Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art

Descripción del Articulo

This paper aims to study the artistic references of Cesar Moro and the importance of his work in the development of Peruvian art. We know that Moro met the Symbolism proposal bequeathed by Jose Maria Eguren, in addition to be familiarized with the psychoanalysis in Lima before his trip to Paris, whe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Villegas, Fernando
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Academia Peruana de la Lengua
Repositorio:Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/666
Enlace del recurso:https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Cesar Moro
Peruvian art
symbolism
psychoanalysis
surrealism
abstraction
César Moro
arte peruano
simbolismo
psicoanálisis
surrealismo
abstracción
id REVAPL_e1851bf0df7274120084e569f23e438a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/666
network_acronym_str REVAPL
network_name_str Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
repository_id_str
spelling Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian artCésar Moro y la identidad en conflicto. Simbolismo, psicoanálisis, surrealismo y abstracción en el arte peruanoVillegas, FernandoCesar MoroPeruvian artsymbolismpsychoanalysissurrealismabstractionCésar Moroarte peruanosimbolismopsicoanálisissurrealismoabstracciónThis paper aims to study the artistic references of Cesar Moro and the importance of his work in the development of Peruvian art. We know that Moro met the Symbolism proposal bequeathed by Jose Maria Eguren, in addition to be familiarized with the psychoanalysis in Lima before his trip to Paris, where he would meet the surrealist group. It would be in the twenties when he displayed a proposal linked to the abstraction and Cubist geometry. Another important point of this article is to explore the identity of Moro through his art and his own representation: portraits and photographs. In both, there is a connection of how he assumes to be represented as in how he performed his works. He was born with the name of Alfredo Quispez Asin and he changed to Cesar Moro. The adoption of a new name implies the option to recognize himself as an artist forging a new identity whose creative vision is multiple. We will focus on how he wanted to be represented through portraits and photography. In this way, it is attempted to understand how he manifested an indisputable unit both in the creative process of the artist and in a written text and image.Se busca estudiar los referentes artísticos de César Moro y la importancia de su obra en el desarrollo del arte peruano. Sabemos que Moro conoció la propuesta simbolista legada por José María Eguren, además de familiarizarse con el psicoanálisis en Lima antes de su viaje a París, donde se encontrará con el grupo surrealista. Será en la década de los veinte que manifestará una propuesta vinculada a la abstracción y la geometría cubista. Otro punto importante de este artículo es explorar la identidad de Moro a través de su arte y su propia representación: retratos y fotografías. En ambos evidencia correspondencia tanto en cómo asume ser representado y en cómo realiza sus obras. Nacido con el nombre de Alfredo Quíspez Asín cambiaría su nombre por el de César Moro. La adopción de un nombre conlleva la opción de reconocerse artista, forja así una nueva identidad cuya mirada creativa es múltiple. Nos centraremos en cómo quiso ser representado a través del retrato y la fotografía. De este modo se busca entender cómo manifiesta una unidad indiscutible tanto en el proceso creativo del artista como en el texto escrito y la imagen.Academia Peruana de la Lengua2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/66610.46744/bapl.201701.003Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-902708-26440567-6002reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lenguainstname:Academia Peruana de la Lenguainstacron:APLspahttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666/577Derechos de autor 2017 Fernando Villegashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/6662021-09-06T15:12:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
César Moro y la identidad en conflicto. Simbolismo, psicoanálisis, surrealismo y abstracción en el arte peruano
title Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
spellingShingle Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
Villegas, Fernando
Cesar Moro
Peruvian art
symbolism
psychoanalysis
surrealism
abstraction
César Moro
arte peruano
simbolismo
psicoanálisis
surrealismo
abstracción
title_short Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
title_full Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
title_fullStr Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
title_full_unstemmed Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
title_sort Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
dc.creator.none.fl_str_mv Villegas, Fernando
author Villegas, Fernando
author_facet Villegas, Fernando
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Cesar Moro
Peruvian art
symbolism
psychoanalysis
surrealism
abstraction
César Moro
arte peruano
simbolismo
psicoanálisis
surrealismo
abstracción
topic Cesar Moro
Peruvian art
symbolism
psychoanalysis
surrealism
abstraction
César Moro
arte peruano
simbolismo
psicoanálisis
surrealismo
abstracción
description This paper aims to study the artistic references of Cesar Moro and the importance of his work in the development of Peruvian art. We know that Moro met the Symbolism proposal bequeathed by Jose Maria Eguren, in addition to be familiarized with the psychoanalysis in Lima before his trip to Paris, where he would meet the surrealist group. It would be in the twenties when he displayed a proposal linked to the abstraction and Cubist geometry. Another important point of this article is to explore the identity of Moro through his art and his own representation: portraits and photographs. In both, there is a connection of how he assumes to be represented as in how he performed his works. He was born with the name of Alfredo Quispez Asin and he changed to Cesar Moro. The adoption of a new name implies the option to recognize himself as an artist forging a new identity whose creative vision is multiple. We will focus on how he wanted to be represented through portraits and photography. In this way, it is attempted to understand how he manifested an indisputable unit both in the creative process of the artist and in a written text and image.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666
10.46744/bapl.201701.003
url https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666
identifier_str_mv 10.46744/bapl.201701.003
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666/577
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Fernando Villegas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Fernando Villegas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Academia Peruana de la Lengua
publisher.none.fl_str_mv Academia Peruana de la Lengua
dc.source.none.fl_str_mv Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90
2708-2644
0567-6002
reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
instname:Academia Peruana de la Lengua
instacron:APL
instname_str Academia Peruana de la Lengua
instacron_str APL
institution APL
reponame_str Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
collection Boletín de la Academia Peruana de la Lengua
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1843350520022958080
score 12.659675
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).