Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art
Descripción del Articulo
This paper aims to study the artistic references of Cesar Moro and the importance of his work in the development of Peruvian art. We know that Moro met the Symbolism proposal bequeathed by Jose Maria Eguren, in addition to be familiarized with the psychoanalysis in Lima before his trip to Paris, whe...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Academia Peruana de la Lengua |
Repositorio: | Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/666 |
Enlace del recurso: | https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Cesar Moro Peruvian art symbolism psychoanalysis surrealism abstraction César Moro arte peruano simbolismo psicoanálisis surrealismo abstracción |
id |
REVAPL_e1851bf0df7274120084e569f23e438a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/666 |
network_acronym_str |
REVAPL |
network_name_str |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
repository_id_str |
|
spelling |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian artCésar Moro y la identidad en conflicto. Simbolismo, psicoanálisis, surrealismo y abstracción en el arte peruanoVillegas, FernandoCesar MoroPeruvian artsymbolismpsychoanalysissurrealismabstractionCésar Moroarte peruanosimbolismopsicoanálisissurrealismoabstracciónThis paper aims to study the artistic references of Cesar Moro and the importance of his work in the development of Peruvian art. We know that Moro met the Symbolism proposal bequeathed by Jose Maria Eguren, in addition to be familiarized with the psychoanalysis in Lima before his trip to Paris, where he would meet the surrealist group. It would be in the twenties when he displayed a proposal linked to the abstraction and Cubist geometry. Another important point of this article is to explore the identity of Moro through his art and his own representation: portraits and photographs. In both, there is a connection of how he assumes to be represented as in how he performed his works. He was born with the name of Alfredo Quispez Asin and he changed to Cesar Moro. The adoption of a new name implies the option to recognize himself as an artist forging a new identity whose creative vision is multiple. We will focus on how he wanted to be represented through portraits and photography. In this way, it is attempted to understand how he manifested an indisputable unit both in the creative process of the artist and in a written text and image.Se busca estudiar los referentes artísticos de César Moro y la importancia de su obra en el desarrollo del arte peruano. Sabemos que Moro conoció la propuesta simbolista legada por José María Eguren, además de familiarizarse con el psicoanálisis en Lima antes de su viaje a París, donde se encontrará con el grupo surrealista. Será en la década de los veinte que manifestará una propuesta vinculada a la abstracción y la geometría cubista. Otro punto importante de este artículo es explorar la identidad de Moro a través de su arte y su propia representación: retratos y fotografías. En ambos evidencia correspondencia tanto en cómo asume ser representado y en cómo realiza sus obras. Nacido con el nombre de Alfredo Quíspez Asín cambiaría su nombre por el de César Moro. La adopción de un nombre conlleva la opción de reconocerse artista, forja así una nueva identidad cuya mirada creativa es múltiple. Nos centraremos en cómo quiso ser representado a través del retrato y la fotografía. De este modo se busca entender cómo manifiesta una unidad indiscutible tanto en el proceso creativo del artista como en el texto escrito y la imagen.Academia Peruana de la Lengua2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/66610.46744/bapl.201701.003Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-902708-26440567-6002reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lenguainstname:Academia Peruana de la Lenguainstacron:APLspahttps://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666/577Derechos de autor 2017 Fernando Villegashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.apl.org.pe:article/6662021-09-06T15:12:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art César Moro y la identidad en conflicto. Simbolismo, psicoanálisis, surrealismo y abstracción en el arte peruano |
title |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art |
spellingShingle |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art Villegas, Fernando Cesar Moro Peruvian art symbolism psychoanalysis surrealism abstraction César Moro arte peruano simbolismo psicoanálisis surrealismo abstracción |
title_short |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art |
title_full |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art |
title_fullStr |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art |
title_full_unstemmed |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art |
title_sort |
Cesar Moro and an identity in conflict. Symbolism, psychoanalysis, surrealism and abstraction of the Peruvian art |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Villegas, Fernando |
author |
Villegas, Fernando |
author_facet |
Villegas, Fernando |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Cesar Moro Peruvian art symbolism psychoanalysis surrealism abstraction César Moro arte peruano simbolismo psicoanálisis surrealismo abstracción |
topic |
Cesar Moro Peruvian art symbolism psychoanalysis surrealism abstraction César Moro arte peruano simbolismo psicoanálisis surrealismo abstracción |
description |
This paper aims to study the artistic references of Cesar Moro and the importance of his work in the development of Peruvian art. We know that Moro met the Symbolism proposal bequeathed by Jose Maria Eguren, in addition to be familiarized with the psychoanalysis in Lima before his trip to Paris, where he would meet the surrealist group. It would be in the twenties when he displayed a proposal linked to the abstraction and Cubist geometry. Another important point of this article is to explore the identity of Moro through his art and his own representation: portraits and photographs. In both, there is a connection of how he assumes to be represented as in how he performed his works. He was born with the name of Alfredo Quispez Asin and he changed to Cesar Moro. The adoption of a new name implies the option to recognize himself as an artist forging a new identity whose creative vision is multiple. We will focus on how he wanted to be represented through portraits and photography. In this way, it is attempted to understand how he manifested an indisputable unit both in the creative process of the artist and in a written text and image. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666 10.46744/bapl.201701.003 |
url |
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666 |
identifier_str_mv |
10.46744/bapl.201701.003 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.apl.org.pe/index.php/boletinapl/article/view/666/577 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Fernando Villegas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Fernando Villegas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Academia Peruana de la Lengua |
publisher.none.fl_str_mv |
Academia Peruana de la Lengua |
dc.source.none.fl_str_mv |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; No 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90 Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; Núm. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90 Boletín de la Academia Peruana de la Lengua; n. 62 (2017): Enero - Diciembre ; 71-90 2708-2644 0567-6002 reponame:Boletín de la Academia Peruana de la Lengua instname:Academia Peruana de la Lengua instacron:APL |
instname_str |
Academia Peruana de la Lengua |
instacron_str |
APL |
institution |
APL |
reponame_str |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
collection |
Boletín de la Academia Peruana de la Lengua |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1843350520022958080 |
score |
12.659675 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).