STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES

Descripción del Articulo

Objective: To know the appreciation of the student on the work of the Peruvian scientific research universities medical undergraduate students of faculties of medicine of the Peru, 2016-2017. Methods: It is a multicentric, observational, descriptive and transversal study. It featured the participati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Nakandakari, Mayron D.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revista URP - Revista de la Facultad de Medicina Humana
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2337
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Medical research
Undergraduate medical education
Medical students
Peru
id 2308-0531_2dbb9f45cece826ea5d0ecb85ff39622
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2337
network_acronym_str 2308-0531
repository_id_str .
network_name_str Revista URP - Revista de la Facultad de Medicina Humana
spelling STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIESAPRECIACIÓN ESTUDIANTIL DE LA INVESTIGACIÓN MÉDICA EN PREGRADO. ESTUDIO MULTICÉNTRICO EN 19 UNIVERSIDADESNakandakari, Mayron D.Medical researchUndergraduate medical educationMedical studentsPeruObjective: To know the appreciation of the student on the work of the Peruvian scientific research universities medical undergraduate students of faculties of medicine of the Peru, 2016-2017. Methods: It is a multicentric, observational, descriptive and transversal study. It featured the participation of 400 medical students belonging to 19 faculties of medicine officially recognized by the Peruvian Association of faculties of Medicine (ASPEFAM). Applied sampling was not probabilistic. A validated by a study earlier, auto-applicative, anonymous, voluntary survey was used, and which underwent a pilot test. The collection was virtual and the analysis was descriptive. Results: Only 7,8% concerned that its faculty of medicine Yes supported research. Around 56% concerned do not feel sufficiently trained by their University to achieve the scientific publication in biomedical journals. And most they did appreciate that their universities do not encourage the seed research, do not have scientific internships and there is support for students to execute or carry out their thesis. Conclusions: The perceptions of the students about the work of universities in undergraduate scientific medical research, it was classified as "deficient" by the majority of the surveyed.Objetivo: Conocer la apreciación estudiantil sobre la labor de las universidades peruanas en la investigación científico médica de pregrado en estudiantes de facultades de medicina del Perú, 2016-2017. Métodos: El estudio fue de tipo multicéntrico, observacional, descriptivo, transversal. Se contó con la participación de 400 estudiantes de medicina pertenecientes a 19 facultades de medicina reconocidas oficialmente por la Asociación Peruana de Facultades de Medicina (ASPEFAM). El muestreo aplicado fue no probabilístico.Se utilizó una encuesta validada por un estudio anterior, autoaplicativa, anónima, voluntaria, y que fue sometida a una prueba piloto. La recolección fue virtual y el análisis realizado fue de tipo descriptivo. Resultados: De la población encuestada, solo el 7,8% refirió que su facultad de medicina sí apoyaba a la investigación. Alrededor del 56% refirió no sentirse suficientemente capacitado por su universidad para lograr la publicación científica en revistas biomédicas. Y en su gran mayoría hicieron apreciar que en sus universidades no se fomentan los semilleros en investigación, no cuentan con pasantías científicas y no existe apoyo para que los estudiantes ejecuten o realicen sus tesis. Conclusión: Las apreciación de los estudiantes entorno al trabajo que vienen haciendo las universidades y/o facultades de medicina en la investigación científico médica de pregrado, fue catalogada como “deficiente” por la mayoría de los encuestados.Universidad Ricardo Palma2019-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/233710.25176/RFMH.v19i4.2337Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol 19 No 4 (2019): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 1Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 19 Núm. 4 (2019): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 12308-05311814-5469reponame:Revista URP - Revista de la Facultad de Medicina Humanainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspaenghttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2396http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2443http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2356http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2359info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-02T16:10:20Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
APRECIACIÓN ESTUDIANTIL DE LA INVESTIGACIÓN MÉDICA EN PREGRADO. ESTUDIO MULTICÉNTRICO EN 19 UNIVERSIDADES
title STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
spellingShingle STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
Nakandakari, Mayron D.
