GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
Descripción del Articulo
The objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre an...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad Privada de Pucallpa |
| Repositorio: | Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/116 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | organizadores gráficos producción de textos planificación |
| id |
2664-8105_e90fe77a272754a6d834784f3336fb4d |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:http://upp.edu.pe/revistas/index.php/RICCVA/oai:article/116 |
| network_acronym_str |
2664-8105 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
| spelling |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018ORGANIZADORES GRÁFICOS EN EL DESARROLLO DE LA PRODUCCIÓN DE TEXTOS EXPOSITIVOS EN ESTUDIANTES DEL IV CICLO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE LA I.E. 65058 EN EL DISTRITO DE MANANTAY -2018Dávila Talepcio, Judithorganizadores gráficosproducción de textosplanificaciónThe objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre and post test and control group, the sample consisted of 240 students, 124 students were the experimental group and 120 students were the control group, a test was used as an instrument text production that was applied as a pre and post test that was subjected to a process of validation and reliability, the results were: in the production texts in the pretest both the control group (51.67%) and experimental group ( 52.42%) were found in the Start level, while in the post test the experimental group (46.77) was found in achievement level and the control group (53.33%) was in process.The general conclusion was that the application of the graphic organizers in the post test significantly improved the production of expository texts in the students of the experimental group reaching the level of achievement, confirmed by the hypothesis test t> 0.05; Likewise, in the planning and textualization dimensions, the application of graphic organizers was significant t> 0.05. KEYWORDS: graphic organizers, text production, planning.El objetivo fue demostrar que la aplicación de los organizadores gráficos desarrolla la producción de textos expositivos en los estudiantes IV ciclo ( tercer y cuarto grado) de educación primaria de la I.E 65058 - 2018; el método de estudio fue explicativo, el diseño cuasi experimental con pre y post test y grupo control, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes, 124 estudiantes fueron el grupo experimental y 120 estudiantes fueron el grupo de control, se utilizó como instrumento una prueba de producción de textos que fue aplicada como pre y post test la misma que fue sometido a un proceso de validación y confiabilidad, los resultados fueron: en la producción textos en el pre test tanto el grupo control (51,67%)y grupo experimental (52,42%) se encontraron en nivel Inicio, mientras que en el post test el grupo experimental (46,77) se encontró en nivel logro y el grupo control (53,33%) en proceso. La conclusión general fue que la aplicación de los organizadores gráficos en el post test mejoro significativamente la producción de textos expositivos en los estudiantes del grupo experimental alcanzando el nivel de logro, confirmada por la prueba de hipótesis t> 0.05; así mismo en las dimensiones planificación y textualización la aplicación de organizadores gráficos fue significativa t> 0.05. PALABRAS CLAVE: organizadores gráficos, producción de textos, planificación.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/11610.37292/riccva.v3i03.116REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 3 No 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva AmazónicaREPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 3 Núm. 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica2664-81052517-960810.37292/riccva.v3i03reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116/10510.37292/riccva.v3i03.116.g105Derechos de autor 2019 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:10:18Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 ORGANIZADORES GRÁFICOS EN EL DESARROLLO DE LA PRODUCCIÓN DE TEXTOS EXPOSITIVOS EN ESTUDIANTES DEL IV CICLO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE LA I.E. 65058 EN EL DISTRITO DE MANANTAY -2018 |
| title |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 |
| spellingShingle |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 Dávila Talepcio, Judith organizadores gráficos producción de textos planificación |
| title_short |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 |
| title_full |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 |
| title_fullStr |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 |
| title_full_unstemmed |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 |
| title_sort |
GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Dávila Talepcio, Judith |
| author |
Dávila Talepcio, Judith |
| author_facet |
Dávila Talepcio, Judith |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
organizadores gráficos producción de textos planificación |
| topic |
organizadores gráficos producción de textos planificación |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre and post test and control group, the sample consisted of 240 students, 124 students were the experimental group and 120 students were the control group, a test was used as an instrument text production that was applied as a pre and post test that was subjected to a process of validation and reliability, the results were: in the production texts in the pretest both the control group (51.67%) and experimental group ( 52.42%) were found in the Start level, while in the post test the experimental group (46.77) was found in achievement level and the control group (53.33%) was in process.The general conclusion was that the application of the graphic organizers in the post test significantly improved the production of expository texts in the students of the experimental group reaching the level of achievement, confirmed by the hypothesis test t> 0.05; Likewise, in the planning and textualization dimensions, the application of graphic organizers was significant t> 0.05. KEYWORDS: graphic organizers, text production, planning. El objetivo fue demostrar que la aplicación de los organizadores gráficos desarrolla la producción de textos expositivos en los estudiantes IV ciclo ( tercer y cuarto grado) de educación primaria de la I.E 65058 - 2018; el método de estudio fue explicativo, el diseño cuasi experimental con pre y post test y grupo control, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes, 124 estudiantes fueron el grupo experimental y 120 estudiantes fueron el grupo de control, se utilizó como instrumento una prueba de producción de textos que fue aplicada como pre y post test la misma que fue sometido a un proceso de validación y confiabilidad, los resultados fueron: en la producción textos en el pre test tanto el grupo control (51,67%)y grupo experimental (52,42%) se encontraron en nivel Inicio, mientras que en el post test el grupo experimental (46,77) se encontró en nivel logro y el grupo control (53,33%) en proceso. La conclusión general fue que la aplicación de los organizadores gráficos en el post test mejoro significativamente la producción de textos expositivos en los estudiantes del grupo experimental alcanzando el nivel de logro, confirmada por la prueba de hipótesis t> 0.05; así mismo en las dimensiones planificación y textualización la aplicación de organizadores gráficos fue significativa t> 0.05. PALABRAS CLAVE: organizadores gráficos, producción de textos, planificación. |
| description |
The objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre and post test and control group, the sample consisted of 240 students, 124 students were the experimental group and 120 students were the control group, a test was used as an instrument text production that was applied as a pre and post test that was subjected to a process of validation and reliability, the results were: in the production texts in the pretest both the control group (51.67%) and experimental group ( 52.42%) were found in the Start level, while in the post test the experimental group (46.77) was found in achievement level and the control group (53.33%) was in process.The general conclusion was that the application of the graphic organizers in the post test significantly improved the production of expository texts in the students of the experimental group reaching the level of achievement, confirmed by the hypothesis test t> 0.05; Likewise, in the planning and textualization dimensions, the application of graphic organizers was significant t> 0.05. KEYWORDS: graphic organizers, text production, planning. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-06 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116 10.37292/riccva.v3i03.116 |
| url |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116 |
| identifier_str_mv |
10.37292/riccva.v3i03.116 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116/105 10.37292/riccva.v3i03.116.g105 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
| publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA |
| dc.source.none.fl_str_mv |
REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol 3 No 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 3 Núm. 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica 2664-8105 2517-9608 10.37292/riccva.v3i03 reponame:Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica instname:Universidad Privada de Pucallpa instacron:UPP |
| reponame_str |
Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
| collection |
Revista UPP - Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica |
| instname_str |
Universidad Privada de Pucallpa |
| instacron_str |
UPP |
| institution |
UPP |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701290895013314560 |
| score |
13.902549 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).