Critical reading of media in school textbooks from the educational communication
Descripción del Articulo
This article focuses on the results of a research on the concept of critical reading of the media in school coursebooks from seventh grade in primary school to second grade in secondary school, by considering the point of view of the communication and educational areas. The aim is to know the concep...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2015 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/206 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Critical Lecture of the Media Media Alphabetization Coursebooks Lectura crítica de medios Alfabetización mediática Textos escolares |
id |
REVCOA_ee47ef158c731c192080fc93a4bb651d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/206 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communicationLectura crítica de medios en textos escolares desde la comunicación educativaOjeda Sánchez, XimenaDel Valle Rojas, CarlosDel Valle Rojas, JuanCritical Lecture of the MediaMedia AlphabetizationCoursebooksLectura crítica de mediosAlfabetización mediáticaTextos escolaresThis article focuses on the results of a research on the concept of critical reading of the media in school coursebooks from seventh grade in primary school to second grade in secondary school, by considering the point of view of the communication and educational areas. The aim is to know the concept of critical reading that is present in the coursebooks given by the Ministry of Education, in order to establish the levels of media alphabetization that are given by the several contents and activities inside the learning resources. The results indicates that the methodology proposed for the teaching of the media’s critical readings in coursebooks focuses on an education “through” the media, by emphasizing the functional and instrumental level of the media in all of the coursebooks that were analyzed.Este artículo presenta los resultados de la investigación acerca del concepto de lectura crítica de medios de comunicación en textos escolares de séptimo básico a segundo medio, a través de una mirada desde la comunicación y la educación. El objetivo es conocer el concepto de lectura crítica de medios que subyace en los textos escolares entregados por el Ministerio de Educación para, además, establecer los niveles de alfabetización mediática que proponen los contenidos y actividades insertos en estos recursos de aprendizaje. Los resultados nos permiten señalar que la metodología propuesta para la enseñanza de lectura crítica de medios en textos escolares apunta a una educación “a través” de los medios, predominando el nivel funcional instrumental de los medios en todos los textos escolares analizados.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2015-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/20610.24265/cian.2015.n5.14Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 251-268Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 251-2682304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206/182http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206/341Derechos de autor 2015 Ximena Ojeda Sánchez, Carlos Del Valle Rojas, Juan Del Valle Rojasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2062025-01-17T16:35:10Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication Lectura crítica de medios en textos escolares desde la comunicación educativa |
title |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication |
spellingShingle |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication Ojeda Sánchez, Ximena Critical Lecture of the Media Media Alphabetization Coursebooks Lectura crítica de medios Alfabetización mediática Textos escolares |
title_short |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication |
title_full |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication |
title_fullStr |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication |
title_full_unstemmed |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication |
title_sort |
Critical reading of media in school textbooks from the educational communication |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Ojeda Sánchez, Ximena Del Valle Rojas, Carlos Del Valle Rojas, Juan |
author |
Ojeda Sánchez, Ximena |
author_facet |
Ojeda Sánchez, Ximena Del Valle Rojas, Carlos Del Valle Rojas, Juan |
author_role |
author |
author2 |
Del Valle Rojas, Carlos Del Valle Rojas, Juan |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Critical Lecture of the Media Media Alphabetization Coursebooks Lectura crítica de medios Alfabetización mediática Textos escolares |
topic |
Critical Lecture of the Media Media Alphabetization Coursebooks Lectura crítica de medios Alfabetización mediática Textos escolares |
description |
This article focuses on the results of a research on the concept of critical reading of the media in school coursebooks from seventh grade in primary school to second grade in secondary school, by considering the point of view of the communication and educational areas. The aim is to know the concept of critical reading that is present in the coursebooks given by the Ministry of Education, in order to establish the levels of media alphabetization that are given by the several contents and activities inside the learning resources. The results indicates that the methodology proposed for the teaching of the media’s critical readings in coursebooks focuses on an education “through” the media, by emphasizing the functional and instrumental level of the media in all of the coursebooks that were analyzed. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206 10.24265/cian.2015.n5.14 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2015.n5.14 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206/182 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/206/341 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Ximena Ojeda Sánchez, Carlos Del Valle Rojas, Juan Del Valle Rojas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Ximena Ojeda Sánchez, Carlos Del Valle Rojas, Juan Del Valle Rojas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 5 (2015): Correspondences & analysis N°5 2015 (january - december); 251-268 Correspondencias & análisis; Núm. 5 (2015): Correspondencias & análisis N°5 2015 (enero - diciembre); 251-268 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845535755630280704 |
score |
12.655398 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).