Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú
Descripción del Articulo
Objective: To determine the factors associated with desertion in a virtual course on disability developed in Peru. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and analytical study was carried out on physicians between 28 and 60 years of age working in different regions of Peru who particip...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Colegio Médico del Perú |
Repositorio: | Acta Médica Peruana |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:amp.cmp.org.pe:article/2947 |
Enlace del recurso: | https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/2947 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Deserción educativa Educación Médica Continua Brecha Digital Educación a Distancia Evaluación de la Discapacidad Educational Dropout Education, Medical, Continuing Digital Divide Education, Distance Disability Evaluation |
id |
REVCMP_ece333581696388ce9fb454471e95e36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:amp.cmp.org.pe:article/2947 |
network_acronym_str |
REVCMP |
network_name_str |
Acta Médica Peruana |
repository_id_str |
. |
dc.title.none.fl_str_mv |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú Factors associated with dropping out of the virtual course “Evaluation, Qualification and Certification of Persons with Disabilities” in Peru |
title |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú |
spellingShingle |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú Perales Salazar, Judith Deserción educativa Educación Médica Continua Brecha Digital Educación a Distancia Evaluación de la Discapacidad Educational Dropout Education, Medical, Continuing Digital Divide Education, Distance Disability Evaluation |
title_short |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú |
title_full |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú |
title_fullStr |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú |
title_full_unstemmed |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú |
title_sort |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en Perú |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Perales Salazar, Judith Santillana Vásquez, Pamela Janeth Botonero Sánchez, Vanessa Inés Perales Salazar, Judith Santillana Vásquez, Pamela Janeth Botonero Sánchez, Vanessa Inés |
author |
Perales Salazar, Judith |
author_facet |
Perales Salazar, Judith Santillana Vásquez, Pamela Janeth Botonero Sánchez, Vanessa Inés |
author_role |
author |
author2 |
Santillana Vásquez, Pamela Janeth Botonero Sánchez, Vanessa Inés |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Deserción educativa Educación Médica Continua Brecha Digital Educación a Distancia Evaluación de la Discapacidad Educational Dropout Education, Medical, Continuing Digital Divide Education, Distance Disability Evaluation |
topic |
Deserción educativa Educación Médica Continua Brecha Digital Educación a Distancia Evaluación de la Discapacidad Educational Dropout Education, Medical, Continuing Digital Divide Education, Distance Disability Evaluation |
description |
Objective: To determine the factors associated with desertion in a virtual course on disability developed in Peru. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and analytical study was carried out on physicians between 28 and 60 years of age working in different regions of Peru who participated in a virtual course organized in a National Rehabilitation Institute. Sociodemographic variables, factors that functioned as challenges and obstacles, and factors that functioned as support and satisfaction for attrition were evaluated. Results: 229 physicians participated, of whom 32 were dropouts and 197 were non-dropouts (115 men and 114 women), with an average age of 35 years. A statistically significant difference was found between the dropout and non-dropout groups in relation to age, health subsector, and marital status. Factors associated with attrition in the virtual course were age for the 36-43 group (probabilistic risk assessment [PRa]: 1.15; 95% CI: 1.04-11.60) and 44-51 (PRa: 1.19; 95% CI: 1.01-1.40), ESSALUD subsector (PRa: 1.34; 95% CI: 1.09-1.64) and working in the Armed Forces Health Services (PRa: 1.47; 95% CI: 1.10-1.93), and marital status “other” (PRa: 1.31; 95% CI: 1.08-1.57). Conclusions: There is a high frequency of attrition from the virtual course in the age groups 36 to 51, EsSalud subsector and marital status “other” amongst participants. When considering associated factors, there is a high frequency of attrition from the virtual course due to work overload and connectivity problems. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/2947 10.35663/amp.2024.413.2947 |
url |
https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/2947 |
identifier_str_mv |
