Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru

Descripción del Articulo

The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scien...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Zeña Quépuy, Carlos Natalio, Arévalo Chilón, Jorge Atila
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad César Vallejo
Repositorio:Revista UCV-HACER
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1615
Enlace del recurso:http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2414-8695_400b0f24a5e3bc5778b02aefc24aacfb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1615
network_acronym_str 2414-8695
repository_id_str
network_name_str Revista UCV-HACER
spelling Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in PeruModelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del PerúZeña Quépuy, Carlos NatalioArévalo Chilón, Jorge AtilaThe present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university.  Key words: Model, management, knowledge, leadership, quality, research, scientific, epistemology.  El presente trabajo surgió después del diagnóstico situacional y observación de la calidad de tesis y artículos científicos producidos en Pre y Post Grado en Universidades del país. Se trabajó con muestra representativa de 50 actores universitarios, que respondieron al cuestionario y permitió científicamente constatar la situación problemática. Se propuso un modelo de gestión del conocimiento basado en constructivismo pedagógico, currículo por competencias en universidades del país y en la gestión estratégica. Este modelo se constituye en esfuerzo educacional multidisciplinario, destinado a cambiar actitudes, valores, comportamientos y estructura de investigación científica, adaptada con nuevascoyunturas, t e c n o l o g í a s y d e s a f í o s e n l a Un i v e r s i d a d . Palabras claves: Modelo, gestión, conocimiento, liderazgo, calidad, investigación, científica,epistemología. Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/161510.18050/ucv-hacer.v5i2.1615UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 83UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 832414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v5i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1307http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1527Derechos de autor 2018 UCV-HACERhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
Modelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del Perú
title Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
spellingShingle Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
Zeña Quépuy, Carlos Natalio
title_short Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_full Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_fullStr Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_full_unstemmed Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
title_sort Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Zeña Quépuy, Carlos Natalio
Arévalo Chilón, Jorge Atila
author Zeña Quépuy, Carlos Natalio
author_facet Zeña Quépuy, Carlos Natalio
Arévalo Chilón, Jorge Atila
author_role author
author2 Arévalo Chilón, Jorge Atila
author2_role author
dc.description.none.fl_txt_mv The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university.  Key words: Model, management, knowledge, leadership, quality, research, scientific, epistemology.  
El presente trabajo surgió después del diagnóstico situacional y observación de la calidad de tesis y artículos científicos producidos en Pre y Post Grado en Universidades del país. Se trabajó con muestra representativa de 50 actores universitarios, que respondieron al cuestionario y permitió científicamente constatar la situación problemática. Se propuso un modelo de gestión del conocimiento basado en constructivismo pedagógico, currículo por competencias en universidades del país y en la gestión estratégica. Este modelo se constituye en esfuerzo educacional multidisciplinario, destinado a cambiar actitudes, valores, comportamientos y estructura de investigación científica, adaptada con nuevascoyunturas, t e c n o l o g í a s y d e s a f í o s e n l a Un i v e r s i d a d . Palabras claves: Modelo, gestión, conocimiento, liderazgo, calidad, investigación, científica,epistemología.
description The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university.  Key words: Model, management, knowledge, leadership, quality, research, scientific, epistemology.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615
10.18050/ucv-hacer.v5i2.1615
url http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615
identifier_str_mv 10.18050/ucv-hacer.v5i2.1615
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1307
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1527
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 UCV-HACER
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 UCV-HACER
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
publisher.none.fl_str_mv Universidad César Vallejo Campus Chiclayo
dc.source.none.fl_str_mv UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 83
UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 83
2414-8695
2305-8552
10.18050/ucv-hacer.v5i2
reponame:Revista UCV-HACER
instname:Universidad César Vallejo
instacron:UCV
reponame_str Revista UCV-HACER
collection Revista UCV-HACER
instname_str Universidad César Vallejo
instacron_str UCV
institution UCV
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701652999643856896
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).