Research competences and learning styles in engineering students
Descripción del Articulo
The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 student...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad César Vallejo |
| Repositorio: | Revista UCV-HACER |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2150 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
2414-8695_ef98d58a06f286867681fe93b26034c7 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2150 |
| network_acronym_str |
2414-8695 |
| repository_id_str |
|
| network_name_str |
Revista UCV-HACER |
| spelling |
Research competences and learning styles in engineering studentsCompetencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de IngenieríaFARFÁN CÓRDOVA, MarlonREYES LÓPEZ, Flora AngélicaThe research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles. Keywords: learning styles, skills, research.La investigación determinó la relación entre las competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de fin de carrera de ingeniería civil de una universidad, y se aplicaron dos instrumentos, el test de estilos de aprendizaje de Felder y Soloman y el cuestionario de competencias investigativas. La población fue de 146 estudiantes, hombres y mujeres, de las experiencias curriculares de Proyecto de investigación y Desarrollo del proyecto de investigación, con una muestra de 25 mujeres y 81 varones. Resultó que el nivel de las competencias investigativas es alto para el 58.5% de los consultados y los estilos de aprendizaje que predominaron fueron activo moderado, reflexivo discreto, sensitivo moderado, intuitivo discreto, visual muy fuerte, verbal discreto, secuencial moderado y global discreto. El análisis de correlación bivariado Rho de Spearman como contraste de hipótesis permitió concluir que las competencias investigativas sólo se relacionan significativamente con los estilos de aprendizaje activo y reflexivo. Palabras clave: estilos de aprendizaje, habilidad, investigación.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/215010.18050/ucv-hacer.v8i2.2150UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-27UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-272414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150/1818Derechos de autor 2019 Marlon FARFÁN CÓRDOVA, Flora Angélica REYES LÓPEZhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Research competences and learning styles in engineering students Competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de Ingeniería |
| title |
Research competences and learning styles in engineering students |
| spellingShingle |
Research competences and learning styles in engineering students FARFÁN CÓRDOVA, Marlon |
| title_short |
Research competences and learning styles in engineering students |
| title_full |
Research competences and learning styles in engineering students |
| title_fullStr |
Research competences and learning styles in engineering students |
| title_full_unstemmed |
Research competences and learning styles in engineering students |
| title_sort |
Research competences and learning styles in engineering students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
FARFÁN CÓRDOVA, Marlon REYES LÓPEZ, Flora Angélica |
| author |
FARFÁN CÓRDOVA, Marlon |
| author_facet |
FARFÁN CÓRDOVA, Marlon REYES LÓPEZ, Flora Angélica |
| author_role |
author |
| author2 |
REYES LÓPEZ, Flora Angélica |
| author2_role |
author |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles. Keywords: learning styles, skills, research. La investigación determinó la relación entre las competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de fin de carrera de ingeniería civil de una universidad, y se aplicaron dos instrumentos, el test de estilos de aprendizaje de Felder y Soloman y el cuestionario de competencias investigativas. La población fue de 146 estudiantes, hombres y mujeres, de las experiencias curriculares de Proyecto de investigación y Desarrollo del proyecto de investigación, con una muestra de 25 mujeres y 81 varones. Resultó que el nivel de las competencias investigativas es alto para el 58.5% de los consultados y los estilos de aprendizaje que predominaron fueron activo moderado, reflexivo discreto, sensitivo moderado, intuitivo discreto, visual muy fuerte, verbal discreto, secuencial moderado y global discreto. El análisis de correlación bivariado Rho de Spearman como contraste de hipótesis permitió concluir que las competencias investigativas sólo se relacionan significativamente con los estilos de aprendizaje activo y reflexivo. Palabras clave: estilos de aprendizaje, habilidad, investigación. |
| description |
The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles. Keywords: learning styles, skills, research. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-27 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150 10.18050/ucv-hacer.v8i2.2150 |
| url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150 |
| identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v8i2.2150 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150/1818 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marlon FARFÁN CÓRDOVA, Flora Angélica REYES LÓPEZ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marlon FARFÁN CÓRDOVA, Flora Angélica REYES LÓPEZ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-27 UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-27 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v8i2 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
| reponame_str |
Revista UCV-HACER |
| collection |
Revista UCV-HACER |
| instname_str |
Universidad César Vallejo |
| instacron_str |
UCV |
| institution |
UCV |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701653000024489984 |
| score |
13.987529 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).