Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students

Descripción del Articulo

The objective of this research work is to analyze the influence of collaborative activities on the learning of discourse markers in the students of the Language Comprehension and Production from a private university in Lima. It is an applied research with a quasi-experimental design, composed of exp...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Villar Revello, Erika María Villar Revello, Fuerte Tapia, Alejandra, Vertiz Osores, Joaquín, Gálvez Suárez, Eric, Arévalo Tuesta, José Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/250
Enlace del recurso:http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Collaborative work; learning; discourse makers
Trabajo colaborativo; aprendizaje; marcadores discursivos.
id 2310-4635_d1316882fa51ce8d918fee8391ccea41
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/250
network_acronym_str 2310-4635
network_name_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
spelling Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University StudentsActividades colaborativas en el aprendizaje de marcadores discursivos en estudiantes universitariosVillar Revello, Erika María Villar RevelloFuerte Tapia, AlejandraVertiz Osores, JoaquínGálvez Suárez, EricArévalo Tuesta, José AntonioCollaborative work; learning; discourse makersTrabajo colaborativo; aprendizaje; marcadores discursivos.The objective of this research work is to analyze the influence of collaborative activities on the learning of discourse markers in the students of the Language Comprehension and Production from a private university in Lima. It is an applied research with a quasi-experimental design, composed of experimental and control. For the collection of data, the Test on discourse markers was used. Likewise, a pretest measurement was carried out successively, and once the results were obtained, the workshop on collaborative activities, composed of 7 sessions, was conducted in the experimental group to then carry out the posttest measurements in both groups. The hypothesis testing was made with the Mann Whitney U test. The results showed that there was significant influence of the collaborative work on the learning of the discourse markers in the students that are object of study.El objetivo de la presente investigación es analizar la influencia de las actividades colaborativas en el aprendizaje de los marcadores discursivos en los estudiantes del curso Comprensión y Producción de Lenguaje de una universidad privada de Lima. Es una investigación aplicada con un diseño cuasi experimental, conformándose los grupos, experimental y control. Para la recolección de datos, se empleó la Prueba sobre marcadores discursivos. Asimismo, se efectuó sucesivamente una medición pre test, y obtenidos los resultados,  se aplicó el taller sobre actividades colaborativas, compuesto por 7 sesiones, en el grupo experimental, para luego efectuar las mediciones post test, en ambos grupos. La contrastación de hipótesis se efectuó con la prueba U de Mann Whitney. Los resultados mostraron que hubo influencia significativa del trabajo colaborativo sobre el aprendizaje de los marcadores discursivos en los estudiantes objeto de estudio.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2018-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/25010.20511/pyr2018.v6n2.250Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 607-629Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 607-629Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 607-6292310-46352307-799910.20511/pyr2018.v6n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/482http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/483http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/518http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/534Copyright (c) 2018 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:25Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
Actividades colaborativas en el aprendizaje de marcadores discursivos en estudiantes universitarios
title Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
spellingShingle Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
Villar Revello, Erika María Villar Revello
Collaborative work; learning; discourse makers
Trabajo colaborativo; aprendizaje; marcadores discursivos.
title_short Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
title_full Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
title_fullStr Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
title_full_unstemmed Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
title_sort Collaborative Activities in the Learning of Discourse Markers in University Students
dc.creator.none.fl_str_mv Villar Revello, Erika María Villar Revello
Fuerte Tapia, Alejandra
Vertiz Osores, Joaquín
Gálvez Suárez, Eric
Arévalo Tuesta, José Antonio
author Villar Revello, Erika María Villar Revello
author_facet Villar Revello, Erika María Villar Revello
Fuerte Tapia, Alejandra
Vertiz Osores, Joaquín
Gálvez Suárez, Eric
Arévalo Tuesta, José Antonio
author_role author
author2 Fuerte Tapia, Alejandra
Vertiz Osores, Joaquín
Gálvez Suárez, Eric
Arévalo Tuesta, José Antonio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.subject.none.fl_str_mv Collaborative work; learning; discourse makers
Trabajo colaborativo; aprendizaje; marcadores discursivos.
topic Collaborative work; learning; discourse makers
Trabajo colaborativo; aprendizaje; marcadores discursivos.
dc.description.none.fl_txt_mv The objective of this research work is to analyze the influence of collaborative activities on the learning of discourse markers in the students of the Language Comprehension and Production from a private university in Lima. It is an applied research with a quasi-experimental design, composed of experimental and control. For the collection of data, the Test on discourse markers was used. Likewise, a pretest measurement was carried out successively, and once the results were obtained, the workshop on collaborative activities, composed of 7 sessions, was conducted in the experimental group to then carry out the posttest measurements in both groups. The hypothesis testing was made with the Mann Whitney U test. The results showed that there was significant influence of the collaborative work on the learning of the discourse markers in the students that are object of study.
El objetivo de la presente investigación es analizar la influencia de las actividades colaborativas en el aprendizaje de los marcadores discursivos en los estudiantes del curso Comprensión y Producción de Lenguaje de una universidad privada de Lima. Es una investigación aplicada con un diseño cuasi experimental, conformándose los grupos, experimental y control. Para la recolección de datos, se empleó la Prueba sobre marcadores discursivos. Asimismo, se efectuó sucesivamente una medición pre test, y obtenidos los resultados,  se aplicó el taller sobre actividades colaborativas, compuesto por 7 sesiones, en el grupo experimental, para luego efectuar las mediciones post test, en ambos grupos. La contrastación de hipótesis se efectuó con la prueba U de Mann Whitney. Los resultados mostraron que hubo influencia significativa del trabajo colaborativo sobre el aprendizaje de los marcadores discursivos en los estudiantes objeto de estudio.
description The objective of this research work is to analyze the influence of collaborative activities on the learning of discourse markers in the students of the Language Comprehension and Production from a private university in Lima. It is an applied research with a quasi-experimental design, composed of experimental and control. For the collection of data, the Test on discourse markers was used. Likewise, a pretest measurement was carried out successively, and once the results were obtained, the workshop on collaborative activities, composed of 7 sessions, was conducted in the experimental group to then carry out the posttest measurements in both groups. The hypothesis testing was made with the Mann Whitney U test. The results showed that there was significant influence of the collaborative work on the learning of the discourse markers in the students that are object of study.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion



format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250
10.20511/pyr2018.v6n2.250
url http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250
identifier_str_mv 10.20511/pyr2018.v6n2.250
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/482
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/483
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/518
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/250/534
dc.rights.none.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
publisher.none.fl_str_mv Universidad San Ignacio de Loyola S.A.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 607-629
Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 607-629
Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 607-629
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2018.v6n2
reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
reponame_str Revista USIL - Propósitos y Representaciones
collection Revista USIL - Propósitos y Representaciones
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1684465318354747392
score 13.946272
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).