The red flashes of Folkmarketing Coca Cola's strategy with the Bolivian salteña
Descripción del Articulo
This article analyzes a case study that is part of the current of Folkcommunication and marketing. The romantic story created between a typical Bolivian food, the salteña, and the American drink, Coca Cola. This relationship arises from a communication strategy of the transnational, which responds t...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/425 |
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Nivel de acceso: | acceso abierto |
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The red flashes of Folkmarketing Coca Cola's strategy with the Bolivian salteña Los destellos rojos del Folkmarketing La estrategia de Coca Cola con la salteña boliviana |
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This article analyzes a case study that is part of the current of Folkcommunication and marketing. The romantic story created between a typical Bolivian food, the salteña, and the American drink, Coca Cola. This relationship arises from a communication strategy of the transnational, which responds to an appropriation of cultural aspects, which is not only developed in Bolivia, but also in other countries of the world. The article initially details some aspects related to the two main actors in this story, then describes the case, emphasizing the most outstanding communication aspects, to finally analyze all the elements in light of the concepts of folk communication and marketing. |
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The red flashes of Folkmarketing Coca Cola's strategy with the Bolivian salteñaLos destellos rojos del Folkmarketing La estrategia de Coca Cola con la salteña bolivianaCalvimontes Diaz, VanessaBoliviaComida tradicionalApropiación culturalFolkcomunicaciónThis article analyzes a case study that is part of the current of Folkcommunication and marketing. The romantic story created between a typical Bolivian food, the salteña, and the American drink, Coca Cola. This relationship arises from a communication strategy of the transnational, which responds to an appropriation of cultural aspects, which is not only developed in Bolivia, but also in other countries of the world. The article initially details some aspects related to the two main actors in this story, then describes the case, emphasizing the most outstanding communication aspects, to finally analyze all the elements in light of the concepts of folk communication and marketing.El presente artículo analiza un caso de estudio que se enmarca en la corriente de la Folkcomunicación y el marketing. La historia romántica creada entre una comida típicamente boliviana y callejera, la salteña, y la bebida americana, Coca Cola. Esta relación surge de una estrategia comunicacional de la transnacional, que responde a una apropiación de aspectos culturales, que no solamente se desarrolla en Bolivia, sino también en otros países del mundo. El artículo detalla inicialmente algunos aspectos relativos a los dos actores principales de esta historia, posteriormente describe el caso, desde sus inicios hasta la fecha, haciendo énfasis en los aspectos comunicacionales más destacados, para finalmente analizar todos estos elementos a la luz de los conceptos de la folkcomunicación y marketing.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/xmlapplication/zipaudio/mpegaudio/mpeghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/42510.24265/cian.2022.n16.04Correspondences & Analysis; No 16 (2022): Correspondences & analysis N°16 2022 (july - december); 83-110Correspondencias & análisis; Núm. 16 (2022): Correspondencias & análisis N°16 2022 (julio - diciembre); 83-1102304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspaenghttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/425/695http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/425/703http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/425/736http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/425/737http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/425/763http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/425/764/*ref*/Arauz, M. (2022, 20 de agosto) El Franco ascenso del negocio gastronómico. Visceral. Reseñas hechas con más paladar que pretensiones sobre propuestas gastronómicas en Bolivia. http://marcearauz.blogspot.com/2020/12/los-carritos-clandestinos-un-giro.html?q=carritos/*ref*/Arámbulo, P., lmeida, C., Cuéllar, J. y Belotto, A. (1995) La venta de alimentos en la vía pública en América Latina. Organización Panamericana de la Salud PAHO. https://iris.paho.org/handle/10665.2/15621/*ref*/Cajías, L (2012, 13 de marzo). La Coca Cola pudo ser boliviana. Eju,tv. https://eju.tv/2012/03/lacocacolapudoserboliviana/#:~:text=El%20farmac%C3%A9utico%20italiano%20Domenico%20Loirini,un%20jarabe%20para%20la%20tos./*ref*/Chilo, C. (2022, 25 de agosto). Coca-Cola celebra 80 años en Bolivia siendo la gaseosa más consumida en el país. 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The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 63(2), 135-146. https://doi.org/10.1111/j.0021-8529.2005.00190.x/*ref*/Zavala, W. (2013). Costumbres y tradiciones de Potosí: primera parte. Potosí: Gobierno Autónomo Municipal./*ref*/Ziff, B. y Rao, P. (1997). Borrowed Power: Essays on Cultural Appropriation. Rutgers University Press./*ref*/Zuccarino, M. (2010). “La Guerra del Chaco (1932-1935). Variables internas y externas, y la postura de la Argentina ante el conflicto”. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Tandil, Argentina.Derechos de autor 2022 Vanessa Calvimontes Diazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.ojs.correspondenciasyanalisis.com:article/4252023-08-14T16:08:02Z |
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