Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development

Descripción del Articulo

This research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, al...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Aguilar Marrugo, Génesis Sofía, Velásquez Alvis, Leonela Sandrith, Cobos, Tania Lucía
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Correspondencias & Análisis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/518
Enlace del recurso:http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Twitter
X
journalist
Latin America
social media
personal branding
periodista
Latinoamérica
medios sociales
marca personal
id REVCOA_837bc11e2d51a91ec896ab41ba1a76a7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/518
network_acronym_str REVCOA
network_name_str Correspondencias & Análisis
repository_id_str
spelling Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding developmentTwitter/X como herramienta para periodistas latinoamericanos: formas de uso y desarrollo de marca personalAguilar Marrugo, Génesis SofíaVelásquez Alvis, Leonela SandrithCobos, Tania LucíaAguilar Marrugo, Génesis SofíaVelásquez Alvis, Leonela SandrithCobos, Tania LucíaTwitterXjournalistLatin Americasocial mediapersonal brandingTwitterXperiodistaLatinoaméricamedios socialesmarca personalThis research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, allowing for the identification of usage patterns and perceptions. The results indicate that, despite the advantages offered by the platform’s features, their adoption in journalistic practice remains low. Although journalists recognize the potential of these tools, their use is often sporadic or nonexistent. In contrast, there is a strong interest in strengthening professional identity and building a solid personal brand on Twitter/X prioritize publishing workrelated content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies. Journalists prioritize publishing work-related content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies to achieve this. These findings suggest that Twitter/X is perceived more as a channel for journalistic dissemination and selfpromotion than as a space for innovation in professional practice.Esta investigación analizó el uso que los periodistas latinoamericanos le dan a las funcionalidades de Twitter/X (hilos, encuestas, Spaces (Espacios), En directo, listas y temas) tanto en su ejercicio periodístico como en la construcción de su marca personal. Mediante una encuesta de enfoque mixto realizada entre junio y septiembre de 2023, se recopilaron 165 respuestas válidas, que identificaron patrones y percepciones de uso. Los resultados indicaron que, a pesar de las ventajas que ofrecen las funciones de la plataforma, su adopción en la práctica periodística es baja. Aunque los periodistas reconocen el potencial de estas herramientas, su uso sigue siendo esporádico o nulo en muchos casos. En contraste, se evidencia un alto interés por fortalecer su identidad profesional y construir una marca personal sólida en Twitter/ X. Para ello, priorizan la publicación de contenido laboral por encima de aspectos  personales, estableciendo estrategias de visibilidad y posicionamiento profesional. Estos hallazgos sugieren que Twitter/X es percibida más como un canal de difusión y autopromoción periodística que como un espacio de innovación en el ejercicio de la profesión.Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación2025-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/51810.24265/cian.2025.n21.03Correspondences & analysis; No. 21 (2025): Correspondences & analysis N°21 2025 (january - june); 73-109Correspondencias & análisis; Núm. 21 (2025): Correspondencias & análisis N°21 2025 (enero - junio); 73-1092304-22652224-235Xreponame:Correspondencias & Análisisinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttp://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1079http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1087Derechos de autor 2025 Génesis Sofía Aguilar Marrugo, Leonela Sandrith Velásquez Alvis, Tania Lucía Coboshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5182025-07-03T15:27:02Z
dc.title.none.fl_str_mv Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
Twitter/X como herramienta para periodistas latinoamericanos: formas de uso y desarrollo de marca personal
title Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
spellingShingle Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
Aguilar Marrugo, Génesis Sofía
Twitter
X
journalist
Latin America
social media
personal branding
Twitter
X
periodista
Latinoamérica
medios sociales
marca personal
title_short Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
title_full Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
title_fullStr Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
title_full_unstemmed Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
title_sort Twitter/X as a tool for latin American Journalists: usage patterns and personal branding development
dc.creator.none.fl_str_mv Aguilar Marrugo, Génesis Sofía
Velásquez Alvis, Leonela Sandrith
Cobos, Tania Lucía
Aguilar Marrugo, Génesis Sofía
Velásquez Alvis, Leonela Sandrith
Cobos, Tania Lucía
author Aguilar Marrugo, Génesis Sofía
author_facet Aguilar Marrugo, Génesis Sofía
Velásquez Alvis, Leonela Sandrith
Cobos, Tania Lucía
author_role author
author2 Velásquez Alvis, Leonela Sandrith
Cobos, Tania Lucía
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Twitter
X
journalist
Latin America
social media
personal branding
Twitter
X
periodista
Latinoamérica
medios sociales
marca personal
topic Twitter
X
journalist
Latin America
social media
personal branding
Twitter
X
periodista
Latinoamérica
medios sociales
marca personal
description This research analyses how Latin American journalists use Twitter/X features (Threads, Polls, Spaces, Live, Lists, and Topics) in their journalistic practice and in developing their brand. Through a mixed-method survey conducted between June and September 2023, 165 valid responses were collected, allowing for the identification of usage patterns and perceptions. The results indicate that, despite the advantages offered by the platform’s features, their adoption in journalistic practice remains low. Although journalists recognize the potential of these tools, their use is often sporadic or nonexistent. In contrast, there is a strong interest in strengthening professional identity and building a solid personal brand on Twitter/X prioritize publishing workrelated content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies. Journalists prioritize publishing work-related content over personal aspects, implementing visibility and positioning strategies to achieve this. These findings suggest that Twitter/X is perceived more as a channel for journalistic dissemination and selfpromotion than as a space for innovation in professional practice.
publishDate 2025
dc.date.none.fl_str_mv 2025-05-22
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518
10.24265/cian.2025.n21.03
url http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518
identifier_str_mv 10.24265/cian.2025.n21.03
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1079
http://ojs.correspondenciasyanalisis.com/index.php/Journalcya/article/view/518/1087
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Martín de Porres. Escuela Profesional de Ciencias de la Comunicación. Instituto de Investigación
dc.source.none.fl_str_mv Correspondences & analysis; No. 21 (2025): Correspondences & analysis N°21 2025 (january - june); 73-109
Correspondencias & análisis; Núm. 21 (2025): Correspondencias & análisis N°21 2025 (enero - junio); 73-109
2304-2265
2224-235X
reponame:Correspondencias & Análisis
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Correspondencias & Análisis
collection Correspondencias & Análisis
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1841730688739442688
score 12.84232
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).