Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru
Descripción del Articulo
The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scien...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revista UCV-HACER |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1615 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
id |
2414-8695_400b0f24a5e3bc5778b02aefc24aacfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1615 |
network_acronym_str |
2414-8695 |
repository_id_str |
|
network_name_str |
Revista UCV-HACER |
spelling |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in PeruModelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del PerúZeña Quépuy, Carlos NatalioArévalo Chilón, Jorge AtilaThe present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university. Key words: Model, management, knowledge, leadership, quality, research, scientific, epistemology. El presente trabajo surgió después del diagnóstico situacional y observación de la calidad de tesis y artículos científicos producidos en Pre y Post Grado en Universidades del país. Se trabajó con muestra representativa de 50 actores universitarios, que respondieron al cuestionario y permitió científicamente constatar la situación problemática. Se propuso un modelo de gestión del conocimiento basado en constructivismo pedagógico, currículo por competencias en universidades del país y en la gestión estratégica. Este modelo se constituye en esfuerzo educacional multidisciplinario, destinado a cambiar actitudes, valores, comportamientos y estructura de investigación científica, adaptada con nuevascoyunturas, t e c n o l o g í a s y d e s a f í o s e n l a Un i v e r s i d a d . Palabras claves: Modelo, gestión, conocimiento, liderazgo, calidad, investigación, científica,epistemología. Universidad César Vallejo Campus Chiclayo2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/161510.18050/ucv-hacer.v5i2.1615UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 83UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 832414-86952305-855210.18050/ucv-hacer.v5i2reponame:Revista UCV-HACERinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspaenghttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1307http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1527Derechos de autor 2018 UCV-HACERhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-04T16:05:35Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru Modelo de gestión del conocimiento para mejorar la calidad de investigación científica en universidades del Perú |
title |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
spellingShingle |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru Zeña Quépuy, Carlos Natalio |
title_short |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_full |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_fullStr |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_full_unstemmed |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
title_sort |
Model of knowledge management to improve the quality of scientific research in universities in Peru |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Zeña Quépuy, Carlos Natalio Arévalo Chilón, Jorge Atila |
author |
Zeña Quépuy, Carlos Natalio |
author_facet |
Zeña Quépuy, Carlos Natalio Arévalo Chilón, Jorge Atila |
author_role |
author |
author2 |
Arévalo Chilón, Jorge Atila |
author2_role |
author |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university. Key words: Model, management, knowledge, leadership, quality, research, scientific, epistemology. El presente trabajo surgió después del diagnóstico situacional y observación de la calidad de tesis y artículos científicos producidos en Pre y Post Grado en Universidades del país. Se trabajó con muestra representativa de 50 actores universitarios, que respondieron al cuestionario y permitió científicamente constatar la situación problemática. Se propuso un modelo de gestión del conocimiento basado en constructivismo pedagógico, currículo por competencias en universidades del país y en la gestión estratégica. Este modelo se constituye en esfuerzo educacional multidisciplinario, destinado a cambiar actitudes, valores, comportamientos y estructura de investigación científica, adaptada con nuevascoyunturas, t e c n o l o g í a s y d e s a f í o s e n l a Un i v e r s i d a d . Palabras claves: Modelo, gestión, conocimiento, liderazgo, calidad, investigación, científica,epistemología. |
description |
The present work arose after the situational diagnosis and observation of thesis quality and Scientific articles produced in Pre and Postgraduate in Universities of the country. We worked with a representative sample of 50 university actors, who answered the questionnaire and scientifically allowed to verify the problematic situation. A model of knowledge management based on pedagogical constructivism, curriculum by competences in universities of the country and in strategic management was proposed. This model constitutes a multidisciplinary educational effort, aimed at changing attitudes, values, behaviors and structure of scientific research, adapted with new conjunctures, technologies and challenges in the university. Key words: Model, management, knowledge, leadership, quality, research, scientific, epistemology. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615 10.18050/ucv-hacer.v5i2.1615 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615 |
identifier_str_mv |
10.18050/ucv-hacer.v5i2.1615 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1307 http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/UCV-HACER/article/view/1615/1527 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 UCV-HACER http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 UCV-HACER http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad César Vallejo Campus Chiclayo |
dc.source.none.fl_str_mv |
UCV HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 83 UCV-HACER; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Julio - diciembre; 76 - 83 2414-8695 2305-8552 10.18050/ucv-hacer.v5i2 reponame:Revista UCV-HACER instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
reponame_str |
Revista UCV-HACER |
collection |
Revista UCV-HACER |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701652999643856896 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).