Research competences and learning styles in engineering students

Descripción del Articulo

The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 student...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: FARFÁN CÓRDOVA, Marlon, REYES LÓPEZ, Flora Angélica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2150
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_ef98d58a06f286867681fe93b26034c7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2150
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Research competences and learning styles in engineering studentsCompetencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de IngenieríaFARFÁN CÓRDOVA, MarlonREYES LÓPEZ, Flora AngélicaThe research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles. Keywords: learning styles, skills, research.La investigación determinó la relación entre las competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de fin de carrera de ingeniería civil de una universidad, y se aplicaron dos instrumentos, el test de estilos de aprendizaje de Felder y Soloman y el cuestionario de competencias investigativas. La población fue de 146 estudiantes, hombres y mujeres, de las experiencias curriculares de Proyecto de investigación y Desarrollo del proyecto de investigación, con una muestra de 25 mujeres y 81 varones. Resultó que el nivel de las competencias investigativas es alto para el 58.5% de los consultados y los estilos de aprendizaje que predominaron fueron activo moderado, reflexivo discreto, sensitivo moderado, intuitivo discreto, visual muy fuerte, verbal discreto, secuencial moderado y global discreto. El análisis de correlación bivariado Rho de Spearman como contraste de hipótesis permitió concluir que las competencias investigativas sólo se relacionan significativamente con los estilos de aprendizaje activo y reflexivo. Palabras clave: estilos de aprendizaje, habilidad, investigación.Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/215010.18050/ucv-hacer.v8i2.2150UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-27UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-272414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v8i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150/1818Derechos de autor 2019 Marlon FARFÁN CÓRDOVA, Flora Angélica REYES LÓPEZhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Research competences and learning styles in engineering students
Competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de Ingeniería
title Research competences and learning styles in engineering students
spellingShingle Research competences and learning styles in engineering students
FARFÁN CÓRDOVA, Marlon
title_short Research competences and learning styles in engineering students
title_full Research competences and learning styles in engineering students
title_fullStr Research competences and learning styles in engineering students
title_full_unstemmed Research competences and learning styles in engineering students
title_sort Research competences and learning styles in engineering students
dc.creator.none.fl_str_mv FARFÁN CÓRDOVA, Marlon
REYES LÓPEZ, Flora Angélica
author FARFÁN CÓRDOVA, Marlon
author_facet FARFÁN CÓRDOVA, Marlon
REYES LÓPEZ, Flora Angélica
author_role author
author2 REYES LÓPEZ, Flora Angélica
author2_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles. Keywords: learning styles, skills, research.
La investigación determinó la relación entre las competencias investigativas y estilos de aprendizaje en estudiantes de fin de carrera de ingeniería civil de una universidad, y se aplicaron dos instrumentos, el test de estilos de aprendizaje de Felder y Soloman y el cuestionario de competencias investigativas. La población fue de 146 estudiantes, hombres y mujeres, de las experiencias curriculares de Proyecto de investigación y Desarrollo del proyecto de investigación, con una muestra de 25 mujeres y 81 varones. Resultó que el nivel de las competencias investigativas es alto para el 58.5% de los consultados y los estilos de aprendizaje que predominaron fueron activo moderado, reflexivo discreto, sensitivo moderado, intuitivo discreto, visual muy fuerte, verbal discreto, secuencial moderado y global discreto. El análisis de correlación bivariado Rho de Spearman como contraste de hipótesis permitió concluir que las competencias investigativas sólo se relacionan significativamente con los estilos de aprendizaje activo y reflexivo. Palabras clave: estilos de aprendizaje, habilidad, investigación.
description The research determined the relationship between research competencies and learning styles in final-year students of civil engineering of a university, and applied two instruments, the Felder and Soloman learning styles test and the research competencies questionnaire. The population was 146 students, men and women, of the curricular experiences Research Project and Development of the Research Project; with a sample of 25 women and 81 men. It turned out that the level of research skills is high for 58.5% of respondents and the predominant learning styles were moderate active, reflective discreet, sensitive moderate, intuitive discreet, visual very strong, verbal discreet, sequential moderate and global discreet. The Spearman Rho bivariate correlation analysis as a hypothesis test allowed us to conclude that the research competencies are only significantly related to active and reflective learning styles. Keywords: learning styles, skills, research.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150
10.18050/ucv-hacer.v8i2.2150
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v8i2.2150
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/2150/1818
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Marlon FARFÁN CÓRDOVA, Flora Angélica REYES LÓPEZ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Marlon FARFÁN CÓRDOVA, Flora Angélica REYES LÓPEZ
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-27
UCV-HACER; Vol. 8 Núm. 2 (2019): Abril-Junio; 19-27
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v8i2
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701653000024489984
score 13.987529
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).