fl_str_mv Pérez, Katia
Pérez, Tula
Puño, Luis
León, Lesy
author Pérez, Katia
author_facet Pérez, Katia
Pérez, Tula
Puño, Luis
León, Lesy
author_role author
author2 Pérez, Tula
Puño, Luis
León, Lesy
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Aprendizaje
currículo
diversificación
interculturalidad
enseñanza
Learning
curriculum
diversification
teaching
interculturality
topic Aprendizaje
currículo
diversificación
interculturalidad
enseñanza
Learning
curriculum
diversification
teaching
interculturality
description The research was carried out with the purpose of determining the relationship between curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the UGEL Collao - Ilave, regarding the variables: curricular diversification and the validity of interculturality. Methodologically, the research is descriptive correlational type; the population is made up of 50 teachers, who were given a survey of 20 items to measure the curricular diversification variable and a questionnaire was used to measure the validity variable of interculturality. To establish the correlation between the variables of curricular diversification and the validity of interculturality, the Pearson R coefficient was used. The results of the research are the following: There is a moderate positive correlation between curricular diversification and the validity of interculturality. This conclusion is based on Pearson's statistical correlation test of R that is equal to 0.408 **; which means that the existence of a curricular diversification will have a validity of moderate interculturality; the teachers of the UGEL Ilave consider interculturality valid.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20
10.35622/j.rie.2019.01.010
url https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20
identifier_str_mv 10.35622/j.rie.2019.01.010
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20/35
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Katia Pérez, Tula Pérez, Luis Puño, Lesy León
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Katia Pérez, Tula Pérez, Luis Puño, Lesy León
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
publisher.none.fl_str_mv Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
dc.source.none.fl_str_mv Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 110-117
2664-1496
2664-1488
reponame:Revista Innova Educación
instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron:INUDI
instname_str Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
instacron_str INUDI
institution INUDI
reponame_str Revista Innova Educación
collection Revista Innova Educación
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846615976976580608
score 13.434648
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).