Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability
Descripción del Articulo
The influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducin...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/648 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Childhood child development emotional intelligence intervention social exclusion infancia desarrollo infantil inteligencia emocional intervención exclusión social |
id |
2304-0335_d676962f9b55e7173136a4dd9cfda4be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/648 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerabilityPropuesta de intervención para el desarrollo de la inteligencia emocional en menores en situación de riesgo y vulnerabilidad socialSánchez Gómez, MartínRoures, AdrianaFlor Arasil, PatriciaBresó, EdgarChildhoodchild developmentemotional intelligenceinterventionsocial exclusioninfanciadesarrollo infantilinteligencia emocionalintervenciónexclusión socialThe influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducing the risk factors of social vulnerability. The main objective of this paper is to create a program to develop emotional abilities in children between 6 and 12 years old, that live in risk of social exclusion and social vulnerability. This program is carried our throughout 13 sessions of 90 minutes each. The main contents that are included in the program are the key components of Emotional Intelligence proposed in the theoretical model of Mayer and Salovey: perception and expression of emotions, emotional facilitation, understanding and analyzing emotions, and regulation of emotions. Finally, a way to evaluate the impact of the program is proposed. Besides the work done, many advances are still needed to be made to improve the situation of risk and social vulnerability in this group population.Recientes investigaciones han expuesto la relación entre vivir situaciones de vulnerabilidad social y padecer consecuencias negativas, especialmente en la población más joven. No obstante, diferentes estudios afirman la existencia de factores protectores, entre ellos la inteligencia emocional (IE), los cuales pueden jugar un papel clave a la hora de reducir los efectos negativos de vivir en esta situación. El objetivo principal de este trabajo fue desarrollar un programa de intervención para mejorar las habilidades emocionales en niños y niñas de entre 6 y 12 años en situación de riesgo de exclusión y vulnerabilidad social. El programa formativo se desarrolla durante 13 sesiones de hora y media. En él se trabaja la mejora de los componentes básicos de la IE propuestos en el modelo teórico de Mayer y Salovey, es decir, percepción y expresión, facilitación, comprensión y regulación emocional. Finalmente, se plantean las implicaciones prácticas que puede tener su uso y los avances necesarios para mejorar la adaptación de este grupo poblacional cuando experimentan una situación de riesgo y vulnerabilidad social.Universidad Peruana Unión2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/64810.17162/au.v11i2.648Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 194 - 2132304-03352225-713610.17162/au.v11i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/745https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/755Derechos de autor 2021 Martín Sánchez Gómez, Adriana Roures, Patricia Flor Arasil, Edgar Bresóhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability Propuesta de intervención para el desarrollo de la inteligencia emocional en menores en situación de riesgo y vulnerabilidad social |
title |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability |
spellingShingle |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability Sánchez Gómez, Martín Childhood child development emotional intelligence intervention social exclusion infancia desarrollo infantil inteligencia emocional intervención exclusión social |
title_short |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability |
title_full |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability |
title_fullStr |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability |
title_full_unstemmed |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability |
title_sort |
Intervention proposal for the development of Emotional Intelligence in children living in social risk and vulnerability |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sánchez Gómez, Martín Roures, Adriana Flor Arasil, Patricia Bresó, Edgar |
author |
Sánchez Gómez, Martín |
author_facet |
Sánchez Gómez, Martín Roures, Adriana Flor Arasil, Patricia Bresó, Edgar |
author_role |
author |
author2 |
Roures, Adriana Flor Arasil, Patricia Bresó, Edgar |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Childhood child development emotional intelligence intervention social exclusion infancia desarrollo infantil inteligencia emocional intervención exclusión social |
topic |
Childhood child development emotional intelligence intervention social exclusion infancia desarrollo infantil inteligencia emocional intervención exclusión social |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducing the risk factors of social vulnerability. The main objective of this paper is to create a program to develop emotional abilities in children between 6 and 12 years old, that live in risk of social exclusion and social vulnerability. This program is carried our throughout 13 sessions of 90 minutes each. The main contents that are included in the program are the key components of Emotional Intelligence proposed in the theoretical model of Mayer and Salovey: perception and expression of emotions, emotional facilitation, understanding and analyzing emotions, and regulation of emotions. Finally, a way to evaluate the impact of the program is proposed. Besides the work done, many advances are still needed to be made to improve the situation of risk and social vulnerability in this group population. Recientes investigaciones han expuesto la relación entre vivir situaciones de vulnerabilidad social y padecer consecuencias negativas, especialmente en la población más joven. No obstante, diferentes estudios afirman la existencia de factores protectores, entre ellos la inteligencia emocional (IE), los cuales pueden jugar un papel clave a la hora de reducir los efectos negativos de vivir en esta situación. El objetivo principal de este trabajo fue desarrollar un programa de intervención para mejorar las habilidades emocionales en niños y niñas de entre 6 y 12 años en situación de riesgo de exclusión y vulnerabilidad social. El programa formativo se desarrolla durante 13 sesiones de hora y media. En él se trabaja la mejora de los componentes básicos de la IE propuestos en el modelo teórico de Mayer y Salovey, es decir, percepción y expresión, facilitación, comprensión y regulación emocional. Finalmente, se plantean las implicaciones prácticas que puede tener su uso y los avances necesarios para mejorar la adaptación de este grupo poblacional cuando experimentan una situación de riesgo y vulnerabilidad social. |
description |
The influence between social vulnerability and emotional states has been researched, and results have demonstrated that it may have negative consequences especially for young population. In addition to this, different studies conclude that emotional intelligence may play an important part in reducing the risk factors of social vulnerability. The main objective of this paper is to create a program to develop emotional abilities in children between 6 and 12 years old, that live in risk of social exclusion and social vulnerability. This program is carried our throughout 13 sessions of 90 minutes each. The main contents that are included in the program are the key components of Emotional Intelligence proposed in the theoretical model of Mayer and Salovey: perception and expression of emotions, emotional facilitation, understanding and analyzing emotions, and regulation of emotions. Finally, a way to evaluate the impact of the program is proposed. Besides the work done, many advances are still needed to be made to improve the situation of risk and social vulnerability in this group population. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648 10.17162/au.v11i2.648 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v11i2.648 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/745 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/648/755 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Martín Sánchez Gómez, Adriana Roures, Patricia Flor Arasil, Edgar Bresó https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Martín Sánchez Gómez, Adriana Roures, Patricia Flor Arasil, Edgar Bresó https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 11 Núm. 2 (2021): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 194 - 213 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v11i2 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200634414366720 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).