Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015
Descripción del Articulo
Objective: Determine the relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice of the nursing students in a private university in Lima, 2015. Methodology: Quantity approach, nonexperimental design, transversal cut and correlational type. Sampling was non prob...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/175 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/175 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | : Clinical practice, treatment, nursing, nursing teachers practice, academic performance. Prácticas clínicas, trato, práctica del docente de enfermería y rendimiento académico. |
id |
2411-0094_b9c596957718c2965baf818867c824f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/175 |
network_acronym_str |
2411-0094 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
spelling |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015Trato del docente y el rendimiento académico en las prácticas clínicas de los estudiantes de enfermería de una Universidad Privada de Lima, 2015Mescua Fasanando, Katherine Calderón Tafur, Deysy Paredes Aguirre, Ángela : Clinical practice, treatment, nursing, nursing teachers practice, academic performance.Prácticas clínicas, trato, práctica del docente de enfermería y rendimiento académico.Objective: Determine the relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice of the nursing students in a private university in Lima, 2015. Methodology: Quantity approach, nonexperimental design, transversal cut and correlational type. Sampling was non probabilistic type intentional andthe sample was composed by 130 students of nursing. A questionnaire modified about “Treatment of nursingteacher” was used by Muñasqui. The registration of student’s grades was used to the academic performance.Results: The results indicate that there is a low inverse relationship between the treatment of the teacher and theacademic performance in clinical practices, (t= -.189; p<, 05) and is similar in dimensions of empathy (t= -.145;p<, 05) and respect (t=-.137; p<, 05), less in the communication dimension (t= -.129; p>, 05). According to thetreatment of teachers it was found 46.9% concerns a regular deal with inclination to wrong. On the other hand,51.5% presents a good academic performance, followed by a regular 37.7% and 10.8% excellent. Conclusion:There is a significant relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice for students of nursing. Objetivo: Determinar la relación entre el trato del docente y el rendimiento académico en las prácticas clínicas delos estudiantes de enfermería de una universidad privada de Lima, 2015. Metodología: El enfoque cuantitativo,de diseño no experimental, de corte transversal y de tipo correlacional. El muestreo fue no probabilístico detipo intencional y la muestra estuvo conformada por 130 estudiantes de enfermería. Se utilizó el cuestionariomodificado sobre “Trato del docente de enfermería” de Muñasqui y para el rendimiento académico se utilizó elregistro de notas de los estudiantes. Resultados: Los resultados indicaron que existe relación inversa baja entreel trato del docente y el rendimiento académico en las prácticas clínicas (t=-.189; p<,05), al igual que en lasdimensiones de empatía (t=-.145; p<,05) y respeto (t=-.137; p<,05), menos en la dimensión comunicación (t=-.129; p>,05). Respecto al trato del docente se encontró que el 46,9% es regular con inclinación a lo malo. Por otrolado, el 51,5% presentó un rendimiento académico bueno, seguido de un 37,7% regular y un 10,8% excelente.Conclusión: Existe relación significativa entre el trato del docente y el rendimiento académico en las prácticasclínicas de los estudiantes de enfermería. Universidad Peruana Unión2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/17510.17162/rccs.v9i1.175Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol 9 No 1 (2016): Revista Científica de Ciencias de la SaludRevista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud2411-00942306-060310.17162/rccs.v9i1reponame:Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Saludinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/175/184Derechos de autor 2019 Katherine Mescua Fasanando##common.commaListSeparator##Deysy Calderón Tafur##common.commaListSeparator## Ángela Paredes Aguirrehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-16T15:50:21Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 Trato del docente y el rendimiento académico en las prácticas clínicas de los estudiantes de enfermería de una Universidad Privada de Lima, 2015 |
title |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 |
spellingShingle |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 Mescua Fasanando, Katherine : Clinical practice, treatment, nursing, nursing teachers practice, academic performance. Prácticas clínicas, trato, práctica del docente de enfermería y rendimiento académico. |
title_short |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 |
title_full |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 |
title_fullStr |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 |
title_full_unstemmed |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 |
title_sort |
Treatment of the teacher and academic performance in clinical practice of the nursing students in a private University in Lima, 2015 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mescua Fasanando, Katherine Calderón Tafur, Deysy Paredes Aguirre, Ángela |