Medical research
Undergraduate medical education
Medical students
Peru
title_short STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
title_full STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
title_fullStr STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
title_full_unstemmed STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
title_sort STUDENT APPRECIATION OF MEDICAL RESEARCH IN UNDERGRADUATE. MULTICENTER STUDY IN 19 UNIVERSITIES
dc.creator.none.fl_str_mv Nakandakari, Mayron D.
author Nakandakari, Mayron D.
author_facet Nakandakari, Mayron D.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Medical research
Undergraduate medical education
Medical students
Peru
topic Medical research
Undergraduate medical education
Medical students
Peru
dc.description.none.fl_txt_mv Objective: To know the appreciation of the student on the work of the Peruvian scientific research universities medical undergraduate students of faculties of medicine of the Peru, 2016-2017. Methods: It is a multicentric, observational, descriptive and transversal study. It featured the participation of 400 medical students belonging to 19 faculties of medicine officially recognized by the Peruvian Association of faculties of Medicine (ASPEFAM). Applied sampling was not probabilistic. A validated by a study earlier, auto-applicative, anonymous, voluntary survey was used, and which underwent a pilot test. The collection was virtual and the analysis was descriptive. Results: Only 7,8% concerned that its faculty of medicine Yes supported research. Around 56% concerned do not feel sufficiently trained by their University to achieve the scientific publication in biomedical journals. And most they did appreciate that their universities do not encourage the seed research, do not have scientific internships and there is support for students to execute or carry out their thesis. Conclusions: The perceptions of the students about the work of universities in undergraduate scientific medical research, it was classified as "deficient" by the majority of the surveyed.
Objetivo: Conocer la apreciación estudiantil sobre la labor de las universidades peruanas en la investigación científico médica de pregrado en estudiantes de facultades de medicina del Perú, 2016-2017. Métodos: El estudio fue de tipo multicéntrico, observacional, descriptivo, transversal. Se contó con la participación de 400 estudiantes de medicina pertenecientes a 19 facultades de medicina reconocidas oficialmente por la Asociación Peruana de Facultades de Medicina (ASPEFAM). El muestreo aplicado fue no probabilístico.Se utilizó una encuesta validada por un estudio anterior, autoaplicativa, anónima, voluntaria, y que fue sometida a una prueba piloto. La recolección fue virtual y el análisis realizado fue de tipo descriptivo. Resultados: De la población encuestada, solo el 7,8% refirió que su facultad de medicina sí apoyaba a la investigación. Alrededor del 56% refirió no sentirse suficientemente capacitado por su universidad para lograr la publicación científica en revistas biomédicas. Y en su gran mayoría hicieron apreciar que en sus universidades no se fomentan los semilleros en investigación, no cuentan con pasantías científicas y no existe apoyo para que los estudiantes ejecuten o realicen sus tesis. Conclusión: Las apreciación de los estudiantes entorno al trabajo que vienen haciendo las universidades y/o facultades de medicina en la investigación científico médica de pregrado, fue catalogada como “deficiente” por la mayoría de los encuestados.
description Objective: To know the appreciation of the student on the work of the Peruvian scientific research universities medical undergraduate students of faculties of medicine of the Peru, 2016-2017. Methods: It is a multicentric, observational, descriptive and transversal study. It featured the participation of 400 medical students belonging to 19 faculties of medicine officially recognized by the Peruvian Association of faculties of Medicine (ASPEFAM). Applied sampling was not probabilistic. A validated by a study earlier, auto-applicative, anonymous, voluntary survey was used, and which underwent a pilot test. The collection was virtual and the analysis was descriptive. Results: Only 7,8% concerned that its faculty of medicine Yes supported research. Around 56% concerned do not feel sufficiently trained by their University to achieve the scientific publication in biomedical journals. And most they did appreciate that their universities do not encourage the seed research, do not have scientific internships and there is support for students to execute or carry out their thesis. Conclusions: The perceptions of the students about the work of universities in undergraduate scientific medical research, it was classified as "deficient" by the majority of the surveyed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337
10.25176/RFMH.v19i4.2337
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337
identifier_str_mv 10.25176/RFMH.v19i4.2337
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2396
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2443
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2356
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2337/2359
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol 19 No 4 (2019): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 1
Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 19 Núm. 4 (2019): Revista de la Facultad de Medicina Humana; 1
2308-0531
1814-5469
reponame:Revista URP - Revista de la Facultad de Medicina Humana
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
reponame_str Revista URP - Revista de la Facultad de Medicina Humana
collection Revista URP - Revista de la Facultad de Medicina Humana
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701472110809972736
score 13.959364
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).