Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability

Descripción del Articulo

The influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducin...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sánchez Gómez, Martín, Roures, Adriana, Flor Arasil, Patricia, Bresó, Edgar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/648
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Childhood
child development
emotional intelligence
intervention
social exclusion
infancia
desarrollo infantil
inteligencia emocional
intervención
exclusión social
id 2304-0335_d676962f9b55e7173136a4dd9cfda4be
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/648
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerabilityPropuesta de intervención para el desarrollo de la inteligencia emocional en menores en situación de riesgo y vulnerabilidad socialSánchez Gómez, MartínRoures, AdrianaFlor Arasil, PatriciaBresó, EdgarChildhoodchild developmentemotional intelligenceinterventionsocial exclusioninfanciadesarrollo infantilinteligencia emocionalintervenciónexclusión socialThe influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducing the risk factors of social vulnerability. The main objective of this paper is to create a program to develop emotional abilities in children between 6 and 12 years old, that live in risk of social exclusion and social vulnerability. This program is carried our throughout 13 sessions of 90 minutes each. The main contents that are included in the program are the key components of Emotional Intelligence proposed in the theoretical model of Mayer and Salovey: perception and expression of emotions, emotional facilitation, understanding and analyzing emotions, and regulation of emotions. Finally, a way to evaluate the impact of the program is proposed. Besides the work done, many advances are still needed to be made to improve the situation of risk and social vulnerability in this group population.Recientes investigaciones han expuesto la relación entre vivir situaciones de vulnerabilidad social y padecer consecuencias negativas, especialmente en la población más joven. No obstante, diferentes estudios afirman la existencia de factores protectores, entre ellos la inteligencia emocional (IE), los cuales pueden jugar un papel clave a la hora de reducir los efectos negativos de vivir en esta situación. El objetivo principal de este trabajo fue desarrollar un programa de intervención para mejorar las habilidades emocionales en niños y niñas de entre 6 y 12 años en situación de riesgo de exclusión y vulnerabilidad social. El programa formativo se desarrolla durante 13 sesiones de hora y media. En él se trabaja la mejora de los componentes básicos de la IE propuestos en el modelo teórico de Mayer y Salovey, es decir, percepción y expresión, facilitación, comprensión y regulación emocional. Finalmente, se plantean las implicaciones prácticas que puede tener su uso y los avances necesarios para mejorar la adaptación de este grupo poblacional cuando experimentan una situación de riesgo y vulnerabilidad social.Universidad Peruana Unión2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/64810.17162/au.v11i2.648Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 194 - 2132304-03352225-713610.17162/au.v11i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/745https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/755Derechos de autor 2021 Martín Sánchez Gómez, Adriana Roures, Patricia Flor Arasil, Edgar Bresóhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
Propuesta de intervención para el desarrollo de la inteligencia emocional en menores en situación de riesgo y vulnerabilidad social
title Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
spellingShingle Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
Sánchez Gómez, Martín
Childhood
child development
emotional intelligence
intervention
social exclusion
infancia
desarrollo infantil
inteligencia emocional
intervención
exclusión social
title_short Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
title_full Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
title_fullStr Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
title_full_unstemmed Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
title_sort Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
dc.creator.none.fl_str_mv Sánchez Gómez, Martín
Roures, Adriana
Flor Arasil, Patricia
Bresó, Edgar
author Sánchez Gómez, Martín
author_facet Sánchez Gómez, Martín
Roures, Adriana
Flor Arasil, Patricia
Bresó, Edgar
author_role author
author2 Roures, Adriana
Flor Arasil, Patricia
Bresó, Edgar
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Childhood
child development
emotional intelligence
intervention
social exclusion
infancia
desarrollo infantil
inteligencia emocional
intervención
exclusión social
topic Childhood
child development
emotional intelligence
intervention
social exclusion
infancia
desarrollo infantil
inteligencia emocional
intervención
exclusión social
dc.description.none.fl_txt_mv The influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducing the risk factors of social vulnerability. The main objective of this paper is to create a program to develop emotional abilities in children between 6 and 12 years old, that live in risk of social exclusion and social vulnerability. This program is carried our throughout 13 sessions of 90 minutes each. The main contents that are included in the program are the key components of Emotional Intelligence proposed in the theoretical model of Mayer and Salovey: perception and expression of emotions, emotional facilitation, understanding and analyzing emotions, and regulation of emotions. Finally, a way to evaluate the impact of the program is proposed. Besides the work done, many advances are still needed to be made to improve the situation of risk and social vulnerability in this group population.
Recientes investigaciones han expuesto la relación entre vivir situaciones de vulnerabilidad social y padecer consecuencias negativas, especialmente en la población más joven. No obstante, diferentes estudios afirman la existencia de factores protectores, entre ellos la inteligencia emocional (IE), los cuales pueden jugar un papel clave a la hora de reducir los efectos negativos de vivir en esta situación. El objetivo principal de este trabajo fue desarrollar un programa de intervención para mejorar las habilidades emocionales en niños y niñas de entre 6 y 12 años en situación de riesgo de exclusión y vulnerabilidad social. El programa formativo se desarrolla durante 13 sesiones de hora y media. En él se trabaja la mejora de los componentes básicos de la IE propuestos en el modelo teórico de Mayer y Salovey, es decir, percepción y expresión, facilitación, comprensión y regulación emocional. Finalmente, se plantean las implicaciones prácticas que puede tener su uso y los avances necesarios para mejorar la adaptación de este grupo poblacional cuando experimentan una situación de riesgo y vulnerabilidad social.
description The influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducing the risk factors of social vulnerability. The main objective of this paper is to create a program to develop emotional abilities in children between 6 and 12 years old, that live in risk of social exclusion and social vulnerability. This program is carried our throughout 13 sessions of 90 minutes each. The main contents that are included in the program are the key components of Emotional Intelligence proposed in the theoretical model of Mayer and Salovey: perception and expression of emotions, emotional facilitation, understanding and analyzing emotions, and regulation of emotions. Finally, a way to evaluate the impact of the program is proposed. Besides the work done, many advances are still needed to be made to improve the situation of risk and social vulnerability in this group population.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648
10.17162/au.v11i2.648
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648
identifier_str_mv 10.17162/au.v11i2.648
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/745
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/755
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Martín Sánchez Gómez, Adriana Roures, Patricia Flor Arasil, Edgar Bresó
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Martín Sánchez Gómez, Adriana Roures, Patricia Flor Arasil, Edgar Bresó
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 194 - 213
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v11i2
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200634414366720
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).