10.35663/amp.2024.413.2947 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/2947/1920 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 ACTA MEDICA PERUANA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 ACTA MEDICA PERUANA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Médico del Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Colegio Médico del Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACTA MEDICA PERUANA; Vol. 41 No. 3 (2024): July - September; 183-92 ACTA MEDICA PERUANA; Vol. 41 Núm. 3 (2024): Julio - Setiembre; 183-92 1728-5917 1018-8800 reponame:Acta Médica Peruana instname:Colegio Médico del Perú instacron:CMP |
instname_str |
Colegio Médico del Perú |
instacron_str |
CMP |
institution |
CMP |
reponame_str |
Acta Médica Peruana |
collection |
Acta Médica Peruana |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843344791666950144 |
spelling |
Factores asociados a la deserción del curso virtual «Evaluación, Calificación y Certificación de la Persona con Discapacidad» en PerúFactors associated with dropping out of the virtual course “Evaluation, Qualification and Certification of Persons with Disabilities” in PeruPerales Salazar, JudithSantillana Vásquez, Pamela JanethBotonero Sánchez, Vanessa InésPerales Salazar, JudithSantillana Vásquez, Pamela JanethBotonero Sánchez, Vanessa InésDeserción educativaEducación Médica ContinuaBrecha DigitalEducación a DistanciaEvaluación de la DiscapacidadEducational DropoutEducation, Medical, ContinuingDigital DivideEducation, DistanceDisability EvaluationObjective: To determine the factors associated with desertion in a virtual course on disability developed in Peru. Materials and methods: A descriptive, cross-sectional and analytical study was carried out on physicians between 28 and 60 years of age working in different regions of Peru who participated in a virtual course organized in a National Rehabilitation Institute. Sociodemographic variables, factors that functioned as challenges and obstacles, and factors that functioned as support and satisfaction for attrition were evaluated. Results: 229 physicians participated, of whom 32 were dropouts and 197 were non-dropouts (115 men and 114 women), with an average age of 35 years. A statistically significant difference was found between the dropout and non-dropout groups in relation to age, health subsector, and marital status. Factors associated with attrition in the virtual course were age for the 36-43 group (probabilistic risk assessment [PRa]: 1.15; 95% CI: 1.04-11.60) and 44-51 (PRa: 1.19; 95% CI: 1.01-1.40), ESSALUD subsector (PRa: 1.34; 95% CI: 1.09-1.64) and working in the Armed Forces Health Services (PRa: 1.47; 95% CI: 1.10-1.93), and marital status “other” (PRa: 1.31; 95% CI: 1.08-1.57). Conclusions: There is a high frequency of attrition from the virtual course in the age groups 36 to 51, EsSalud subsector and marital status “other” amongst participants. When considering associated factors, there is a high frequency of attrition from the virtual course due to work overload and connectivity problems.Objetivo: conocer los factores asociados a la deserción en un curso virtual sobre discapacidad desarrollado en el Perú. Materiales y métodos: se realizó un estudio descriptivo, transversal y analítico en médicos entre 28 a 60 años que laboran en diferentes regiones del Perú, quienes participaron de un curso virtual organizado en un Instituto Nacional de Rehabilitación. Se evaluaron variables sociodemográficas, factores que funcionaron como desafíos y obstáculos, y factores que funcionaron como apoyo y satisfacción para la deserción. Resultados: participaron 229 médicos de los cuales 32 fueron desertores y 197 no desertores (115 hombres y 114 mujeres), con una edad promedio de 35 años. Se encontró diferencia estadísticamente significativa entre los grupos de deserción y no deserción con relación a la edad, subsector de salud, estado civil. Los factores asociados a la deserción en el curso virtual fueron la edad para el grupo de 36 a 43 (RPa: 1,15; IC95%: 1,04-11,60) y de 44 a 51 (RPa: 1,19; IC95%: 1,01-1,40); subsector EsSalud (RPa: 1,34; IC95%: 1,09-1,64) y Sanidad de las Fuerzas Armadas (RPa: 1,47; IC95%: 1,10-1,93); estado civil «otro» (RPa: 1,31; IC95%: 1,08-1,57). Conclusiones: existe una frecuencia elevada de deserción del curso virtual en los grupos de la edad de 36 a 51, subsector EsSalud y estado civil «otro» de los participantes. Factores asociados: existe una frecuencia elevada de deserción en el curso virtual por la sobrecarga laboral y problemas de conectividad.Colegio Médico del Perú2024-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/294710.35663/amp.2024.413.2947ACTA MEDICA PERUANA; Vol. 41 No. 3 (2024): July - September; 183-92ACTA MEDICA PERUANA; Vol. 41 Núm. 3 (2024): Julio - Setiembre; 183-921728-59171018-8800reponame:Acta Médica Peruanainstname:Colegio Médico del Perúinstacron:CMPspahttps://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/2947/1920Copyright (c) 2024 ACTA MEDICA PERUANAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:amp.cmp.org.pe:article/29472025-01-30T02:33:03Z |
score |
12.860346 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).