Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
Descripción del Articulo
This research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, al...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Correspondencias & Análisis |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/518 |
Enlace del recurso: | http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Twitter X journalist Latin America social media personal branding periodista Latinoamérica medios sociales marca personal |
id |
REVCOA_837bc11e2d51a91ec896ab41ba1a76a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/518 |
network_acronym_str |
REVCOA |
network_name_str |
Correspondencias & Análisis |
repository_id_str |
|
spelling |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding developmentTwitter/X como herramienta para periodistas latinoamericanos: formas de uso y desarrollo de marca personalAguilar Marrugo, Génesis SofíaVelásquez Alvis, Leonela SandrithCobos, Tania LucíaAguilar Marrugo, Génesis SofíaVelásquez Alvis, Leonela SandrithCobos, Tania LucíaTwitterXjournalistLatin Americasocial mediapersonal brandingTwitterXperiodistaLatinoaméricamedios socialesmarca personalThis research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, allowing for the identification of usage patterns and perceptions. The results indicate that, despite the advantages offered by the platform’s features, their adoption in journalistic practice remains low. Although journalists recognize the potential of these tools, their use is often sporadic or nonexistent. In contrast, there is a strong interest in strengthening professional identity and building a solid personal brand on Twitter/X prioritize publishing workrelated content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies. Journalists prioritize publishing work-related content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies to achieve this. These findings suggest that Twitter/X is perceived more as a channel for journalistic dissemination and selfpromotion than as a space for innovation in professional practice.Esta investigación analizó el uso que los periodistas latinoamericanos le dan a las funcionalidades de Twitter/X (hilos, encuestas, Spaces (Espacios), En directo, listas y temas) tanto en su ejercicio periodístico como en la construcción de su marca personal. Mediante una encuesta de enfoque mixto realizada entre junio y septiembre de 2023, se recopilaron 165 respuestas válidas, que identificaron patrones y percepciones de uso. Los resultados indicaron que, a pesar de las ventajas que ofrecen las funciones de la plataforma, su adopción en la práctica periodística es baja. Aunque los periodistas reconocen el potencial de estas herramientas, su uso sigue siendo esporádico o nulo en muchos casos. En contraste, se evidencia un alto interés por fortalecer su identidad profesional y construir una marca personal sólida en Twitter/ X. Para ello, priorizan la publicación de contenido laboral por encima de aspectos personales, estableciendo estrategias de visibilidad y posicionamiento profesional. Estos hallazgos sugieren que Twitter/X es percibida más como un canal de difusión y autopromoción periodística que como un espacio de innovación en el ejercicio de la profesión.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2025-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/51810.24265/cian.2025.n21.03Correspondences & analysis; No. 21 (2025): Correspondences & analysis N°21 2025 (january - june); 73-109Correspondencias & análisis; Núm. 21 (2025): Correspondencias & análisis N°21 2025 (enero - junio); 73-1092304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1079http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1087Derechos de autor 2025 Génesis Sofía Aguilar Marrugo, Leonela Sandrith Velásquez Alvis, Tania Lucía Coboshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5182025-07-03T15:27:02Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development Twitter/X como herramienta para periodistas latinoamericanos: formas de uso y desarrollo de marca personal |
title |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development |
spellingShingle |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development Aguilar Marrugo, Génesis Sofía X journalist Latin America social media personal branding X periodista Latinoamérica medios sociales marca personal |
title_short |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development |
title_full |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development |
title_fullStr |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development |
title_full_unstemmed |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development |
title_sort |
Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Aguilar Marrugo, Génesis Sofía Velásquez Alvis, Leonela Sandrith Cobos, Tania Lucía Aguilar Marrugo, Génesis Sofía Velásquez Alvis, Leonela Sandrith Cobos, Tania Lucía |
author |
Aguilar Marrugo, Génesis Sofía |
author_facet |
Aguilar Marrugo, Génesis Sofía Velásquez Alvis, Leonela Sandrith Cobos, Tania Lucía |
author_role |
author |
author2 |
Velásquez Alvis, Leonela Sandrith Cobos, Tania Lucía |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Twitter X journalist Latin America social media personal branding X periodista Latinoamérica medios sociales marca personal |
topic |
Twitter X journalist Latin America social media personal branding X periodista Latinoamérica medios sociales marca personal |
description |
This research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, allowing for the identification of usage patterns and perceptions. The results indicate that, despite the advantages offered by the platform’s features, their adoption in journalistic practice remains low. Although journalists recognize the potential of these tools, their use is often sporadic or nonexistent. In contrast, there is a strong interest in strengthening professional identity and building a solid personal brand on Twitter/X prioritize publishing workrelated content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies. Journalists prioritize publishing work-related content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies to achieve this. These findings suggest that Twitter/X is perceived more as a channel for journalistic dissemination and selfpromotion than as a space for innovation in professional practice. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-05-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518 10.24265/cian.2025.n21.03 |
url |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518 |
identifier_str_mv |
10.24265/cian.2025.n21.03 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1079 http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1087 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Correspondences & analysis; No. 21 (2025): Correspondences & analysis N°21 2025 (january - june); 73-109 Correspondencias & análisis; Núm. 21 (2025): Correspondencias & análisis N°21 2025 (enero - junio); 73-109 2304-2265 2224-235X reponame:Correspondencias & Análisis instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Correspondencias & Análisis |
collection |
Correspondencias & Análisis |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841730688739442688 |
score |
12.84232 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).