Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima
Descripción del Articulo
In a context where digital media increases the proliferation of information, this research addresses media literacy as a possible solution to fake news. This article analyzes the relationship that fourth-year high school students from a school in Lima have with the media they interact with, in order...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/440 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | media competence media and information literacy information routines misinformation fake news students Peru competencia mediática alfabetización mediática e informacional rutinas informativas desinformación estudiantes Perú |
id |
REVCOA_d94eccb8f3216d927eedb9ccdca4261c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/440 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
spelling |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in LimaCompetencia mediática para identificar noticias falsas. Estudio de caso con estudiantes de cuarto de secundaria de un colegio en LimaGómez Rojas, Diana CarolinaMateus, Julio-CésarGómez Rojas, Diana CarolinaMateus, Julio-Césarmedia competencemedia and information literacyinformation routinesmisinformationfake newsstudentsPerucompetencia mediáticaalfabetización mediática e informacionalrutinas informativasdesinformaciónfake newsestudiantesPerúIn a context where digital media increases the proliferation of information, this research addresses media literacy as a possible solution to fake news. This article analyzes the relationship that fourth-year high school students from a school in Lima have with the media they interact with, in order to evaluate the degree of development of their media literacy. To do this, the CRAAP test was applied, which allows us to know the criteria they take into account when distinguishing a fake news story from a true one based on levels of currency, relevance, authorship, accuracy, and purpose of the text. As a result, the students evaluated false and true information very similarly, leading to the conclusion that they do not possess an adequate level of media literacy. Additionally, some clues are given to interpret the problem.En un contexto donde los medios digitales incrementan la proliferación de la información, esta investigación aborda la competencia mediática como una posible solución ante las fake news. Este artículo analiza la relación que tienen los estudiantes de cuarto año de secundaria de un colegio en Lima con los medios de comunicación con los que interactúan con el propósito de evaluar el grado de desarrollo de su competencia mediática. Para ello, se aplicó la prueba CRAAP, que permite conocer los criterios que tienen en cuenta al momento de distinguir una noticia falsa de una verdadera bajo niveles de actualidad, relevancia, autoría, precisión y propósito del texto. Como resultados, los estudiantes evaluaron de manera muy similar la información falsa y la verdadera, por lo que se concluye que no poseen un adecuado nivel de competencia mediática y se dan algunas pistas que permiten interpretar el problema.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/44010.24265/cian.2023.n17.01Correspondences & analysis; No. 17 (2023): Correspondences & analysis N°17 2023 (january - june); 13-42Correspondencias & análisis; Núm. 17 (2023): Correspondencias & análisis N°17 2023 (enero - junio); 13-422304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspaenghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/888http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/898http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/912http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/913http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/924http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/925Derechos de autor 2023 Diana Carolina Gómez Rojas, Julio-César Mateushttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4402025-01-17T15:51:29Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima Competencia mediática para identificar noticias falsas. Estudio de caso con estudiantes de cuarto de secundaria de un colegio en Lima |
title |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima |
spellingShingle |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima Gómez Rojas, Diana Carolina media competence media and information literacy information routines misinformation fake news students Peru competencia mediática alfabetización mediática e informacional rutinas informativas desinformación fake news estudiantes Perú |
title_short |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima |
title_full |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima |
title_fullStr |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima |
title_full_unstemmed |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima |
title_sort |
Media literacy to identify fake news. Case study with fourth-year high school students from a school in Lima |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Gómez Rojas, Diana Carolina Mateus, Julio-César Gómez Rojas, Diana Carolina Mateus, Julio-César |
author |
Gómez Rojas, Diana Carolina |
author_facet |
Gómez Rojas, Diana Carolina Mateus, Julio-César |
author_role |
author |
author2 |
Mateus, Julio-César |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
media competence media and information literacy information routines misinformation fake news students Peru competencia mediática alfabetización mediática e informacional rutinas informativas desinformación fake news estudiantes Perú |
topic |
media competence media and information literacy information routines misinformation fake news students Peru competencia mediática alfabetización mediática e informacional rutinas informativas desinformación fake news estudiantes Perú |
description |
In a context where digital media increases the proliferation of information, this research addresses media literacy as a possible solution to fake news. This article analyzes the relationship that fourth-year high school students from a school in Lima have with the media they interact with, in order to evaluate the degree of development of their media literacy. To do this, the CRAAP test was applied, which allows us to know the criteria they take into account when distinguishing a fake news story from a true one based on levels of currency, relevance, authorship, accuracy, and purpose of the text. As a result, the students evaluated false and true information very similarly, leading to the conclusion that they do not possess an adequate level of media literacy. Additionally, some clues are given to interpret the problem. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440 10.24265/cian.2023.n17.01 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2023.n17.01 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/888 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/898 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/912 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/913 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/924 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/440/925 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Diana Carolina Gómez Rojas, Julio-César Mateus http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Diana Carolina Gómez Rojas, Julio-César Mateus http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/xml application/zip audio/mpeg audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 17 (2023): Correspondences & analysis N°17 2023 (january - june); 13-42 Correspondencias & análisis; Núm. 17 (2023): Correspondencias & análisis N°17 2023 (enero - junio); 13-42 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841730687592300544 |
score |
12.873224 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).