From the formal and narrative characteristics to the artistic value of the fashion film: a proposal from the Fine Arts

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The fashion film is an audiovisual creation that is actively used in the Fashion Industry with the purpose of serving as a brand communication strategy. It is considered as a piece of branded content and its definition and characteristics are being established in the scientific field. The main objec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Garre Sánchez, Cristina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/437
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/437
Nivel de acceso:acceso abierto
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description The fashion film is an audiovisual creation that is actively used in the Fashion Industry with the purpose of serving as a brand communication strategy. It is considered as a piece of branded content and its definition and characteristics are being established in the scientific field. The main objective of this literature review is to bring together the knowledge generated on the characteristics of the fashion film in terms of its formal and narrative features. The secondary objective is to express the artistic value of the fashion film from an artistic perspective. The fashion film is not only a moving image, but also a moving plastic image, which involves the artistic-plastic value of artistic creation and composition.
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The fashion film is not only a moving image, but also a moving plastic image, which involves the artistic-plastic value of artistic creation and composition.El fashion film es una creación audiovisual que se emplea activamente en la Industria de la Moda con la finalidad de servir de estrategia de comunicación de marca. Se contempla como una pieza de branded content y su definición y características todavía se están estableciendo en los ámbitos científicos. El objetivo principal de esta revisión bibliográfica es aunar el conocimiento generado sobre los rasgos propios del fashion film en cuanto a sus características formales y narrativas. El objetivo secundario es plasmar el valor artístico del fashion film desde la perspectiva artística. El fashion film no solo es imagen en movimiento, sino que es imagen plástica en movimiento, ya que interviene el valor artístico-plástico propio de la creación y composición artística.Universidad San Martín de Porres. 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(2021-2022). Fashion film: tendencia mundial en comunicación. Cuaderno. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(100), 231-240. Arbaiza Rodriguez, F., & Huertas García, S. (2018). Comunicación publicitaria en la industria de la moda: branded content, el caso de los fashion films. Revista de comunicación, 1(17), 9-33. Atamara-Rojas, T., Robledo-Dioses, K., & Kam Arteaga, L. (2022). Branded content y marcas de moda de lujo: un estudio sobre la composición de los fashion films. Correspondencias & Análisis(15), 55-79. Caerols Mateo, R., & Horra Veldman, Y. d. (2015). Fórmulas creativas en la publicidad de moda. Un análisis de Madrid Fashion Film Festival y su impacto en las redes sociales. Prisma Social. Revista de ciencias sociales, 336-378. Ceccato, D. (2016). Cortos de moda, un género en auge. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(58), 23-34. Cenizo Ruiz-Bravo, C. (2022). La narrativa de marca en los fashion films de las marcas de lujo del sector moda durante la pandemia del COVID-19: análisis multivariable de su potencial comunicativo. Hipertext.net(24), 67-81. Díaz Soloaga, P., & García Guerrero, L. (2016). Fashion films as a new communication format to build fashion brands. Communication & Society, 29(2), 45-61. Garre Sánchez, C., Alemany Sánchez-Moscoso, V., & Prieto Dávila, P. R. (2020). Aproximación al concepto artístico posmoderno de fashion film: revisión bibliográfica. En J. Segarra-Saavedra, T. Hidalgo-Marí, & J. Herrero-Gutiérrez, Innovación y Comunicación: retos docentes para la transferencia del conocimiento (págs. 259-268). Madrid, España: Fragua. Guerrero González-Valerio, B., & González-Díez, L. (2019). El fashion film como nuevo elemento comunicativo en el mundo de la moda: el caso de Nina L'Eau, de Eugenio Recuenco. Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC, 20(20), 66-79. Joly, V. (2012). Arte, moda y consumo cultural. Cuaderno 39. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(39), 283-294. Jódar Marín, J. (2019). Caracterización del lenguaje audiovisual de los fashion films: realización y postproducción digital. Prisma Social(24), 135-152. Khan, N. (2012). Cutting the Fashion Body: Why the Fashion Image Is No Longer Still. Fashion Theory, 16(2), 235-250. León Sáez de Ybarra, J. L. (2011). Arte y Publicidad. Intersección y desencuentro. En J. L. Crespo Fajardo, Estudios sobre Arte y Comunicación Social (págs. 31-41). Tenerife: F. Drago. Andocopias S.L. López Aguilar, D. (2013). Los lenguajes artísticos y el contexto cultural como mediadores pedagógicos y sociales. Infancias Imágenes, 12(2), 48-59. Mijovic, N. (2013). Narrative form and the rhetoric of fashion in the promotional fashion film. Film, Fashion & Consumption, 2(2), 175-186. Peisajovich, S. (2022/2023). Fashion Film, entre el cine y la moda. Cuaderno 152. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(152), 85-92. Quiñones Urióstegui, Z. (2020). Sobre estética y moda. Publicación semestral, Magotzi Boletín Científico de Artes del IA, 8(16), 27-33. Ramos Serrano, M., & Pineda Cachero, A. (2009). El advertainment y las transformaciones de los formatos en el ámbito publicitario: el caso de los fashion films. V Congrés Internacional Comunicació i realitat (págs. 729-737). Barcelona: Facultat de Comunicació Blanquerna. Rees-Roberts, N. (2020). After fashion film: social video and brand content in the influencer economy. Journal of Visual Culture, 19(3), 405-421. Rogel del Hoyo, C. (2021). El fashion film como máximo exponente de branded content. Tesis doctoral: Universidad Complutense de Madrid, España. Rogel del Hoyo, C., & Marcos Molano, M. (2020). El branded content como estrategia (no) publicitaria. Pensar la Publicidad, 1(14), 65-75. Santagelo, M. J. (2020). Fashion film: vínculos intermediales entre la moda y los medios audiovisuales en el siglo XXI. CAIANA. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA)(17. Segundo semestre), 165-179. Spina, M. L. (2021/2022). La nueva trama de Burberry. Cuaderno 100. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(100), 201-215. Torregrosa, M., & Noguera, M. (2015). Los fashion films como relatos audiovisuales de marca. Moda en el entorno digital, 173-186. Uhlirova, M. (2014). The Fashion Film and the Photographic. Aperture, Fall (216), 58-60.Derechos de autor 2023 Cristina Garre Sánchezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/4372024-06-04T14:50:50Z
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