Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave
Descripción del Articulo
The research was carried out with the purpose of determining the relationship between curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the UGEL Collao - Ilave, regarding the variables: curricular diversification and the validity of interculturality. Methodologically...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| Repositorio: | Revista Innova Educación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/20 |
| Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Aprendizaje currículo diversificación interculturalidad enseñanza Learning curriculum diversification teaching interculturality |
| id |
REVIE_049e9010579d2103088c36dded19347a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/20 |
| network_acronym_str |
REVIE |
| network_name_str |
Revista Innova Educación |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-IlaveDiversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad en los docentes de la Unidad de Gestión Educativa Local de Collao-IlavePérez, KatiaPérez, TulaPuño, LuisLeón, LesyAprendizajecurrículodiversificacióninterculturalidadenseñanzaLearningcurriculumdiversificationteachinginterculturalityThe research was carried out with the purpose of determining the relationship between curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the UGEL Collao - Ilave, regarding the variables: curricular diversification and the validity of interculturality. Methodologically, the research is descriptive correlational type; the population is made up of 50 teachers, who were given a survey of 20 items to measure the curricular diversification variable and a questionnaire was used to measure the validity variable of interculturality. To establish the correlation between the variables of curricular diversification and the validity of interculturality, the Pearson R coefficient was used. The results of the research are the following: There is a moderate positive correlation between curricular diversification and the validity of interculturality. This conclusion is based on Pearson's statistical correlation test of R that is equal to 0.408 **; which means that the existence of a curricular diversification will have a validity of moderate interculturality; the teachers of the UGEL Ilave consider interculturality valid.La investigación se realizó con el propósito de determinar la relación entre la diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad en los docentes de la UGEL[1] Collao – Ilave, respecto de las variables: diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad. Metodológicamente, la investigación es de tipo descriptivo correlacional; la población está constituida por 50 docentes, a quienes se les aplicó una encuesta de 20 ítems para medir la variable diversificación curricular y se utilizó un cuestionario para medir la variable vigencia de la interculturalidad y la diversificación curricular en las instituciones de educación intercultural bilingüe de la zona rural. Para establecer la correlación entre las variables diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad, se utilizó el coeficiente R de Pearson. Los resultados de la investigación son las siguientes: Existe una correlación positiva moderada entre la diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad. Esta conclusión se sustenta en la prueba estadística de Correlación de R de Pearson que es igual a 0.408; lo que significa que a la existencia de una diversificación curricular se tendrá una vigencia de la interculturalidad moderada; los docentes de la UGEL el Collao consideran como vigente la interculturalidad en sus aulas. [1] Unidad de Gestión Educativa LocalInstituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/2010.35622/j.rie.2019.01.010Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 110-1172664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20/35Derechos de autor 2019 Katia Pérez, Tula Pérez, Luis Puño, Lesy Leónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/202024-11-22T15:20:08Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave Diversificación curricular y la vigencia de la interculturalidad en los docentes de la Unidad de Gestión Educativa Local de Collao-Ilave |
| title |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave |
| spellingShingle |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave Pérez, Katia Aprendizaje currículo diversificación interculturalidad enseñanza Learning curriculum diversification teaching interculturality |
| title_short |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave |
| title_full |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave |
| title_fullStr |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave |
| title_full_unstemmed |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave |
| title_sort |
Curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the Unidad de Gestión Educativa Local of Collao-Ilave |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez, Katia Pérez, Tula Puño, Luis León, Lesy |
| author |
Pérez, Katia |
| author_facet |
Pérez, Katia Pérez, Tula Puño, Luis León, Lesy |
| author_role |
author |
| author2 |
Pérez, Tula Puño, Luis León, Lesy |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Aprendizaje currículo diversificación interculturalidad enseñanza Learning curriculum diversification teaching interculturality |
| topic |
Aprendizaje currículo diversificación interculturalidad enseñanza Learning curriculum diversification teaching interculturality |
| description |
The research was carried out with the purpose of determining the relationship between curricular diversification and the validity of interculturality in the teachers of the UGEL Collao - Ilave, regarding the variables: curricular diversification and the validity of interculturality. Methodologically, the research is descriptive correlational type; the population is made up of 50 teachers, who were given a survey of 20 items to measure the curricular diversification variable and a questionnaire was used to measure the validity variable of interculturality. To establish the correlation between the variables of curricular diversification and the validity of interculturality, the Pearson R coefficient was used. The results of the research are the following: There is a moderate positive correlation between curricular diversification and the validity of interculturality. This conclusion is based on Pearson's statistical correlation test of R that is equal to 0.408 **; which means that the existence of a curricular diversification will have a validity of moderate interculturality; the teachers of the UGEL Ilave consider interculturality valid. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-22 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20 10.35622/j.rie.2019.01.010 |
| url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20 |
| identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.01.010 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/20/35 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Katia Pérez, Tula Pérez, Luis Puño, Lesy León https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Katia Pérez, Tula Pérez, Luis Puño, Lesy León https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2019); 110-117 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
| instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
| instacron_str |
INUDI |
| institution |
INUDI |
| reponame_str |
Revista Innova Educación |
| collection |
Revista Innova Educación |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846615976976580608 |
| score |
13.434648 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).