Business consulting para la empresa ME consultoría y comunicaciones S.A.C.

Descripción del Articulo

This research focused on the overall situation of ME Consultoría y Comunicaciones S.A.C. ("Why Not?") and its performance in the competitive digital advertising market in Peru. Since its founding in 2019, the company has grown through a creative approach and diversification in its services...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zapata Vera, Jonathan, Perez Araujo, Luis Miguel, Canevaro Sesarego, Pedro Fidel, Centeno Cucche, Yuliani Jane, Ortiz Pacheco, Carlos Junior
Formato: tesis de maestría
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Tesis
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:tesis.pucp.edu.pe:20.500.12404/30498
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Control de procesos--Mejoramiento
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description This research focused on the overall situation of ME Consultoría y Comunicaciones S.A.C. ("Why Not?") and its performance in the competitive digital advertising market in Peru. Since its founding in 2019, the company has grown through a creative approach and diversification in its services; however, it faces significant challenges, such as inadequate financial management, lack of qualified personnel, and an unfavorable work environment. Given this, using methodologies such as Design Thinking, it was identified that the lack of financial experience among leaders limited strategic decision-making. The cause analysis, carried out using the Ishikawa Diagram and the prioritization matrix, highlighted critical problems such as the lack of follow-up to financial reports and the need for specialized personnel. Various solutions were proposed, prioritizing the hiring of an external team and a Process Analyst. Given this, an implementation plan was developed with key activities, schedule, and budget. The expected results include both qualitative and quantitative improvements, highlighting greater operational efficiency and an increase in profitability. In view of this, the economic free cash flow obtained was S/ 8,237.58, an economic IRR of 28%, an economic B/C of 1.17 and an economic PR of 1.88. Likewise, the financial cash flow obtained was a financial NPV of S/ 7,414.90, a financial IRR of 35%, a financial B/C of 1.20 and a financial PR of 2.29. All of these data together show that the project is profitable and will bring economic benefits to the company.
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The cause analysis, carried out using the Ishikawa Diagram and the prioritization matrix, highlighted critical problems such as the lack of follow-up to financial reports and the need for specialized personnel. Various solutions were proposed, prioritizing the hiring of an external team and a Process Analyst. Given this, an implementation plan was developed with key activities, schedule, and budget. The expected results include both qualitative and quantitative improvements, highlighting greater operational efficiency and an increase in profitability. In view of this, the economic free cash flow obtained was S/ 8,237.58, an economic IRR of 28%, an economic B/C of 1.17 and an economic PR of 1.88. Likewise, the financial cash flow obtained was a financial NPV of S/ 7,414.90, a financial IRR of 35%, a financial B/C of 1.20 and a financial PR of 2.29. All of these data together show that the project is profitable and will bring economic benefits to the company.La presente investigación se centró en la situación general de ME Consultoría y Comunicaciones S.A.C. ("Why Not?") y su desempeño en el competitivo mercado de la publicidad digital en Perú. Desde su fundación en 2019, la compañía ha crecido a través de un enfoque creativo y una diversificación en sus servicios; sin embargo, enfrenta retos significativos, como una inadecuada gestión financiera, la falta de personal calificado y un clima laboral desfavorable. Ante ello, utilizando metodologías como el Design Thinking, se identificó que la falta de experiencia financiera entre los líderes limitaba la toma de decisiones estratégicas. El análisis de causas, realizado mediante el Diagrama de Ishikawa y la matriz de priorización, destacó problemas críticos como la falta de seguimiento a los reportes financieros y la necesidad de personal especializado. Se propusieron diversas soluciones, priorizando la contratación de un equipo externo y un Analista de Procesos. Ante esto, se desarrolló un plan de implementación con actividades clave, cronograma y presupuesto. Los resultados esperados incluyen mejoras tanto cualitativas como cuantitativas, destacando una mayor eficiencia operativa y un incremento en la rentabilidad. Ante ello, se obtuvo respecto al flujo de caja libre un VAN Económico de S/ 8,237.58, una TIR Económica de 28%, un B/C Económico de 1.17 y un PR Económico de 1.88. De igual forma, respecto al flujo de caja financiero se obtuvo VAN Financiero de S/ 7,414.90, TIR Financiera de 35%, un B/C Financiero de 1.20 y un PR Financiero 2.29. Todos estos datos en su conjunto, demuestran que el proyecto es rentable y traerá consigo beneficios económicos para la empresa.spaPontificia Universidad Católica del PerúPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Consultores de empresas--Planificación estratégicaAgencias publicitarias--Toma de decisionesControl de procesos--Mejoramientohttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.04Business consulting para la empresa ME consultoría y comunicaciones S.A.C.info:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:PUCP-Tesisinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPSUNEDUMaestro en Administración Estratégica de EmpresasMaestro en Dirección de Operaciones ProductivasMaestro en Finanzas Corporativas y Riesgo FinancieroMaestríaPontificia Universidad Católica del Perú. CENTRUMAdministración Estratégica de EmpresasDirección de Operaciones ProductivasFinanzas Corporativas y Riesgo Financiero09412483https://orcid.org/0000-0002-6374-80624390601746564667772799084568218444742051413307722107412357Veliz Palomino, Jose CarlosArana Barbier, Pablo JoseGuevara Sanchez, Daniel Eduardohttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestrohttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8905https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/b05d71d8-a056-49f8-b9f3-722c381fdc7a/download1f14487299a8a795dc379bc1df9968a0MD51falseAnonymousREADLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://tesis.pucp.edu.pe/bitstreams/bd3af289-a1db-4b0b-b0f7-011e08e147c4/downloadbb9bdc0b3349e4284e09149f943790b4MD52falseAnonymousREADORIGINALBusiness Consulting para la Empresa ME Consultoría Y Comunicaciones S.A.C..pdfTexto 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