author |
Mescua Fasanando, Katherine |
author_facet |
Mescua Fasanando, Katherine Calderón Tafur, Deysy Paredes Aguirre, Ángela |
author_role |
author |
author2 |
Calderón Tafur, Deysy Paredes Aguirre, Ángela |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
: Clinical practice, treatment, nursing, nursing teachers practice, academic performance. Prácticas clínicas, trato, práctica del docente de enfermería y rendimiento académico. |
topic |
: Clinical practice, treatment, nursing, nursing teachers practice, academic performance. Prácticas clínicas, trato, práctica del docente de enfermería y rendimiento académico. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Objective: Determine the relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice of the nursing students in a private university in Lima, 2015. Methodology: Quantity approach, nonexperimental design, transversal cut and correlational type. Sampling was non probabilistic type intentional andthe sample was composed by 130 students of nursing. A questionnaire modified about “Treatment of nursingteacher” was used by Muñasqui. The registration of student’s grades was used to the academic performance.Results: The results indicate that there is a low inverse relationship between the treatment of the teacher and theacademic performance in clinical practices, (t= -.189; p<, 05) and is similar in dimensions of empathy (t= -.145;p<, 05) and respect (t=-.137; p<, 05), less in the communication dimension (t= -.129; p>, 05). According to thetreatment of teachers it was found 46.9% concerns a regular deal with inclination to wrong. On the other hand,51.5% presents a good academic performance, followed by a regular 37.7% and 10.8% excellent. Conclusion:There is a significant relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice for students of nursing. Objetivo: Determinar la relación entre el trato del docente y el rendimiento académico en las prácticas clínicas delos estudiantes de enfermería de una universidad privada de Lima, 2015. Metodología: El enfoque cuantitativo,de diseño no experimental, de corte transversal y de tipo correlacional. El muestreo fue no probabilístico detipo intencional y la muestra estuvo conformada por 130 estudiantes de enfermería. Se utilizó el cuestionariomodificado sobre “Trato del docente de enfermería” de Muñasqui y para el rendimiento académico se utilizó elregistro de notas de los estudiantes. Resultados: Los resultados indicaron que existe relación inversa baja entreel trato del docente y el rendimiento académico en las prácticas clínicas (t=-.189; p<,05), al igual que en lasdimensiones de empatía (t=-.145; p<,05) y respeto (t=-.137; p<,05), menos en la dimensión comunicación (t=-.129; p>,05). Respecto al trato del docente se encontró que el 46,9% es regular con inclinación a lo malo. Por otrolado, el 51,5% presentó un rendimiento académico bueno, seguido de un 37,7% regular y un 10,8% excelente.Conclusión: Existe relación significativa entre el trato del docente y el rendimiento académico en las prácticasclínicas de los estudiantes de enfermería. |
description |
Objective: Determine the relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice of the nursing students in a private university in Lima, 2015. Methodology: Quantity approach, nonexperimental design, transversal cut and correlational type. Sampling was non probabilistic type intentional andthe sample was composed by 130 students of nursing. A questionnaire modified about “Treatment of nursingteacher” was used by Muñasqui. The registration of student’s grades was used to the academic performance.Results: The results indicate that there is a low inverse relationship between the treatment of the teacher and theacademic performance in clinical practices, (t= -.189; p<, 05) and is similar in dimensions of empathy (t= -.145;p<, 05) and respect (t=-.137; p<, 05), less in the communication dimension (t= -.129; p>, 05). According to thetreatment of teachers it was found 46.9% concerns a regular deal with inclination to wrong. On the other hand,51.5% presents a good academic performance, followed by a regular 37.7% and 10.8% excellent. Conclusion:There is a significant relationship between the treatment of the teacher and academic performance in clinicalpractice for students of nursing. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/175 10.17162/rccs.v9i1.175 |
url |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/175 |
identifier_str_mv |
10.17162/rccs.v9i1.175 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/RCCS/article/view/175/184 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Katherine Mescua Fasanando##common.commaListSeparator##Deysy Calderón Tafur##common.commaListSeparator## Ángela Paredes Aguirre https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Katherine Mescua Fasanando##common.commaListSeparator##Deysy Calderón Tafur##common.commaListSeparator## Ángela Paredes Aguirre https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol 9 No 1 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Revista Científica de Ciencias de la Salud 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v9i1 reponame:Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
collection |
Revista UPEU - Revista Científica de Ciencias de la Salud |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701202259364282368 |
score |
13.927358 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).