Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies
Descripción del Articulo
The production of knowledge is an essential element in graduate schools and it is considered that this process is very advanced when the student completes and defends his research thesis. However, a number of students fails to develop research skills and complete their thesis. The objective of this...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/252 |
Enlace del recurso: | http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Research competencies; tutorship; performance evaluation Competencias investigativas; tutoría; evaluación del desempeño. |
id |
2310-4635_9d3d0e8f73c94ae981e752557fbfcd2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.usil.edu.pe:article/252 |
network_acronym_str |
2310-4635 |
network_name_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
spelling |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research CompetenciesLa tutoría como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias de investigación en posgradoCruzata-Martínez, Alejandro Cruzata-MartínezBellido García, RobertoVelázquez-Tejeda, MiriamAlhuay-Quispe, JoelResearch competencies; tutorship; performance evaluationCompetencias investigativas; tutoría; evaluación del desempeño.The production of knowledge is an essential element in graduate schools and it is considered that this process is very advanced when the student completes and defends his research thesis. However, a number of students fails to develop research skills and complete their thesis. The objective of this proposal is to specify the roles and competencies required by the postgraduate tutor to achieve accompaniment and mediation in postgraduate students, promoting the organization of university tutorship and scientific research. A proposal that allows the strengthening of the research competencies in postgraduate students by means of the tutorship is raised. The proposal is based on the integrating model of the tutorship developed by Cruz, García and Abreu (2006), aimed at tutors and students who are developing their research theses at the graduate school.La producción de conocimiento es un elemento esencial en las escuelas de posgrado y se considera que este proceso está muy avanzado cuando el estudiante culmina y sustenta su tesis de investigación. Sin embargo, una cantidad de estudiantes no logra desarrollar las competencias investigativas y culminar la tesis. El objetivo de esta propuesta es precisar los roles y las competencias que demanda el tutor de posgrado para lograr realizar un acompañamiento y mediación en los estudiantes de posgrado, potenciando la articulación de la tutoría universitaria y la investigación científica. Se propone una propuesta que permita fortalecer las competencias investigativas en los estudiantes de posgrado por medio de la acción tutorial. La propuesta se basa en el modelo integrador de la tutoría desarrollado por Cruz, García y Abreu (2006), dirigidos a los tutores y estudiantes que se encuentran desarrollando sus tesis de investigación en la escuela de posgrado.Universidad San Ignacio de Loyola S.A.2018-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/25210.20511/pyr2018.v6n2.252Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 09-62Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 09-62Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 09-622310-46352307-799910.20511/pyr2018.v6n2reponame:Revista USIL - Propósitos y Representacionesinstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttp://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/491http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/460http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/498http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/522Copyright (c) 2018 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-08T18:35:31Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies La tutoría como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias de investigación en posgrado |
title |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies |
spellingShingle |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies Cruzata-Martínez, Alejandro Cruzata-Martínez Research competencies; tutorship; performance evaluation Competencias investigativas; tutoría; evaluación del desempeño. |
title_short |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies |
title_full |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies |
title_fullStr |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies |
title_full_unstemmed |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies |
title_sort |
Tutorship as a Pedagogical Strategy for the Development of Postgraduate Research Competencies |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cruzata-Martínez, Alejandro Cruzata-Martínez Bellido García, Roberto Velázquez-Tejeda, Miriam Alhuay-Quispe, Joel |
author |
Cruzata-Martínez, Alejandro Cruzata-Martínez |
author_facet |
Cruzata-Martínez, Alejandro Cruzata-Martínez Bellido García, Roberto Velázquez-Tejeda, Miriam Alhuay-Quispe, Joel |
author_role |
author |
author2 |
Bellido García, Roberto Velázquez-Tejeda, Miriam Alhuay-Quispe, Joel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.none.fl_str_mv |
Research competencies; tutorship; performance evaluation Competencias investigativas; tutoría; evaluación del desempeño. |
topic |
Research competencies; tutorship; performance evaluation Competencias investigativas; tutoría; evaluación del desempeño. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The production of knowledge is an essential element in graduate schools and it is considered that this process is very advanced when the student completes and defends his research thesis. However, a number of students fails to develop research skills and complete their thesis. The objective of this proposal is to specify the roles and competencies required by the postgraduate tutor to achieve accompaniment and mediation in postgraduate students, promoting the organization of university tutorship and scientific research. A proposal that allows the strengthening of the research competencies in postgraduate students by means of the tutorship is raised. The proposal is based on the integrating model of the tutorship developed by Cruz, García and Abreu (2006), aimed at tutors and students who are developing their research theses at the graduate school. La producción de conocimiento es un elemento esencial en las escuelas de posgrado y se considera que este proceso está muy avanzado cuando el estudiante culmina y sustenta su tesis de investigación. Sin embargo, una cantidad de estudiantes no logra desarrollar las competencias investigativas y culminar la tesis. El objetivo de esta propuesta es precisar los roles y las competencias que demanda el tutor de posgrado para lograr realizar un acompañamiento y mediación en los estudiantes de posgrado, potenciando la articulación de la tutoría universitaria y la investigación científica. Se propone una propuesta que permita fortalecer las competencias investigativas en los estudiantes de posgrado por medio de la acción tutorial. La propuesta se basa en el modelo integrador de la tutoría desarrollado por Cruz, García y Abreu (2006), dirigidos a los tutores y estudiantes que se encuentran desarrollando sus tesis de investigación en la escuela de posgrado. |
description |
The production of knowledge is an essential element in graduate schools and it is considered that this process is very advanced when the student completes and defends his research thesis. However, a number of students fails to develop research skills and complete their thesis. The objective of this proposal is to specify the roles and competencies required by the postgraduate tutor to achieve accompaniment and mediation in postgraduate students, promoting the organization of university tutorship and scientific research. A proposal that allows the strengthening of the research competencies in postgraduate students by means of the tutorship is raised. The proposal is based on the integrating model of the tutorship developed by Cruz, García and Abreu (2006), aimed at tutors and students who are developing their research theses at the graduate school. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-18 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252 10.20511/pyr2018.v6n2.252 |
url |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2018.v6n2.252 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/491 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/460 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/498 http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/252/522 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad San Ignacio de Loyola S.A. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 09-62 Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 09-62 Propósitos y Representaciones; Vol. 6, Núm. 2 (2018): Julio - Diciembre; 09-62 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2018.v6n2 reponame:Revista USIL - Propósitos y Representaciones instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
reponame_str |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
collection |
Revista USIL - Propósitos y Representaciones |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1684465319408566272 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).